Nye Audi TT avslørt

Den som er glad i sportslige kupeer har mye å glede seg til i tiden som kommer. Audi vil sannsynligvis bidra med hele tre modeller, deriblant nye TT.

Kupé-utgaven fotografert under vinter-testing. Vis mer
Vis mer


Audi TT skapte bølger i bilverdenen da den ble lansert i 1998. Designen var modig og nærmest futuristisk, og den kule Audien fikk raskt innpass i motebevisste og velbeslåtte miljøer. Året etter, i 1999, kom roadsterversjonen, som i motsetning til kupé-utgaven var en ren toseter. Begge varianter ble produsert i Ungarn.

TT er snart åtte år gammel og har i likhet med Audi Allroad måttet leve med en tradisjonell, todelt grill helt til nå. Det faktum at TT aldri har fått Audis nye trapes-grill har satt fart i ryktene om at en ny utgave ikke er så langt unna.

Lite kamuflasje

Spionbildene vi viser i dag tyder på at Audi er godt i gang med utviklingen av neste generasjon. Bortsett fra litt farvet teip på grill-elementer, front- og baklykter, er både kupe- og roadster-utgavene så godt som ukamuflerte.

Bedre plass

Roadster-utgaven Vis mer
Vis mer


Automedia, som står bak bildene, regner med at TT vil bli avduket under den store bilutstillingen i Paris kommende september og at salget vil starte før årsskiftet. Spionfotografene hevder at kupé-utgaven vil bli mer romslig enn dagens utgave, noe som skal gi både bedre baksete- og bagasjeromsplass.

Som i dag vil TT i utgangspunktet være en firehjulsdrevet bil, men Automedia ser ikke bort i fra at Audi vil tilby forhjulsdrevne innstegsmodeller.

RS med 2,0-liter med biturbo?

Dette manipulerte bildet ble publisert på DinSide Motor i oktober 2004 og viser hvordan Automedia allerede den gang hadde en ganske god ide om hvordan nye TT ville ta seg ut. Vis mer


Dagens TT tilbys blant annet med en 1,8-liters turbomotor i en rekke effektutgaver varierende fra 150 til 225 hestekrefter. Toppmotoriseringen er en 3,2-liters V6-motor som yter 250 hestekrefter.

Hvilke motorer neste generasjon vil få er foreløpig usikkert, men Automedia antar at bilen vil bli tilgjengelig både med en selvpustende, direkteinnsprøytet 2,0-liter og en turboversjon av samme motor. 3,2-literen vil sannsynligvis få levere videre, mens toppversjonen ifølge Automedia ligger an til å bli en 2,0-liter med biturbo. Varianten med denne motoren under panseret vil sannsynligvis få Audis prestisjetunge RS-betegnelse.

Kombi-variant

Konseptbilen Audi Shooting Brake Vis mer


Takket være dagens bilder er det hevet over enhver tvil at Audi vil lansere både kupé- og roadsterversjoner av nye TT. Automedia hevder imidlertid at også en tredje karosserivariant er på vei. Denne vil i likhet med de andre TT-varientene være bygget på Golf-plattformen, men vil design-messig være basert på konseptbilen Shooting Brake, som ble vist i Tokyo i oktober 2005. Det betyr i tilfelle en rettere taklinje, et generelt mer kombikupé-aktig utseende og muligens lavere pris.

A5

Audi A5, bildet er manipulert Vis mer


Men Audi gir seg ikke med det. Som vi skrev rett før jul regner Automedia i tillegg med at Audi arbeider med en helt ny og enda større kupé - A5. Denne vil størrelsesmessig plassere seg mellom A4 og A6 og kan bli avduket ved utgangen av 2007. En kabriolet-versjon av A5 skal visst heller ikke være utenkelig.

Cayman S, Z4 Coupé og SLT

Det betyr i tilfelle at Audi vil satse tungt på både kupeer og roadstere i årene som kommer. Men det er ikke Audi alene om. Ved utgangen av fjoråret lanserte Porsche sin nyeste stolthet, Cayman S, og snart kommer BMW Z4 Coupé. I tillegg hevder Automedia at Mercedes-Benz arbeider med å sette tak på roadsteren SLK og at resultatet vil få navnet SLT. Kampen om europeiske kupé- og roadsterkunder ligger dermed an til å bli knallhard i årene som kommer.

  • Store bilder av diverse fremtidige Audi-modeller finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder