Nye Audi TT kjørt i Norge

Så designmessig markant som første utgave av Audi TT ble, var det åpenbart en enorm designutfordring å lage oppfølgeren. Litt som å hoppe etter Wirkola. Her er kjøreopplevelsen med, og våre bilder av, nye Audi TT i Norge.

Nye TT, like sint som den gamle. Vis mer


Det er store forventninger til nye TT Coupe. Gamle TT har nemlig plassert seg i den eksklusive lille nisjen av biler som både bilkjennere og bilignoranter snur seg like mye etter på gaten. Dermed er nye TT en bil optimistene venter seg det utroligste av, for det må jo bli fantastisk når forgjengeren var så bra! Pessimistene har på sin side allerede avskrevet den, for det kan da ikke være mulig å forbedre TT uten at bilen mister karakteren?

Nye TT kort fortalt

* vellykket design, karakteren er beholdt, litt mykere fra noen vinkler
* to motorvarianter, begge bensinutgaver, 200 hester og 250 hester
* to girvarianter, og nå går 0 til 100 raskest med automatgiret S tronic
* quattro blir kun tilgjengelig på den store 3,2-literen
* TT er fortsatt i praksis en toseter, baksetene egner seg kun for små barn
* gunstige priser, justert for utstyr har bilen påstått reell prisnedgang

Dette hadde vi

Vis mer
Vis mer


Gamle Audi TT var en maskulin og sint liten bulldog. Kort og stutt, med kraftige kjever og smale, sinte øyne. Likevel var bilen pakket i en elegant helhet av Audis umiskjennelige hightech formspråk fra slutten av 90-tallet. Innvendig var bilen så intim at man mer eller mindre trædde den på seg. Å se ut gjennom den smale stripen av en frontrute var som å se ut gjennom visiret i hjelmen til en ridder fra middelalderen. Kjøremessig var den like tilfredsstillende. Ikke minst etter at bilen vokste av seg barneunotene, fikk firehjulsdrift og tilslutt en grom 3,2-liter i motorprogrammet. En stram og leken opplevelse.

Image? Veldig populær i starten, før interessen dabbet litt. Men Audi har vært flinke til å følge på salgsfremmende utstyr som quattro, roadsterutgave og sterkere motor. Dermed har salgsvolumet holdt seg tilfredsstillende langt ut i modellens levetid. Det har samtidig gitt TTens image mulighet til å overleve den uunngåelige følelsen av plutselig å bli bråmett - at bilen ser harry ut. I dag kan bilen vurderes med et ærlig klassikerimage, en bil de fleste synes er tøff, men som det stort sett er die-hard entusiaster som kjøper.

Dette har vi fått

Vis mer
Vis mer


Utrolig nok - selv om nye TT er både lenger og bredere - er det vår oppfatning at Audi i stor grad klart å beholde den originale utstrålingen og feelingen av en tett og kamplysten liten sportsbil. Samtidig har bilen fått nye elementer ved seg. Det utvendige inntrykket er fra de fleste vinkler at, yes, dette er TT. Fra enkelte vinkler er den likevel mer anonym, ikke like skarp i kantene lenger. Det behøver ikke være negativt sett fra Audis side, det kan faktisk trekke en bredere kundegruppe.

Nye TT har lenger akselavstand og forlenget taklinje bakover mot hekken. Det gjør at det først og fremst er bilens bakre del, best sett på skrå bakfra, som gir inntrykk av en voksnere og ikke fullt så markant bil. TT-puristene kan tenkes å rynke på nesen. Hovedinntrykket er likevel av en bil som har beholdt karakteren, og samtidig fått tilført akkurat nok ekstra komfort til at den tilfredsstiller dagens krav.

Artige 200 hester

Vis mer


Nye TT lanseres med to fine bensinmotorer: 2,0 liter rekkefirer TFSI med 200 hester. Og 3,2 liter V6 med 250 hester. Begge motorene kan leveres med enten sekstrinnsmanuell girkasse eller S tronic, som er Audis språk for DSG-kasse som vi kjenner fra VW.
Toliteren på 200 hester blir soleklart volumutgaven. Motoren kjenner vi dessuten positivt fra en rekke modeller i konsernet. Den er nok mest kjent i Golf GTI. Vi fikk kjørt 200-hesteren med en sekstrinns manuell kasse denne gangen - selv om importøren regner med at minst 80 prosent av TT-kjøperne vil velge S tronic-kasse.

Automatgir ruler

Sekstrinns manuell er bra, men... S tronic er bedre. Vis mer


Forklaringen på det siste er enkel; TT er oppgitt med bedre tall fra 0 til 100 med S tronic enn med manuell giring. Det går unna på henholdsvis 6,4 sekunder med S tronic og 6,6 sekunder manuelt. De fine null til hundre-tidene skyldes også at man klarer seg med ett girskift. På andregir går nåla i den myke turtallssperren på 7.000 omdreininger ved rundt 102-103 kilometer i timen. Et sympatisk trekk ved motoren er dessuten at lavtrykksturboen gir godt trykk på lave turtall. Det gjør bilen meget behagelig å trille rundt i, selv i 40-soner nå under aksjon skolevei. Det mest negative vi kan finne, er faktisk fraværet av lyd.

Godlyd i sekseren

Her er 3,2-literen vi kjørte. Fargen heter "Fantomsvart". Vis mer


Godlyd har til gjengjeld V6eren på 3,2 liter, som gjør 0 til 100 på 5,7 sekunder. Her snerres og freses det som det skal i en sportsbil. Overgangen ble ekstra markant da vi i denne bilen fikk både S tronic giring og quattro. Mer kraft, mer lyd, mer grep og automatgir. Det gir jo to helt forskjellige biler. Og priser.
Mens bilen med 200 hk og manuell gir begynner på 468.000 kroner, må man sprette rett over 700.000 kroner for å få hendene på sistnevnte utgave (eller fra 681.000 med manuell giring). Merk for øvrig at disse prisene kan beskrives som gunstige. I følge importørene innebærer de, om man justerer for utstyrsnivået, en reell prisnedgang på mellom 20 og 30.000 kroner. I dag må du ut med 508.000 kroner for en gammel 190 hesters TT, men da har den også quattro.

Quattro kun i 3,2

Vis mer


Men selv med mer lyd, S tronic-kassen i kontante S-modus og et trekvart sekund raskere akselerasjon til hundre, skal det mye til for den jevne TT-kjøper for å forsvare mellomlegget på over 200.000 kroner. Det viktige poenget er derfor; quattro får du enn så lenge kun på 3,2-literen. Det er ingen grunn til å ikke tro at det ikke etter hvert også kommer på toliteren. Skal vi tro importørens infosjef Paul Hegnas resonnementer, ligger det imidlertid minst to år fram i tid. Derfor regner importøren også med å selge en betydelig større andel 3,2-litere av nye TT, rundt 10 prosent, enn av den gamle TTen med 3,2-motor, som bare stor for én prosent av salget. Totalt regner Møller med å selge 100 TTer i år (de får ikke tak i flere). Salgsmålet for 2007 er 150 biler.

Større innvendig

Vis mer


Vi vender tilbake til noen inntrykk fra prøvekjøringen. TT har gode sportsstoler med skikkelig sidetøtte for både rygg og lår. Begge testbilene var for øvrig forsynt med en mer eksklusiv skinnkvalitet til atskillige tusenlapper ekstra. Et herlig nytt sportsratt og sportslige alupedaler forsterker godfølelsen. Fra førerplassen er det fortsatt en gjenkjennelig TT-cockpit, med tre nærest overdimensjonerte runde luftdyser øverst i midtkonsollen, og samtidig med trekk av moderne Audi.
Vi kjørte 200-hesteren med svart interiør som føles helt riktig i denne bilen. 250-hesteren vært utstyr med et lekker lyst interiør, emn som på sett og vis oppleves som en liten karakterbrist med bilen. Med det mørke interiøret får du det rette hulepreget, spesielt nå som plassen er blitt bedre. Bilen er totalt sett åtte centimeter lenger, og neste hele denne ekstra lengden finner du inne i kupéen. Og bredden i skulderhøyde er øket med tre centimeter.

Stiv, men komfortabel

90 grader vinkel i ryggen, beinplass kun for pipestilker. Vis mer


Dermed sitter også sidepassasjeren utmerket også på lange turer. Men glem å ta med flere. Baksetene har en skrekkelig bratt ryggvinkel, fraværende takhøyde og zero beinplass. Dette er kun for håndvesker og små små barn. Komforten tilskrives også rimelig bra støydemping, og et chassis som virker både stivt og følsomt, men likevel er komfortabelt til normalkjøring. Førsteinntrykket av kjøreegenskapene er høyst patent, men dette er en bil som fortjener en grundigere test før vi uttaler oss.
Bilen, som altså er stiv og følsom i originaltrim, kan dessuten strammes et hakk ytterligere med Audis populære S-line-pakke. Da må du imidlertid vente til seint på høsten før dette er tilgjengelig. Hjulvalget påvirker selvsagt også, og Audi tilbyr sine kunder et bredt utvalg felger å velge mellom. 16-tomshjul er standard. Testbilene var utstyr med 17-tommere med lavere 245/45-dekk.

Lett og balansert

Vis mer
Vis mer


Det Audi generelt har fortalt oss om kjøreegenskapene, er at de har jobbet hardt for å få til den rette vektbalansen i bilen. Mye er oppnådd gjennom utstrakt bruk av aluminium i fremre del av rammen. 200-hesteren skal dessuten totalt ha blitt gode 75 kilo lettere enn forgjengere (uten quattro), som også bidrar til kjøregleden.
Ren barnslig glede har vi dessuten av knappen som styrer spoileren bak. Den delikate lille spoileren kommer automatisk opp ved 120 kilometer i timen, og senker seg automatisk ved 80. Det kan du imidlertid overstyre med knappen rett bak girspaken. Dermed kan du altså med spoileren vifte diskret goodbye til bilen bak deg i lyskrysset - før du forsvinner i horisonten…
Med spoileren oppe ser bilen et godt hakk mer sportslig ut også når den er parkert.

Og konkurrenter?

Audi elsker å fremstille TT som en helt spesiell bil uten direkte konkurrenter. Det kan ha vært tilfelle en gang i tiden. I dag må bilen imidlertid og definitivt levere varene for å trekke kunders interesse bort fra Alfa Brera, BMW Z4 Coupe, Mazda RX-8, Nissan Z350, Porsche Cayman - bare for å ha nevnt noen. Vår spådom er at det kan den komme til å klare bra nå som den holder nyhetens interesse. Men Audi kan meget vel tenkes å måtte forsere introduksjonen av quattro for å beholde kupé-kundens oppmerksomhet mer enn et år fra nå.

  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store eksteriørdetaljer finner du her.
  • Store bilder motor og interiør her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder