Nye Audi A6 Allroad prøvekjørt

Grunnet store motorer blir nye A6 Allroad en bil for de få. Men sammenlignet med en tilsvarende motorisert A6 Avant er prisforskjellen overraskende liten.

Vis mer


MERANO, ITALIA (DinSide Motor): Mange aktører i verdens bilbransje har den siste tiden spådd at luksus-SUVenes storhetstid er forbi. Spådommen begrunnes blant annet i høye drivstoffpriser verden over. Mange analyktikere mener også at stadig flere europeere og amerikanere er i ferd med å innta en negativ holdning til store SUVer, som sluker drivstoff, tar stor plass på veien og som i kraft av sin størrelse og vekt er potensielt for andre trafikanter. Hvis disse spådommene slår til, var Audi altfor sent ute med sitt nye flaggskip - Q7.

Midt i blinken?

Nye A6 Allroad derimot, kan vise seg å bli en fulltreffer. Allroad er nemlig ikke like brautende som en fullvoksen luksus-SUV. Likevel kan den skilte med mange av de samme egenskapene, som firehjulsdrift og høy bakkeklaring. Dermed får bilen god fremkommelighet på vinterføre, samtidig som den med letthet takler tøffe hytteveier og klatring over høye fortauskanter. Mange av de samme aktørene som spår luksus-SUVenes undergang hevder at nettopp denne typen kjøretøyer - de såkalte crossover-bilene, har fremtiden for seg.

Kom i 2000

Vis mer


Audi kan muligens altså ha bommet med timingen når det gjelder Q7. Men når det kommer til crossover-segmentet var den tyske premiumbil-produsenten svært tidlig ute. Første generasjon Allroad ble nemlig introdusert allerede i 2000.

Nå har vi altså prøvekjørt andre generasjon, som er like om hjørnet. Hvordan skiller den seg fra sin forgjenger? Og hva er forskjellene mellom Audi A6 Avant og Allroad-versjonen?

A6 Allroad

Vis mer


Vel, en viktig forskjell mellom de to Allroad-generasjonene er å finne i selve navnet. Mens forrige generasjon het kun Audi Allroad, har nykommeren fått tilført A6-betegnelsen; altså Audi A6 Allroad. Dette kan kanskje synes som en detalj, men forteller nok ganske mye om Audis tankegang. Første gang de lanserte en Allroad hadde nemlig ikke Audi en høy firehjulstrekker. Dermed var det viktig å skape et størst mulig skille mellom A6 og Allroad, slik at Allroad kunne fremstå som et alternativ til konkurrentenes SUVer. Derav navnet, og derav stor vekt på terrengegenskaper.

Annet oppdrag

Vis mer


I dag har altså Audi en luksus-SUV som kan konkurrere med biler som BMW X5, Mercedes-Benz ML og Range Rover. Fordi denne SUV-fronten nå er dekket, får nye Allroad på mange måter et annet oppdrag enn sin forgjenger. Det nye oppdraget er å tiltrekke seg kunder som ønsker fremkommelighet, men som ikke ønsker å identifisere seg med nettopp luksus-SUVene.

Derfor trengte ikke Audi å gå så veldig grundig til verks da nye Allroad skulle utvikles. Alt som skulle til var litt høyere bakkeklaring og et forsiktig modifisert design. Hva er det så Audi har gjort?

Luftfjæring som standardutstyr

Vis mer


Jo, for det første har de utrustet A6 Allroad med luftfjæring som standardutstyr. Dermed får Allroad-eieren både i pose og sekk. Føreren kan nemlig velge mellom fem forskjellige nivåer, varierende fra Dynamic til Lift.

Sistnevnte nivå resulterer i 18,5 centimeter bakkeklaring, noe som gir fremkommelighet nok for de fleste. I hastigheter over 35 kilometer i timen senker bilen seg automatisk til "Allroad", noe som betyr 17,5 centimeter markfrigang og som egner seg godt for grove grusveier.

Velger føreren "Comfort" senker bilen seg ned til 14,0 centimeter bakkeklaring, noe som gir en strammere bil, men hvor fjæringen fortsatt har noen centimeter å arbeide på. Det mest sportslige valget heter "Dynamic" og innebærer 12,5 centimeter markfrigang - bare 0,7 centimeter mer enn en ordinær A6 med stålfjærer.

Nesten like velkjørende som A6

Vis mer


Med Dynamic-nivået valgt oppleves A6 Allroad mer eller mindre som sitt opphav. Det betyr lite krenging, et sportslig tilsnitt og velkjørenhet - samtidig som bilen leverer høy komfort. Vi har ikke testet A6 og A6 Allroad mot hverandre, men tør påstå at svært få vil oppleve at A6 Allroad faller gjennom sammenlignet med sin navnebror. Dette i motsetning til Volvo XC70, som fremstår som langt mykere og mindre kjøreglad enn sitt opphav - V70.

Uendret interiør

Bortsett fra luftfjæringen med mulighet for høy bakkeklaring, er det etter hva vi forstår svært lite som rent teknisk skiller A6 Allroad fra Audi A6. Heller ikke interiøret har gjennomgått noen revolusjon - tvert i mot. Bortsett fra noen nye setetrekk og gulvmatter er interiøret som godt som identisk med det vi kjenner fra den ordinære A6.

Skliplater i rustfritt stål

Vis mer


Når det gjelder selve designen, har Audi selvsagt gitt Allroad et visst særpreg. Det vi først merket oss var skliplatene som stikker frem under begge støtfangere. Vi merket også raskt at det var noe rart med grillen, som har fått flere vertikale spiler enn A6-grillen. Samtidig har de vertikale spilene fått noen strøk krom, noe som sørger for at grillen fremtrer som enda mer dominerende enn trapes-grillene på de andre Audi-modellene.

Mangler avstandsholder

Vi vet ikke om det er skliplaten eller andre årsaker som ligger bak. Men faktum er at Audi åpenbart har blitt nødt til å kutte noen centimeter av grillens nedre del. Dette har resultert i at Audi ikke har fått plass til noen radar under skiltet, noe som i sin tur betyr at A6 Allroad foreløpig ikke kan leveres med avstandsholder. Dette er svært negativt for en bil i denne prisklassen - avstandsholderen er en fascinerende oppfinnelse som introduseres i stadig flere bilmodeller.

"Offroad-plast"

Vis mer


I likhet med forgjengeren har Allroad selvsagt også fått hjulbuer i matt plast. Dette materialet går igjen også langs kanaler, på bakfanger og i nedre del av frontfangeren. Beskyttelsesplasten kommer i to grånyanser, avhengig av hvilken hovedfarve kjøperen velger.

Den som tar seg tid til en grundige studier, vil også finne ut at A6 Allroad har spoileraktige utvekster i nedre del av sidedørene, at sidespeilene er noe større enn A6-speilene og at takskinnene er høyere og mer markerte enn de vi kjenner fra A6 Avant.

Mye likt

Selv om vi nå har ramset opp ganske mange punkter, er imidlertid de design-messige endringene relativt beskjedne og lite kostnadskrevende. For eksempel er front-, tåke- og baklykter beholdt. Det samme er panser, bakluke, sidevinduer og så videre. Vi antar derfor at produksjonskostadene for en A6 Allroad ikke er veldig mye høyere enn for en A6 Avant med tilsvarende motor og luftfjæring.

Men hva koster egentlig A6 Allroad? Les mer om motorpalett, utstyr og priser her.