<b>JODA - HELT NY:</b> Dette er andre generasjon BMW X6. Den vil komme til å møte mer konkurranse enn første generasjon, som har regjert alene i sitt segment. Foto: BMW
JODA - HELT NY: Dette er andre generasjon BMW X6. Den vil komme til å møte mer konkurranse enn første generasjon, som har regjert alene i sitt segment. Foto: BMWVis mer

Nye BMW X6 er mer av det samme

Denne holdt på å gå oss hus forbi - vi så nemlig ikke at den var ny.

BMW har ikke tuklet med designen på X6 - for vår del måtte vi se nøye etter for å skjønne at det dreier seg om en helt ny modell. Dermed holdt vi på å gå glipp av nyheten.

Hegemoni for fall

Slik kan det gå når nisjene blir så spissede som de er blitt. Da kan man ikke endre utseende radikalt fra en generasjon til den neste. Og med BMW X6 er dette nesten dratt til det ekstreme.

Den særpregede modellen, som er blitt solgt i en kvart million eksemplarer, har lenge vært enerådende i sin klasse, som selvutnevnt «SAC» (Sports Activity Coupé) - og selv i dag er det bare to medlemmer av den eksklusive SAC-klubben.

Begge er for øvrig fra BMW, som nylig introduserte X4, kupé-versjonen av X3. Vi vet imidlertid at BMW ikke skal få ha denne nisjen for seg selv lenger; Mercedes-Benz forbereder sin entré i denne lukrative kategorien av det BMW kaller «innovative luksusbiler».

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
JODA - HELT NY: Dette er andre generasjon BMW X6. Den vil komme til å møte mer konkurranse enn første generasjon, som har regjert alene i sitt segment. Foto: BMW
SLIK SÅ VI FORSKJELL: Denne markante "karakterlinjen" ved hoftepartiet er som et ekko av den som nylig ble introdusert på X4. Foto: BMW


Les vår test av første generasjon X6 her

Lavere forbruk

SLIK SÅ VI FORSKJELL: Denne markante "karakterlinjen" ved hoftepartiet er som et ekko av den som nylig ble introdusert på X4. Foto: BMW Vis mer


Nye BMW X6 er selvsagt tilgjengelig med BMW TwinPower Turbo bensin- og dieselmotorer, som i forbindelse med generasjonsskiftet gir en reduksjon i drivstofforbruk på inntil 22 prosent, ifølge BMW. CO2-utslipp er oppgitt til å være fra 157 til 225 gram per kilometer.

Følgende motorer tilbys ved introduksjonen:

• X6 xDrive 50i - V8-bensinmotor på 450 hestekrefter
• X6 xDrive 30d - bensin-rekkesekser på 258 hestekrefter
• X6 M50d - trippelturbo-dieselrekkesekser på 381 hestekrefter.

Våren 2015 kommer i tillegg X6 xDrive 35i som yter 306 hestekrefter, samt X6 xDrive 40d med 313 hester.

Mye tyder på at det planlegges nok en modell i denne kategorien: Audi Q6.

Mer utstyr

Mens X6 på enkelte markeder vil tilbys med bakhjulsdrift, har modellen det såkalt intelligente firehjulsdriftsystemet X-drive som standard. Dette kan også bygges ut med ulike adaptive understellspakker som Dynamic Performance Control. Omfanget av standardutstyr har også ifølge BMW-importøren økt kraftig med blant annet bi-xenon-lys, 19-tommer lettmetallfelger, elektrisk bakluke, skinninteriør, 8-trinns Steptronic sportsautomat og Driving Assistant Safety package via BMW Connected Drive.

INGEN OVERRASKELSE: BMW X6 er resolutt plassert i luksusklassen og det typiske BMW-interiøret oser av klasse. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW


BMW X6 kommer i tillegg med følgende utstyrspakker som tilvalg:

• Design Pure Extravagance
• M Sport
• BMW Individual

BMW fremhever ellers at bagasjerommet er blitt 75 liter større enn det i forgjengeren - 580 liter med bakre seterad i bruk, 1.525 liter med seteryggene nede. Disse kan slås ned etter forholdet 40/20/40.

BMW X6 lanseres ikke før i desember 2014, men prisene forventes å være klare i løpet av sommeren 2014