Nye bilder av Audis versting-SUV

Med 1.000 newtonmeter, 500 hestekrefter og 0 til 100 på 5,5 sekunder blir Q7 V12 TDI en av verdens heftigste firehjulstrekkere. Samtidig mener Audi at bilen uten problemer skal klare både europeiske og amerikanske utslippskrav.

Slik ser den ut nå. Bildet under viser første versjon. Vis mer
Vis mer


Fra sentralt Audi-hold omtales Audi Q7 V12 TDI fortsatt som en "study", eller en konseptbil som vi sier på norsk. Vi snakket imidlertid med den norske Audi-importøren i september og fikk allerede den gang bekreftet at Q7 V12 TDI kommer i løpet av inneværende år.

Enda flere dioder

Det er imidlertid usikkert hvordan den endelige produksjonsbilen egentlig kommer til å se ut. Bilen på de nye bildene vi presenterer i dag skiller seg nemlig fra bildene som ble sluppet tidligere i høst.

Dagens bilder viser nemlig en Q7 som designmessig blir enda mer brutal og futuristisk enn det Audi antydet sist gang. Blant annet kjennetegnes bilen på dagens bilder ved enda mer utstrakt bruk av diode-teknologi enn de eldre V12-bildene. Faktisk finner vi lysdioder, eller LED (Light Emitting Diode) som de også kalles, både i frontlyktene og over luftinntakene, ala S6. Også hekken fremstår juletre-aktig, med en voldsom dioderad i hekkspoileren samt to rekker i støtfangeren. Bildene avslører ikke om også baklyktene inneholder dioder - men det skulle ikke forundre oss.

Ovale enderør

Slik ser den ut nå. Bildet under viser første versjon. Vis mer
Vis mer


Q7en på de nyeste bildene særpreges i likhet med forgjengeren ved forstørrede luftinntak og sølvfarvede skliplater. Men denne ganger er lyktespylerne forsvunnet og de store vinklede enderørene erstattet av to mer moderate rør av den ovale typen. De hvite feltene i baklyktene har også forsvunnet.

De ferskeste bildene viser i tillegg en bil uten nummerskilt. I praksis kommer man her i landet ikke unna det faktum at skiltet må plasseres et eller annet sted - høyst sannsynlig i den trapesformede grillen. Og dermed vil den monumentale grillen, som har både vertikale og horisontale spiler, i praksis bli tonet ned.

6,0-liters V12-motor

Vis mer


Under panseret vil vi finne en voldsom 12-sylindret kraftkilde med utspring i racing-motoren i Audi R10. Sammenlignet med denne har imidlertid slagvolumet økt fra 5,5 til 6,0 liter.

Drivstoffet leveres med inntil 2.000 bar via common rail og piezo-elektriske dyser og mates inn med inntil fem injeksjoner per omdreining. Luften presses inn via to turboladere med variabel turbingeometri. Disse akkompagneres av to ladeluftkjølere og skaper inntil 2,6 bar ladetrykk.

Lave lokale utslipp

Le Mans-vinneren Audi R10 Vis mer


Inntil femti prosent av eksosen bringes tilbake til sylindrene for re-forbrenning, noe som sammen med partikkelfilter skal gi svært lave lokale utslipp. Audi hevder blant annet at Q7 V12 TDI uten problemer skal leve opp til de kommende EU5-kravene, som først vil tre i kraft rundt 2010. Ved hjelp av såkalt Bluetec-teknologi skal bilen også kunne tilfredsstille de strenge lokale utslippskravene i USA. Vi kommer tilbake til denne Bluetec-teknologien i en senere artikkel.

500/1.000/5,5

Vis mer


Audi har denne gangen bestemt seg for å satse på runde tall og har hentet ut 500 hestekrefter og hele 1.000 newtonmeter fra den voldsomme dieselmotoren. Dette betyr blant annet at bilen skal klare 0 til 100 på 5,5 sekunder og at toppfarten må begrenses elektronisk ved 250 kilometer i timen. Vi regner også med at det vil stå respekt av denne bilens evne til å levere mellomakselerasjon.

Rundt 2,0 millioner kroner

Ifølge den norske Audi-importøren vil produksjonen av Q7 V12 TDI starte allerede i løpet av inneværende år. Prisen antas å ligge rundt 2,0 millioner kroner her i landet.

  • Store eksteriørbilder av den nyeste versjonen finner du her.
  • Store eksteriørbilder av den første versjonen finner du her.
  • Store bilder av motor og interiør finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Vår første omtale av Q7 V12 TDI
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder