Nye Audi A4: Oppsiktsvekkende billig

Nye Audi A4 1.8 TFSI er både en større og bedre bil enn sin forgjenger. Likevel blir den langt billigere.

Nye Audi A4 er drøye 470 centimeter lang, rundt 12 centimeter lengre enn dagens utgave (458 cm).

  • Store A4-bilder finner du her.
  • I tillegg anser vi som selvsagt at bilen har bedre kjøreegenskaper, at den er mer komfortabel, at den er bedre støyisolert og at den oppleves som enda mer påkostet. Derfor er det oppsiktsvekkende at Audi A4 1.8 TFSI (160 hk), som er på plass her i landet i desember, kun vil koste 349.000 kroner.

    Det betyr faktisk at bilen blir 56.000 kroner rimeligere enn sedanutgaven av utgående A4 1.8T (163 hk, 405.000 kr).

    Lavere forbruk og utslipp

    Vis mer

    Nye Audi A4: Oppsiktsvekkende billig

    1. Store A4-bilder


    Hvordan kan dette henge sammen? Jo, en av årsakene er selvsagt at den nye direkteinnsprøytede turbomotoren er langt mer effektiv enn turbomotoren den erstatter.

    Sjekk hva bilen din er verdt

    Mens dagens A4 1.8T (163 hk) bruker 0,82 liter bensin per mil ved blandet kjøring og slipper ut 197 gram CO2 per kilometer, kan nykommer A4 1.8 TFSI (160 hk) skilte med 0,71 liter og 169 gram. Det betyr en reduksjon på henholdsvis 0,11 liter og 28 gram. Fordi CO2-utslipp er en av komponentene i det norske avgiftssystemet, utgjør denne reduksjonen en avgiftsbesparelse på rundt 30.000 kroner.

    I tillegg slipper man unna et par tusenlapper i effektavgift.

    Ingen vesentlige utstyrsendringer

    Vis mer


    Resten av prisreduksjonen kan imidlertid ikke forklares med endringer i avgiftene. Den kan heller ikke forklares med reduksjon i utstyrsnivået.

    Ifølge importøren har riktignok nye Audi A4 et klimaanlegg med én sone, mens den utgående utgaven har to soner. Dette utlignes imidlertid delvis ved at nye A4 får skinntrukket ratt som standardustyr.

    Førerprøven - test deg selv

    Forklaringen bak deler av den oppsiktsvekkende prisreduksjonen må derfor ligge i at produsent og/eller importør har lagt seg i selen for å lage en svært konkurransedyktig pris.

    Volkswagen Passat

    Vis mer


    For å sette den nye A4-prisen i perspektiv, kan vi navne at den mer folkelige konsernslektningen Volkswagen Passat 2.0 FSI Comfortline koster 348.000 kroner. Dette til tross for at vi her snakker om en sugemotor som kun yter 150 hestekrefter og 200 Nm ved 3.500 o/min. A4 1.8 TFSI-motoren produserer 160 hestekrefter - og hele 250 Nm ved 1.500 omdreininger.

    Full oversikt: Alle DinSides biltester

    Toyota Avensis

    Audi-prisen fremstår også som svært konkurransedyktig sammenlignet med en annen storselger - Toyota Avensis. Avensis 2.0 VVTi Sol, som koster 340.000 kroner, har riktignok noe høyere utstyrsnivå enn A4. På den annen side er Avensis mindre (465x176 cm vs 470x183 cm) og har en mye svakere motor (147 hk/196 Nm).

    Vis mer


    2.0 TDI

    Men hva med de andre motoralternativene? Jo, A4 kommer også i et folkelig dieselalternativ. Audi er i ferd med å forlate pumpedyseteknologien og har erstattet dagens 2,0-liter med en nyutviklet 2,0-liters common rail-diesel. Den nye motoren yter 143 hester og 320 Nm ved 1.750 o/min og skal sørge for 0 til 100 på 9,4 sekunder.

    6.000 kroner ned i pris

    Vis mer


    Nye A4 2.0 TDI vil koste nøyaktig det samme som A4 1.8 TFSI - 349.000 kroner. 349.000 kroner er på langt nær like oppsiktsvekkende når vi snakker om dieselutgaven, fordi vi kun snakker om en prisreduksjon på 6.000 kroner sammenlignet med dagens A4 2.0 TDI.

    Likevel, det faktum at prisen faktisk går ned - samtidig som bilen vokser, får høyere effekt (143 vs 140 hk) og sannsynligvis generelt er en bedre bil - er interessant. Vi er for eksempel ganske sikre på at dem som har kjøpt seg A4 sedan det siste året anser prisreduksjonen som en stygg strek i regningen.

    2.7 TDI, 3.0 TDI og 3.2 FSI

    Nye A4 kommer i første omgang også med tre andre motoralternativer; 2.7 TDI, 3.0 TDI og 3.2 FSI. Med unntak av 2.7 TDI - som får trinnløs girkasse (Multitronic) - vil samtlige motoralternativer leveres med manuelle girkasser. Kun 3.0 TDI og 3.2 FSI vil ha firehjulsdrift (quattro).

    Multitronic og quattro

    Vis mer


    Utover i 2008 vil det imidlertid bli langt flere valgmuligheter. For eksempel vil både 1.8 TFSI og 2.0 TDI få Multitronic-girkasser. 3.2 FSI vil bli tilgjengelig med automatgirkasse (Tiptronic) og 2.7 TDI vil få manuell girkasse. Minst like interessant er det at 1.8 TFSI vil bli tilgjengelig med quattro. 2.0 TDI (140 hk) vil sannsynligvis ikke få quattro, men senere kommer en 170-hestersversjon av samme motor som får firehjulsdrift.

    Her er importkalkulatoren

    Stasjonsvogn i april

    Det som selvsagt er aller mest interessant, er selvsagt når stasjonsvognutgaven (Avant) er på plass. Ifølge den norske Audi-importøren er denne sannsynligvis på plass i april 2008. Men først - i desember inneværende år - kommer altså sedan-utgaven.

    Nye Audi A4: Priser
    MotorEffektDreiemoment0-100Forbruk
    (l/mil)
    CO2
    (g/km)
    Pris
    1.8 TFSI160 hk/4.500 o/min250 Nm/1.500 o/min8,60,71169349000
    3.2 FSI quattro265 hk/6.500 o/min330 Nm/3.000 o/min6,20,92219719000
    2.0 TDI143 hk/4.200 o/min320 Nm/1.750 o/min9,40,55144349000
    2.7 TDI Multitronic190 hk/3.500 o/min400 Nm/1.400 o/min7,70,66176530000
    3.0 TDI quattro240 hk/4.000 o/min500 Nm/1.300 o/min6,10,69183635000
           
    Priser avrundet til nærmeste tusen


  • Store A4-bilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • VIDEO: Audi A4
  • Se nye A4
  • Mer om Audi A4
  • Storsatsing på turbo
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder