Nye Audi A4, billigere - og mye bedre

Penere. Bedre plass. Bedre motorer. Bedre kjøreegenskaper. Mer komfortabel. Og billigere!

COSTA SMERALDA (DinSide Motor): Etter knappe seks år på markedet blir dagens Audi A4, som fortsatt selger bra, erstattet av en flunkende ny modell.

Vi var blant de som lurte på om det kunne være nødvendig å avløse A4 allerede nå, da den fortsatt fremstår som konkurransedyktig i markedet.

Etter å ha prøvekjørt nykommeren i forskjellige utgaver og utstyrsnivåer er vi overbevist om at Audi har gjort det rette. Den nye bilen representerer solide fremskritt på flere felter.

Se store bilder

Sedan etter kupé

Av strategiske årsaker som har med image-bygging å gjøre, har Audi valgt å lansere kupéversjonen – A5 og S5 – før sedanen A4. Stasjonsvognutgaven kommer for sin del i løpet av 2008.

I og med at vi tidligere har hatt anledning til å teste A5 var ikke overraskelsen total og forventningene til nye A4 var temmelig høye i forkant av prøvekjøringen.

Motorene, kjøreopplevelsen - og priser

Mot BMW og Mercedes

Vis mer

Nye Audi A4, billigere - og mye bedre

  1. Store bilder!
  2. Motorene, kjøreopplevelsen - og priser
Vis mer


Det er tydelig at Audi har hatt tid til å studere hovedkonkurrentene BMW (hvis 3-serie ble lansert for tre år siden) og Mercedes (som har et sterkt kort med sin nye C-klasse).

Det er blitt lagt ned et betydelig arbeid i å legge seg på nivå med eller forbigå disse på alle områder, både når det gjelder design, plassforhold, komfort, kjøreegenskaper og utstyr.

Gunstig priset

Grunnmodellene er utvilsomt meget gunstig priset: Både bensinmodellen 1.8 TFSI med 160 hestekrefter og den nye 2.0 TDI med 143 hester har en startpris på 349.000 kroner, og begge motorene duger mer enn tilstrekkelig i nye A4, som tross økte dimensjoner ikke har lagt på seg i overdreven grad. (Egenvekten på innstegsversjonen med bensinmotor er 1.410 kilo mens den tyngste A4, 3.0 TDI quattro, bikker 1.650 kg).

Få oversikt: Alle DinSides biltester

Utstråling

Når det gjelder designen mener vi nye A4 utstråler mer personlighet enn noen av forgjengerne har gjort. Mindre traust, mer spenstig og elegant, er vår dom. Ikke så rart; linjeføringen har en god del til felles med kupéen A5 selv om kravene til mer praktiske hensyn har gjort seg gjeldende.

Sedanen er 8 centimeter lengre enn kupéen og har dermed en mer langstrakt profil, men likefullt elegante linjer. Nye A4 har en tøff og ganske aggressiv front, et langt panser, lang akselavstand og et kraftfullt men harmonisk skulderparti. Mange vil trekke paralleller med BMWs design på 3-serie kupé - som vel ikke er noen dårlig referanse.

Opp en størrelse

Vis mer
Vis mer


Nye A4 er betydelig større enn forgjengeren på alle måter bortsett fra i høyden. Samtidig er bilen ikke blitt vesentlig tyngre, hvilket er nok et tegn på at man har nådd et punkt hvor bilene ikke vil fortsette å legge på seg i samme takt som tidligere. Nylig har de nye generasjonene av Renault Laguna og Mazda 6 vist samme tendens.

Sjekk hva bilen din er verdt

Bilen er nå blitt størst i mellomklassens premiumsegment. Med drøye 470 centimeter i lengden er den 12 centimeter lengre enn forgjengeren. Den er også blitt bredere: Med 182,6 centimeter har den lagt 5,4 centimeter på i forhold til generasjonen før. Akselavstanden på 280,8 centimeter er lengst i klassen, er forlenget med 13,6 centimeter, og bidrar både til bedre plassforhold, og - som vi skal se i neste kapitel - forbedrede kjøreegenskaper. Det er forøvrig bare vel tre centimeter kortere enn akselavstanden til storebror A6...

Klarer du førerprøven? Test deg selv

Storbilfølelse

Da vi steg inn i nye A4 første gang ble vi med en gang slått av at dette er mer A6- enn A4-følelse. Riktignok var det en luksuriøst utstyrt versjon - som det ofte er på nybillanseringer - men de innvendige plassforholdene imponerte i seg selv. Bilen gir nå storbilfølelse - både foran og bak, hvor det er tilstrekkelig med både ben- og hodeplass for godt voksne. Også bagasjerommet har økt i størrelse - om enn i noe mer moderat grad, og det er riktig god plass til bagasjen samtidig som plassen er lett å utnytte. Under gulvet finner man ikke noe reservehjul men bilens batteri - skulle man punktere må man ty til et skumbasert reparasjonssett

Bedre komfort

Det er ikke bare plassforholdene som har gjort et sprang fremover - også komforten generelt er blitt forbedret mens ergonomien og nivået på opplevd kvalitet - som allerede tidligere var meget bra - er blitt enda bedre - i hvertfall hvis vi skal dømme ut fra før-produksjonsbilene som var gjenstand for vår prøvekjøring. Produksjonsstart med frie spesifikasjoner er fra 19. november 2007.

Stadig mer utstyr

Vis mer


Utstyrsnivået er generelt hevet selv om det meste avanserte utstyret fortsatt er ekstrautstyr. Av nytt standardutstyr på alle versjoner kan nevnes automatisk klimaanlegg, elektromekanisk parkeringsbrems - som sparer plass på midtkonsollen - automatisert åpning av bagasjelokket (det åpnes ikke helt), og digital oljepeiler på instrumentpanelet. På sikkerhetssiden forteller Audi at kollisjonsputene foran er adaptive og tilkoblet en seteposisjonsdetektor som tilpasser måten kollisjonsputene utløses på etter hvordan setene er posisjonert.

En god del mer utstyr er også tilgjengelig som tilvalg; utstyr som hjelper føreren på veien (se neste kapitel) på den ene siden og mer komfort-orientert utstyr på den andre. Av sistnevnte fant vi særlig interessante Bang&Olufsen-lydsystemet og det temmelig intuitive informasjonssystemet MMI med praktisk dreiehjul og trykkfølsom skjerm.

Totalt sett er altså nå A4 en stor og rommelig bil med høy kvalitetsfølelse og mye og avansert tilgjengelig utstyr.

Det er nesten så man kan spørre seg: Trenger man egentlig en Audi A6…?

Til Norge i november

Salget av nye A4 startet 11. september – det vil si at det er datoen det ble åpnet for bestilling. Bilen skal vises på bilutstillingen i Lillestrøm, Bil07, i november, og markedsintroduksjonen finner sted i desember.

Om de flotte motorene og om kjøreopplevelsen i Audi A4 kan du lese her. Her finner du også flere priser.

  • Store bilder fra lanseringen finner du her.