Nye BMW X5: Større, men fortsatt sportslig

Første generasjon BMW X5 er nå syv år gammel og nærmer seg raskt pensjonsalderen. En større etterfølger vil sannsynligvis bli introdusert i løpet av inneværende år.

Bildene i denne artikkelen er spionbilder, og viser et lett kamuflert eksemplar under testing på offentlige, tyske veier. Vis mer

Nye BMW X5: Større, men fortsatt sportslig

  1. Store bilder


Dagens BMW X5, som bygges i den amerikanske staten Sør-Karolina, ble introdusert i det amerikanske markedet allerede i 1999. Året etter, i 2000, var bilen på plass hos europeiske BMW-forhandlere, som siden den gang har solgt titusenvis av eksemplarer. Bare i Vest-Europa ble det i fjor solgt drøye 44.000 X5. I 2004 fant vest-europeiske BMW-forhandlerne kunder til nesten 50.000 stykker.

Over 700 nye X5 til Norge

Også i Norge har X5 solgt godt. Totalt hadde norske BMW-forhandlere ved utgangen av 2005 solgt 729 eksemplarer, noe som gir et gjennomsnitt på snaue 122 biler i året. I tillegg har norske bruktimportører hentet hundrevis av biler fra kontinentet.

Lengre, bredere, høyere

Vis mer


Ansiktsløftingen kom i 2003, da bilen var fire år gammel. Men snart er det altså over og ut for dagens X5, som vil bli byttet ut med en større og enda mer eksklusiv arvtaker. Vår samarbeidspartner Automedia hevder i hvert fall at nye X5 vil bli lengre, bredere og høyere, noe som blant annet skal gi mulighet for en tredje seterad (dagens utgave er 467x187x172 cm). Dermed vil nye X5 i større grad kunne utfordre nykommerne Audi Q7 og Mercedes-Benz R-klasse, som begge er syvsetere. Sistnevnte er ikke en typisk SUV, men har firehjulsdrift og flørter med de samme kundene som de store premium-SUVene.

Vil bli enda dyrere

Vis mer


Det faktum at nye X5 blir en større bil er selvsagt dårlige nyheter for norske X5-drømmere. Størrelse har vanligvis en klar sammenheng med vekt, og sistnevnte straffes som kjent hardt av det norske avgiftssystemet.

Sett fra BMW-synspunkt er det imidlertid logisk at neste X5 blir en større bil. Dette vil aksentuere forskjellene mellom X5 og lillebror X3, noe som sannsynligvis vil være en fordel for begge modeller.

Luftfjæring og aktiv styring

Automedia antar at grunnutgavene vil få stålfjærer, men at luftfjæring vil bli tilgjengelig som ekstrautstyr, noe det ikke er i dag. I tillegg vil X5 kunne utrustes med BMWs "Active Steering", en teknologi vi har svært god erfaring med fra 5- og 6-serie.

Flere dieselmotorer?

Vis mer


I dag leveres X5 med fire motoralternativer, hvorav én dieselmotor. Den nye utgaven vil ifølge Automedia sannsynligvis få flere dieselalternativer. I tillegg kommer den nye 3,0-liters bensinrekkesekseren vi blant annet kjenner fra 3-serie, samt to V8-alternativer på henholdsvis 4,0 og 4,8 liter. Vi ser ikke bort i fra at det på sikt vil komme flere kraftkilder. Girkasse-utvalget vil som i dag bestå av én manuell- og én automatgirkasse, begge med seks trinn.

Ingen terrengbil

BMW har satset store utviklingsressurser på xDrive, merkets nye, permanente firehjulsdrift-system. Nye X5 vil bli utrustet med denne teknologien, som har vist seg å være svært velfungerende. Men noen terrengbil blir nye X5 ikke. I likhet med dagens utgave må nye X5 klare seg uten lavgirserie og differensialsperrer.

Prioriterer sportslighet

Vis mer


Ved å kutte ut typisk terreng-teknologi, kan BMW holde vekten nede, noe som er positivt både med tanke på akselerasjon, toppfart, forbruk og kjøreegenskaper. Dagens X5 er blant de mest sportslige premium-SUVene, en arv neste generasjon sannsynligvis vil ivareta.

Nye X5 vil sannsynligvis bli lansert ved utgangen av 2006 og skal i likhet med forgjengeren produseres i USA.

  • Store bilder av nye X5 finner du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder