Nye Audi TT avduket

Nye TT har blitt både lengre og bredere enn dagens utgave, som kom i 1998. Rimeligste motoralternativ blir en 2,0-liters turbomotor - i kombinasjon med forhjulsdrift.

Vis mer

Nye Audi TT avduket

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer


Den rimeligste TT-utgaven som markedsføres i Norge i dag koster 508.000 kroner. Denne er utstyrt med en 1,8-liters turbomotor som yter 190 hestekrefter.

Minste motoralternativ i neste generasjon vil bli turbomotoren vi kjenner fra blant andre Golf GTI. Denne direkteinnsprøytede motoren, som bærer navnet 2.0 TFSI, yter 200 hestekrefter og har, som navnet tilsier, et slagvolum på 2,0 liter.

Dermed vil nye TT utløse rundt 133.000 kroner i effekt- og slagvolumavgift - rundt 23.000 kroner mer enn dagens rimeligste utgave.

69 prosent aluminium

I tillegg har kupé-utgaven av nye TT blitt 13,7 centimeter lengre og 7,8 centimeter bredere enn dagens modell, noe som normalt skulle tilsi at bilen også har blitt tyngre. Dette er imidlertid ikke tilfelle. Hele 69 prosent av karosseriet er nemlig i aluminium. Dermed har faktisk egenvekten kommet ned i 1.260 kilo, noe som betyr at bilen er 150 kilo lettere enn dagens TT 1.8 5VT.

Dette innebærer at nykommeren slipper unna med rundt 48.000 kroner i vektavgift, nesten 12.000 kroner mindre enn utgående utgave. Hvis vi trekker dette beløpet fra den økte effekt- og slagvolum-avgiften, ender vi opp med beskjedne 11.000 kroner, noe som ikke lover altfor galt for prisene.

Forhjulsdrift

Vis mer


Det er imidlertid ikke bare den utstrakte bruken av aluminium som har sørget for at TT 2.0 TFSI er 150 kilo lettere enn dagens 1.8 5VT. Den har nemlig, i motsetning til sin firehjulsdrevne forgjenger - kun drift på forhjulene. Med tanke på at Audi ønsker at TT skal fremstå som en sportsbil, er dette en overraskende beslutning. Det betyr nemlig at den som har lyst på en TT med quattro må opp på neste - og foreløpig siste - motoralternativ; 3.2 V6. Med denne motoren vil TT koste minst 700.000 kroner.

6,6 sekunder

Den forhjulsdrevne utgaven vil imidlertid være rask. Nye TT 2.0 TFSI skal nemlig klare 0 til 100 på bare 6,6 sekunder. Storebror, som har 250 hestekrefter å skilte med, skal klare samme øvelse på 5,9.

Effektiv girkasse

Vis mer


Disse tallene gjelder versjonene med sekstrinns manuell girkasse, som er standardutstyr. TT kan imidlertid også leveres med en såkalt S tronic-girkasse. Dette er et nytt navn på Volkswagen-konsernets DSG-kasse, som er en superrask girkasse med to kløtsjer. Med S tronic under dørken blir begge biler hele to tideler raskere på veien mot 100 (henholdsvis 6,4 og 5,7 sekunder).

Til høsten

Den norske Audi-importøren lover at kupé-utgaven av nye TT vil være på plass i Norge til høsten. Det er foreløpig uklart når roadster-versjonen vil bli lansert.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder