<b>FORNYES:</b> BMW X3 skal forsterke sin posisjon i markedet med en oppdatering både utvendig og innvendig.Noen av motorene er også fornyet, og Norge får nedtunede og dermed rimeligere utgaver. Foto: BMW
FORNYES: BMW X3 skal forsterke sin posisjon i markedet med en oppdatering både utvendig og innvendig.Noen av motorene er også fornyet, og Norge får nedtunede og dermed rimeligere utgaver. Foto: BMWVis mer

Nye BMW X3: Norge får spesialmodell

BMW oppdaterer storselgeren X3, og den nye utgaven kommer allerede til sommeren.

BMW X3 er en premium-SUV som virkelig har slått an i Norge. I 2012 var den faktisk på bestselgerpallen med over 2.000 solgte biler, bare slått av to folkesuver - VW Tiguan og Subaru XV.

Modellen, som er blitt produsert i en million eksemplarer, har bidratt stort til at BMW, sikkert til overraskelse for mange, er den klare lederen på markedet for firehjulsdrift i Norge.

Men i 2013 falt salget med 30 prosent i et marked i økning, og da tas det naturlig nok grep.

For oss nordmenn er spesielt dette viktig å merke seg:

Norge-spesial

Til Norge kommer nemlig egne utgaver av de nye motorene (som det står mer om lenger ned).

Målet er selvsagt å redusere avgiftsnivået og få til en rimeligere utsalgspris.

20d - motoren har i denne versjonen en effekt på 163 hester, mens 18d har 136. En nedtrimmet 30d med 211 hestekrefter blir også tilgjengelig. Nøyaktig hva prisene blir er foreløpig ikke satt, men vi forventer ikke radikale endringer i forhold til dagens nivå.

Felles for alle X3-versjoner er at de leveres standard med sekstrinns manuell girkasse. Den kjente automaten med åtte trinn fordrer som vanlig tillegg i prisen.

Utstyrsmessig tilbys selvsagt en lang liste mer og mindre avanserte finesser, assistansesystemer og muligheter for å være tilkoblet til enhver tid.

Dette blir nytt

Vi kjørte den nye generasjonen høsten 2010. Nå, bare drøye tre år senere, får den en ansiktsløftning og oppgraderes på det tekniske plan – dette selvsagt for å gi en ny giv til bilens «karrière».

Hva er så nytt? Vel, utvendig - ikke så voldsomt mye. Men fronten er oppdatert og har fått nye, doble lykter. Grillen er blitt mer markant og støtfangerne er endret. X3 kan for øvrig også utstyres med LED-hovedlys.

BMW 3-serie kommer i ladbar versjon

Eksteriørbilder:

NY GRILL: BMWs såkalte "nyre-grill" er blitt redesignet i anledning oppdateringen av X3. Foto: BMW
BMW X3: BMW er største bilmerke på 4x4 i Norge og X3 er storselgeren. Foto: BMW


Detaljer innvendig oppdateres også, som koppholderne og dekoren generelt. Nye farger og materialer blir tilgjengelige, en ny utstyrspakke kalt X-line tilbys og det kommer en "fotsveip"-funksjon slik stadig flere stasjonsvogner får, som muliggjør åpning av bagasjeluken med en fotbevegelse under hekken.

Sterkere, men mer nøysom

Ved lansering kommer X3 med et utvalg på fire dieselmotorer og tre bensinmotorer, som alle oppfyller EU6-utslippskravene som innføres i september 2014.

X3 kan leveres med bakhjulsdrift (sDrive) eller firehjulsdrift (xDrive) - i praksis leveres her i landet langt de fleste med 4x4.

To av dieselversjonene har fått helt nye motorer ifølge BMW. Det dreier seg om firehjulsdrevne xDrive 20d og bakhjulsdrevne sDrive 18d.

NY GRILL: BMWs såkalte "nyre-grill" er blitt redesignet i anledning oppdateringen av X3. Foto: BMW Vis mer


X3 xDrive 20d yter 190 hk og et dreiemoment på 400 newtonmeter - tallene for forgjengeren var henholdsvis 184 og 380. CO2 verdien oppgis til 143 gram per kilometer, mot 149 på forrige versjon.

X3 sDrive 18d har 150 hestekrefter, som er opp fra 143, mens dreiemomentet er uendret på 360 newtonmeter. Også denne motoren har blitt noen gram "snillere" når det gjelder CO2.

Det kommer også to versjoner med rekkeseksere under panseret - det er som tidligere
xDrive 30d (258 hestekrefter og 560 newtonmeter), og xDrive 35d (313 hestekrefter og 630 newtonmeter).

Bensin på fire og seks

X3 20i tilbys både i sDrive- og xDrive-versjon. Begge får 184 hestekrefter fra motoren på 2,0 liter og dreiemomentet er 270 Newtonmeter. X3 xDrive 28i har også firesylindret 2-litersmotor. Den yter 245 hestekrefter, dreiemomentet er 350 newtonmeter. Eneste sekssylindrede versjon med bensindrift blir dermed xDrive 35i. Som tidligere yter den 306 hestekrefter og har et dreiemoment på 400 newtonmeter.

Interiøret: