Nye BMW X5 avduket: Også for syv

X5 har vært en av tidens mest populære luksus-SUVer, og mer eller mindre skapte dette segmentet. Men selv ikke BMW unngår tidens tann. Eller Audi Q7 og Mercedes R-klasse. Er splitter nye X5 i stand til å ta opp kampen?

Helt ny - men ser du forskjellen? Vis mer

Nye BMW X5 avduket: Også for syv

  1. Store bilder
Bilen er 19 centimeter lengre og seks centimeter bredere enn dagens X5.
Vis mer


Allerede i juni viste DinSide spionbilder av nye X5 les her, med tilhørende ganske inngående detaljer om bilen. Og nye X5 blir, som stort sett alle nye biler, selvfølgelig større (for øvrig uten å nærme seg for eksempel Audi Q7s overproporsjoner). Den får tre nye, sterkere og mer miljøvennlige motoralternativer. Dessuten blir den både lettere og mer sportslig – til veikjøring vel å merke.

Meget designkonservativt

Men om X5 er en helt ny bil, skal du sannelig være god for å oppdage forskjellene. Spesielt om du ser den fra siden. Selv om vi vet at bilen er 19 centimeter lenger enn forgjengeren, så er det kun blinklysenes utforming som er verdt å nevne. Selv sett forfra og bakfra bør du helst ha ny og gammel bil ved siden av hverandre for se forskjeller. BMW har imidlertid gjort elegante små linjerendringer overalt, og du er aldri i tvil om hvilken av dem som er nyest. Det er bare så diskret gjort at det er vanskelig å konkretisere.

Kundegruppe; Feinschmeckerne

Vis mer


Selv BMW har i sitt pressemateriell knapt spandert en linje på designet i det hele tatt. Det er derfor BMW Norges markedsdirektør Øystein Sponheim som forklarer filosofien for oss; ”Ganske enkelt: Hvorfor endre på en suksess? Den første X5en mer enn doblet livssyklusen BMW forventet ved produksjonsstart. Den nye er derfor kun fintunet på design, men kraftig forbedret på alt under skallet.” Sponheim indikerer dermed samtidig at bilens primære kundegruppe blir feinschmeckerne, de autofile. Og at de som absolutt skal ha det siste nye og visuelt flashy først kommer diltende etter denne gangen?

Interiør for syv

Vis mer


Også førermiljøet i nye X5 synes ved først inntrykk å være kjent og kjært, dog med høyere grad av eksklusive materialer. Generelt kommer bilen visstnok med høyere grad av premiuminteriør og standardutstyr. Ja, og så er det BMWs aller første bil som kan leveres med en tredje seterad da. Selv om baksetene neppe har plass til mer enn unger opp til 10-12 år, er dette noe av det aller mest etterspurte. ”Ut fra interessen vil jeg vil tro at minst 50 prosent av bilene vil leveres med syv seter” sier Øystein Sponheim.

Fortsatt hendig størrelse

Vis mer


BMW er fortsatt påholden med størrelsesmål, men sier i det minste at bredden går opp med seks centimeter og lengde med 19 centimeter fra gamle X5. Det betyr nå 193 centimeter bredde og 486 centimeter lengde. Og dermed at nye X5 fortsatt er et nummer mindre enn Q7 på henholdsvis 198 og 508 centimeter. Det er neppe et faktum å imponere naboen med, men ikke desto mindre praktisk når du skal finne plass i garasjen. Med alle syv seter oppslått er det for øvrig fortsatt 200 liter bagasjeplass. Dette vokser til hele 1.750 liter om man legger alle bakseter flate.

Tre fine motorer

Vis mer


Motorpaletten i nye X5 rommer to bensinutgaver på 3,0 og 4,8 liter, og en diesel på 3,0 liter. Ettersom USA alene tar over 50 prosent av X5-salget, er det her bilen først introduseres i november i år. Det forklarer også hvorfor det er den gromme 355 hester sterke 4,8-liter V8eren som lanseres først. Det tar bilen fra 0 til 100 på 6,5 sekunder. Men merk at det faktisk er litt svakere enn dagens topputgave, 4,8 is med 360 hester og 0 til 100 på 6,1 sekunder… Den andre bensinmotoren er sekssylindrede 3,0si med 272 hester. Den kommer høyst sannsynlig dårlig ut i Norge grunnet vårt avgiftssystem, men er tekniske sett en avansert og interessant motor til bilen.

Seks dieselsylindere, sekstrinns automatgir

Vis mer


Atskillig mer interessant for norske bilister er 3,0-liters rekkeseksdieselen. Den yter 231 hester og hele 520 newtomenter dreiemoment, og er kanskje den råeste dieselmotoren i sin klasse. Dette blir garantert volumselgermotoren i X5, som da sprinter til 100 på 8,3 sekunder. Til alle motorvariantene er det mulig å få den nye automatkassen med seks gir, og påståtte 50 prosent raskere girskift.

Adaptiv og Active

Ekstrautstyr: Fart, navigasjon og varsellys prosjektert i frontruta. Vis mer


Det er imidlertid på kjøreegenskaper X5 er kraftigst forbedret – og der var den grom fra før. Vi snakker aller mest om kjøreegenskaper på vei. Den har selvsagt BMWs utmerkede firehjulsdriftsystem xDrive, som fordeler opp til 100 prosent av drivkraften på det hjulet som har størst nytte av det. Dermed kommer nok også nye X5 seg fram til hytta uten å svette. Men det nye er Adaptiv Drive-systemet, som aktivt motvirker krenging ved kjøring på svingete vei. I kombinasjon med et elektronisk demperkontrollsystem som kontinuerlig justerer demperinnstillingene, blir det både sportslig og komfortabelt. I tillegg kommer Active Steering-systemet, som kort sagt justerer styreutslaget etter hastigheten. Enkelt i byen, sportslig på landeveien. Og antispinnsystemet kan stilles i en mer liberal modus for mer inspirert kjøring.

Mye smågodt

En godbit for teknofrelste er at X5 blir første SUV – eller SAV som BMW selv foretrekker å kalle bilen – som kan bestilles med head-up-display. Hastighet, navigasjon og eventuelle varsellys prosjekteres opp i vinduet. Bilen kommer med punkteringssikredekk (run-flat-tyres), som en første på en SUV, i følge BMW. Standardhjul er 18-tommere.

Moderat prisøkning – kanskje

Kan leveres med ryggekamera. Vis mer


- BMW Norge regner med å gjøre de første leveringer i slutten av mars neste år, sier markedsdirektør Sponheim, som krysser fingrene for at han får nok biler. Priser er det selvsagt for tidlig å være konkret om, ikke minst grunnet kommende avgiftsomlegginger på nybilpriser.
- Det vi vet er at det er en høyst moderat prisøkning på bilen som sådan. For Norge vil vi jo også normalt få prisøkning grunnet økning i hestekrefter. Tilgjengjeld er bilen noe kilo lettere, påpeker Sponheim. BMW Nordic vurderer forøvrig å heve nivået for standardutstyr noe, som også vil kunne bidra til prisøkning. I dag koster en X5 3,0 diesel automat ca. 825.000 kroner i følge OFV.

Men SUV-kampen?

Vis mer


Foreløpig er det ikke godt å si! Bilen har vokst til en stor og praktisk syvseter. Men uten store endringer i design, har bilen kanskje lite å stille opp med for den klassiske Q7-kunde. Og den ser rent gammeldags ut for dem som heller vurderer en R-klasse. Til gjengjeld er det grunn til å tro at den stiller sterkest i stor-SUV-klassen hva gjelder kjøreglede. BMW styrker seg altså innen kjerneverdiene - Freude am Fahren.

  • Store bilder av nye X5 finner du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder