Vis mer

Nye Cayenne har fått elmotor

Først kom diesel - nå hybrid. Cayenne blir gradvis mer tidsriktig.

De som følger med vet nå at Porsche lanserer ny modell Porsche Cayenne. Familielikheten er tydelig, særlig forfra, men det er en helt ny bil og den deler plattform med nye VW Touareg, selv om den både er satt opp og motorisert i sportsligste Porsche-tradisjon, skal vi tro pressemeldingen.

Les om nye Cayenne her!

Nytt på annen generasjon er at det ikke lenger er dieselversjonene som er de minst miljøfiendtlige. I likhet med Touareg kommer nemlig også Cayenne med en hybrid drivlinje.

Les om nye VW Touareg her!

Kjempe-trekkraft

Etter standard Europasyklus klarer Cayenne hybrid seg med 0,82-liter per mil hvilket tilsvarer 193 gram CO2 per kilometer. Ikke verst for en sports-SUV. Hvordan går så dette til, i en bil som tross alt disponerer hele 380 hestekrefter? Jo, hovedmotoren, som går på bensin, er en V6-motor med kompressor som yter 333 hk og har høyt dreiemoment ved lave turtall. Ja, kombinert med elmotorens krefter snakker vi om imponerende 580 newtonmeter ved 1.000 omdreininger i minuttet. Elmotoren har for sin del en maksimal effekt tilsvarende 47 hestekrefter. Kombinasjonen har med andre ord krefter som en V8-motor og forbruk som en litt tørst, stor rekkefirer.

Ren el-drift

Bensinmotor og elmotor kobles sammen via en separasjonskløtsj som styres av en såkalt "Hybrid Manager". Nevnte kløtsj muliggjør kjøring kun med drift fra forbrenningsmotor, kun med drift fra elmotor eller en kombinasjon. I moderat tempo (opp til 60 km/t), kan Cayenne hybrid tilbakelegge kortere distanser i ren elektrisk modus, for eksempel i tettbygde strøk. I hastigheter opp til 156 km/t kan forbrenningsmotoren dessuten kobles helt ut når ytterligere krefter ikke behøves. (Såkalt "sailing mode").

Den hybride Porsche Cayenne kommer til våren. I Norge blir prisen på Cayenne S Hybrid med 8-trinns tiptronic automat 1.334.000 kroner. Av dette utgjør avgift 614.835 kroner.