<b>TAR IKKE FEIL:</b> Designet skiller seg ikke så mye fra utgående Q7.  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
TAR IKKE FEIL: Designet skiller seg ikke så mye fra utgående Q7. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Nye Audi Q7 vil snappe kunder fra BMW X5 og Volvo XC90

For en utvalgt forsamling av VIP-kunder viste Audi nylig fram nye Q7. Dinside fikk en egen sniktitt.

270 spesielt inviterte gjester fikk nylig anledning til å stifte nærmere bekjentskap med den nye Audi Q7 i Oslo, som kommer til Norge i løpet av sommeren.

Nykommeren får en rekke spennende nyvinninger:

  • Den blir tilgjengelig med laserlys!
  • Den kommer som plug-in hybrid!
  • Den får firehjulsstyring

Det stilles store forventninger til etterfølgeren som erstatter førstegenerasjon Audi Q7, som har vært på markedet helt siden 2006.

Nesten 1 million kroner

- Salget begynner i mai, forteller informasjonssjef for Audi i Norge, Marius Tegneby.

Bilen kommer i førsteomgang med en 3-liters dieselmotor på 272 hestekrefter, som vil koste fra cirka 920- 950.000 kroner. Den kommer også med en 3-liters bensinturbomotor på 333 hestekrefter fra cirka 1.080.000 kroner,

FORVENTNINGSFULL: Marius Tegneby hos Audi-importør Harald A. Møller tror de kan selge opp mot 500 Q7 det første året. Foto: AUDI Vis mer


Tegneby forteller at de forventer å selge opp mot 500 biler første året, og at motorutvalget utvides neste år.

LES OGSÅ: Vi har kjørt nye BMW X6M!

Norges-versjonen

For nordmenn er det mest interessant med den nedtrimmede versjonen av 3-liters dieselmotoren.

Den vil få 211 hestekrefter, men bedre er prisen som er ventet å begynne på rundt 830.000 kroner.

I 2016 kommer også e-tron-utgaven, som er en diesel-plug-in hybrid med totalt 373 hestekrefter og hele 700 Nm dreiemoment.

Som første plug-in hybrid kan den leveres med varmepumpe. Den får CO2-utslipp under 50 g/km og kan kjøre inn til 56 km på strøm.

LES OGSÅ: Nå kommer de ladbare hybridene!

Stive priser til tross, antyder importøren at mange kunder sannsynligvis vil legge til utstyr for 150- 200.000 kroner ekstra.

Se bilder av interiøret

LUKSUS: Vår lille prøvesitting, avslører at ergonomien er på topp i nykommeren. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
FEM ELLER SJU: Q7 kommer som fem- eller sjuseter. Midterste seterad er også blitt justerbar i lengden. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
ENKELT OG PRAKTISK: De bakerste setene legges elektrisk ned via knappebetjeningen. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
STOR MATTE: Berøringsmatten foran girspaken har fått flere funksjoner og er blitt større. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
LETTERE OG PENERE: Interiøret preges av mindre glipper og bedre oversikt. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
BEDRE: Flere nye funksjoner er tilgjengelig på den nye SUV-en. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
TETTERE: Knappene står tettere samlet på den nye Audien. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN


Nykommeren er blitt 3,7 cm kortere (5,05 meter), 1,5 cm smalere (1,97 meter) og har samme høyde (1,74 meter). Likevel er plassen innvendig blitt bedre. Blant annet er takhøyden økt med opp til 4,3 cm.

Bagasjerommet rommer fra 295 liter med sju seter i bruk, (standard er fem seter), 770 liter om du har fem seter i bruk og 1.995 liter med alle setene lagt ned.

Velger du fem-seter tar bagasjerommet fra 890 til 2.075 liter.

Er bilen utstyrt med luftfjæring kan høyden justeres med seks centimeter. Maksimal bakkeklaring blir da 23,5 centimeter. Samtidig kan bilen trekke tilhengervekt på 3.500 kilo. Uten luftfjæring trekker den 2.800 kilo.