Nye BMW M3 endelig på plass

I Genève, for en måned siden, fikk vi se den overfladisk i sølvgrå utførelse og med betegnelsen "konsept". Så, to uker senere, var det motoren som ble vist i München. Påskeaften ble omsider den svært hypede BMW M3 av fjerde generasjon presentert offisielt.

Som forventet er det som kupé at M3 blir vist i første omgang; andre karosserivarianter vil følge. Den nye 3-serie kupéen ble lansert i fjor sommer og har fått mange lovord for en design som blir ansett som å være verdig fordums, klassiske BMW-kupéer. Det er nok derfor ikke noe dumt trekk fra BMWs side å vise den nye toppmodellen i merkets mellomklasseserie med nettopp det karosseriet.

Lettvekt

Vis mer
Vis mer

Men M3 er en svært spesiell modell, og den som skal ivareta BMWs stolte motorsport-arv i mellomklassen - som andre M-modeller i andre segmenter. I tillegg til den kraftfulle motoren betyr det en spesifikk konstruksjon for å få ut hele høy-ytelsespotensialet.
Med de andre 3-serie-kupéene deler M3 kupé bare de to dørene, bagasjeromslokket, front- og baklyktene samt vinduene. Et av nøkkelordene i forbindelse med optimale ytelser er lav vekt, og M3 er eksempelvis første modell i denne kategorien som kan skilte med et tak i karbonfiber-forsterket kunststoff - som M6, noe som også bidrar til å senke tyngdepunktet. Totalt er bilens egenvekt begrenset til 1.580 kilo, og vekt/effekt-forholdet er lave 3,8 kilo per hestekraft (DIN-norm).

Design: Tøff men funksjonell

I forhold til for eksempel en 335Ci er M3s design litt mindre ren og elegant i linjeføringen, men ser til gjengjeld en del barskere ut. Dette har i stor grad med funksjon foran form å gjøre; BMW har villet tyne det maksimale av ytelser og sportslighet ut av det nye 3-flaggskipet. Panseret "prydes" dermed av en Powerdome (direkte oversatt: kraft-kuppel) og to luftinntak. Nedre del av fronten får også voluminøse luftinntak og i skjermene finner man igjen de M-typiske "gjellene". Sideskjørt og spoilere foran og bak er også en del av helheten - de M-spesifikke 18-toms lettmetallfelgene (19" tilgjengelig om ønskelig), likeså.

Potent 4-liter

Vi overvar nylig lanseringen av M3s mesterstykke - motoren. Detaljer om den finner du i lanseringsartikkelen (lenke nedenfor). I korte trekk er det en V8-motor som produserer 420 hestekrefter (som Audi RS4), ved over 8.000 omdreininger og som har en svært fyldig momentkurve over et svært bredt turtallsregister. Kraftoverføringen til bakhjulene går via en sekstrinns manuell girkasse og bakakselen er forsynt med en variabel differensialbrems. 0 til 100 skal ikke ta mer enn 4,8 sekunder.

Effektiv kraftutfoldelse

Vis mer


BMW fremhever spesielt den svært effektive energiutnyttelsen. Også når det gjelder motorkonstruksjonen har man fått til betydelige vektbesparelser. I forhold til forgjengerens 3,2-liters sekssylindrede motor med en toppeffekt på 343 hester veier nykommerens 4,0-liters V8-motor ifølge BMW cirka 15 kilo mindre (kun 202 kilo). Variabel dobbel-VANOS kamakselstyring (variable ventiltider og-løft på innsug og utslippssiden) bidrar til svært høy grad av respons fra motoren, samt optimal effektivitet. 85% av maksimalt dreiemoment (400 newtonmeter ved 3.900 omdreininger), er tilgjengelig over den imponerende turtallsspennvidden 6.500 omdreininger - fra omtrent 1.900 til 8.400 o/m.
Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 1,24 liter per mil, hvilket er bra for denne typen mekanikk. Medvirkende, foruten motorens iboende effektivitet, er introduksjonen av regenerering av energi fra bremsekraften.

Dynamisk kjøring i høysetet

Vis mer


Hjulopphenget er helt nyutviklet, naturligvis med lettvekt-teknologi, og med M-typiske sportslige kjøreegenskaper for øye. Elektronisk demperkontroll er tilgjengelig tilvalg. Føreren disponerer et såkalt M-drive-system for valg av innstillinger for motorstyring og oppsett for understell og DSC (BMWs stabilitetskontroll) - Komfort, Normal eller Sport. Systemet kan om ønsket bygges på til å gjelde styringen - servotronic-instillingene.

Nye BMW M3 kan ventes på markedet tidlig i høst.

  • Store eksteriørbilder finner du her!
  • Store interiørbilder finner du her!
  • Her kan du lese om lanseringen av motoren til M3!
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder