<b>TO HISSIGPROPPER:</b> Både Coupé- og Roadster-versjonene av Audi TT kommer nå som RS med 400 hestekrefter. Akselerasjonstidene gir bakoversveis: 3,7 og 3,9 sekunder fra 0 til 100 henholdsvis for den lukkede og den åpne utgaven. Porsche: Se opp! Foto: AUDI
TO HISSIGPROPPER: Både Coupé- og Roadster-versjonene av Audi TT kommer nå som RS med 400 hestekrefter. Akselerasjonstidene gir bakoversveis: 3,7 og 3,9 sekunder fra 0 til 100 henholdsvis for den lukkede og den åpne utgaven. Porsche: Se opp! Foto: AUDIVis mer

Nye Audi TT RS skal «ta» Porsche

0-100 på 3,7 sekunder er heftig. OLED-teknologi i baklyktene er innovativt.

Høsten 2014 kjørte vi tredje generasjon Audi TT for første gang og vi fikk tynt den ytterligere på norske veier kort tid etterpå.

I fjor kom også, tradisjonen tro, kabrioletversjonen med det velklingende navnet TT Roadster.

Og nå er det duket for de virkelig heftige versjonene, med bokstavene RS i modellnavnet og 400 hestekrefter under panseret fra en turboladet femsylindret motor på 2,5 liter.

Sjekk ut Audi TT som femdørs-modell!

Årets motor

Denne motoren har fått utmerkelsen «Engine of the year» seks år på rad. Nå leverer den også mer krefter enn noen gang tidligere, altså hele 400 hester.

SEKS GANGER PRISET: Den turbomatede 2,5-liters rekkefemmeren i TT RS har flere ganger blitt kåret til årets motor. Foto: AUDI Vis mer


Dreiemomentet på 480 newtonmeter er tilgjengelig fra 1.700 til 5.850 omdreininger per minutt og sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 3,7 sekunder for coupéen - kabrioleten trenger to tideler ekstra på samme i øvelse.

Vi snakker likevel samme tider som den første Audi R8 vartet opp med.

Toppfarten stopper på 250 kilometer i timen, men det er mulig å bestille en økning av denne til 280. RS-modellene er utstyrt med quattro firehjulsdrift g S tronic dobbelkløtsj-automat.

Dette gjør bilen til en farlig konkurrent til Porsches 718 Boxster og Cayman.

LES OGSÅ: Test av Porsche Cayman

SINTERE: TT RS vil gjenkjennes på den mer aggressive fronten. Foto: AUDI Vis mer



Mer aggressiv front

Designen til de nye RS-modellene skiller dem også fra sine søsken i TT-familien. De store luftinntakene i støtfangeren foran, «singleframe»-grillen med quattro-logo, hekkspoileren bak og de to ovale eksosrørene er særegne elementer.

LES OGSÅ: Audi får ny design

RS-modellene har et eget sportsunderstell som er senket 10 millimeter sammenlignet med de andre TT-modellene. 19 tommers aluminiumsfelger er standard. Om ønskelig leveres også 20-tommere samt keramiske bremser foran.

Nye Audi TT RS lover å imponere.

Interiøret har også sine spesifikke RS-detaljer. Det gjelder blant annet sportsrattet som er tydelig inspirert av det som sitter i Audi R8.

Les vår test av nyeste Audi R8 her!

SPORTS-COCKPIT: Også interiøret har særegne RS-detaljer. Foto: AUDI Vis mer



Digital cockpit

En rekke knapper på rattet lar føreren operere både bilens ulike innstillinger og kommunikasjons- og underholdningssystemer (infotainment), uten å flytte hendene fra rattet. Bak rattet finner man det heldigitale instrumentpanelet Audi virtual cockpit, som vi har skrytt av senest i vår test av A4 Allroad.

Smarttelefoner skal kunne integreres sømløst i instrumentpanelet gjennom Apple CarPlay og Google Android Auto takket være Audi smartphone interface.

Et Bang & Olufsen høyttaler-anlegg burde sørge for at musikken låter som den skal for de kundene som ønsker det lille ekstra. Sportssetene er trukket i skinn og alcantara.

Les her om en enda heftigere versjon av nye Audi TT: Clubsport Turbo!

Flere bilder:

KOMMER TIL HØSTEN: Audi TT RS blir tilgjengelig for norske kunder først etter sommerferien. Foto: AUDI
OGSÅ ÅPEN: Enkelte vil nok foretrekke Roadster-versjonen av nye TT til tross for at den er to tidels sekunder «tregere» enn Coupéen fra 0 til 100. Foto: AUDI
Static photo, Colour: Catalunya Red Foto: AUDI
Static photo, Colour: Catalunya Red Foto: AUDI
Dynamic photo, Colour: Vegas Yellow Foto: AUDI
Dynamic photo, Colour: Catalunya Red Foto: AUDI
Interior Foto: AUDI
Dynamic photo, Colour: Vegas Yellow Foto: AUDI


Håhå: Matrix OLED!

LED-lys er standard både foran og bak, men om ønskelig kan TT RS-modellene leveres med matrix LED-hovedlys fremme og en innovasjon i baklysene: Matrix OLED (organic light-emitting diode). Det organiske OLED-lyset har høy kontrast, kan dimmes trinnløst og gir ifølge Audi helt nye muligheter for lysdesign.

Audi TT RS Coupé og Audi TT RS Roadster har premiere på bilutstillingen i Beijing i disse dager og lanseres i Norge til høsten. Prisen er ikke klar.

ORGANISK: Utviklingen har på gått en stund, ryktene har svirret - men nå kommer de: OLED-baklysene. Det vil gi en helt spesiell lyssignatur i mørket. Foto: AUDI Vis mer