<b>RACING-INSPIRERT:</b> Audi TT Clubsport Turbo Concept er rigget for fart og har mange åpninger for å kjøle ned mekanikk og bremser. Maksimal effekt er cirka 600 hestekrefter. Foto: AUDI
RACING-INSPIRERT: Audi TT Clubsport Turbo Concept er rigget for fart og har mange åpninger for å kjøle ned mekanikk og bremser. Maksimal effekt er cirka 600 hestekrefter. Foto: AUDIVis mer

Nye Audi TT blir et virkelig råskinn

Audi har sluppet nye bilder og video av konseptbilen som nettopp ble vist på Wörthersee Tour.

I helgen gikk den årlige "GTI-festivalen" av stabelen ved innsjøen Wörthersee i Østerrike. Det som startet som en ren Golf-GTI-mønstring er nå blitt en årviss gigantisk «show-off»-begivenhet for Volkswagen-konsernet og både Volkswagen, Skoda og Audi viser frem noe av det råeste de kan prestere i den anledning.

Allerede i 2012 skrev vi om hvor stort Wörthersee-arrangementet var blitt.

Mens vi venter på RS

Monsteret vi ser her er basert på nyeste Audi TT, som vi testet i en adskillig snillere versjon i fjor høst. Den heter TT Clubsport Turbo Concept og det antas at det er en forløper for neste TT RS.

Les vår test av forrige Audi TT RS her!


600 hk

At vi er rimelig langt fra en standard Audi TT med denne råtassen er mer enn en mild underdrivelse. Det er motoren som gjør den spesiell enda mer en det relativt outrerte ytre. Men basis er også her standard Audi-vare, nemlig den 5-sylindrede motoren på 2,5 liter som satt i forrige TT RS.

I TT Clubsport Turbo concept får den hjelp av en elektrisk drevet turbolader som skal makte å skremme maskineriet opp i rundt 600 hestekrefter. Ifølge Audi helt uten turboforsinkelse.

El-turboen gjør ifølge teknisk sjef i VW-konsernet, Ulrich von Hackenberg, at bilen tilbakelegger 60 prosent mer avstand i løpet av de første 2,5 sekundene enn den ville gjort uten. 0-100 klarer Clubsport Turbo på 3,6 sekunder - det er supersportsbil-tider og raskere enn Audi R8...

Les også: Instrumentpanelet på Audi TT kan redde liv.

Racing-inspirert

ORIGINALT: Denne plasseringen av eksosrøret, rett foran bakhjulet, sladrer om at denne TT-en er rimelig spesiell, om ikke det øvrige ved bilens utseende er tilstrekkelig... Foto: AUDI Vis mer


I tillegg til den muskuløse kraftpakken under panseret, har TT Clubsport Turbo en fremtoning som oser kraft og sportslighet. Audi forteller at utseendet er inspirert av racing-bilen Audi 90 IMSA GTO som hadde en viss suksess sent på 1980-tallet. Det hjelper at sporvidden er utvidet til hele 177 centimeter. Dette hjelper både på veigrepet og det aggressive uttrykket.

Skjermene har åpninger både i front og bak for å lede luft til kjøling av bremsene, og er lakkert i karosserifargen Ferro Titanium. Hjulbuene fylles av 20-tommers hjul med seks tofargede dobbelt-eker. Dekkene har dimensjonen 275/30. Konseptbilen har selvsagt karbonkeramiske bremser.

Se bildene:

KONSERN-FEIRING: Det er Volkswagen-konsernet med sine tre største merker som feirer ved Wörthersee. Her Audis heftigste bidrag i år: TT Clubsport Turbo Concept. Foto: AUDI
VOLDSOMT: Denne vingen er selvsagt ikke der bare til pynt, den gir fartsmonsteret den nødvendige stabiliteten i høy hastighet. Foto: AUDI
OSER SPORT: Bøtteseter i korall-oransj Alcantara og firepunkts-seler sladrer om seriøse ambisjoner. Foto: AUDI
FART OG ...SPENNING: 48-volts batteri gir ekstra boost til den elektriske turboen. Foto: AUDI
GJENKJENNELIG: Joda, det er en Audi TT, tross de spesielle dekor-elementene som er spesifikke for Clubsport. Foto: AUDI
ORIGINALT: Denne plasseringen av eksosrøret, rett foran bakhjulet, sladrer om at denne TT-en er rimelig spesiell, om ikke det øvrige ved bilens utseende er tilstrekkelig... Foto: AUDI
KLAR FOR ACTION: Selv stillestående ser man at TT Clubsport Turbo er en rask bil. Foto: AUDI


Karbon og bøtteseter

I interiøret finner vi naturlig nok sportsbil-typiske materialer som karbonforsterket polymer (CFRP) og sort Alcantara. Bøttesetene er i «korall-oransj» med kontrasterende sømmer og strukturelle elementer. CRFP-deler piffer også opp dører og midtkonsoll.

Akkurat slik vi ser den på disse bildene kommer nok ikke denne bilen i produksjon, men som nevnt forteller den nok ganske mye om hvordan neste TT RS blir. Noen pris på doningen har vi dessverre ikke, men vit at utgående Audi TT RS med sine bare 340 hestekrefter kostet 1,1 millioner kroner.