Nydelig super-Alfa i produksjon

Alfa C8 Competizione er bilen mange har drømt om siden konseptet ble vist for tre år siden i Frankfurt. Nå realiseres drømmen: C8 skal produseres - i begrenset antall for de heldige få.

Vis mer

Nydelig super-Alfa i produksjon

  1. Store bilder


Jada, vi vet - det er dette med smak og behag og så videre... Men nå har vi hatt god tid på oss siden konseptet 8C ble vist for første gang, og konklusjonen er klar: Et meget solid flertall av bilinteresserte mennesker synes at Alfa 8C Competizione er et utrolig vakkert kjøretøy.

Fra premium til eksklusivt

Denne første virkelig eksklusive Alfa Romeo på svært lenge skal ifølge Fiat-konsernet være spydspissen for merket. Alfa har gradvis rykket oppover i divisjonene de siste årene og har nylig, etter vår mening med grunnlag i DinSides egne tester, nådd premium-nivå. Alfa er her i selskap med merker som BMW, Audi, Lexus og Jaguar - dog med et spesifikt og tradisjonsbundet italiensk tilsnitt - i positiv betydning.

Gran Turismo

Vis mer


Bilens navn henspiller på noe av det mest gloriøse ved Alfas historie, og da spesielt merkets tidlige og legendariske suksesser innen racing og billøp. 8C står rett og slett for 8 sylindre og er en betegnelse som ble brukt av Alfa før annen verdenskrig. Competizione var betegnelsen på en bestemt sportsbil som ble kjørt av Fangio og Zanardi i løpet Mille Miglia i 1950. Designen går i samme retning; formspråket er rent Gran Turismo (GT) - helt ned til de anatomisk utformede bøttesetene som kan skreddersys for hver individuelle kunde. Linjeføringen på den kompakte sportsbilen taler for seg selv: Designmessig har vi her med noe så sjeldent som et mesterverk å gjøre. Det er kraftfullt, stilrent og elegant - og det til tross for de krevende dimensjonene på den relativt korte toseteren. Mens understellet er i stål er karrosseriet av lett og solid karbonfiber.

V8 på 450 hester

Vis mer


8C Competizione er resultatet av et samarbeide mellom søsterselskapene innen Fiat-konsernet, Alfa Romeo og Maserati. Alfas designteam har jobbet sammen med Maseratis produksjonsenheter. Motoriseringen gjenspeiler dette; selve kraftkilden skal være helt nyutviklet og er en 8-sylindret maskin med en åpen V i 90 graders vinkel. 450 hestekrefter produseres ved 7.000 omdreininger og maksimalt dreiemoment oppnås ved 4.750 omdreininger. Trekkraften er da 470 newtonmeter. 80% av disse er disponible fra 2.000 omdreininger i minuttet. Kreftene overføres til bakhjulene via en sekstrinns sekvensiell girkasse med ratthendler. Fem forskjellige programmer kan velges etter forhold og ønsker, og bilen er utstyrt med automatisk differensialsperre. Jevn vektfordeling hjelpes av transaksel-konfigurasjonen med motor foran og girkasse bak. Hjulene er 245/35-20 foran og 285/35-20 bak.

Vi kommer tilbake med mer informasjon om bilen i anledning Paris-utstillingen.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Alfa Romeo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder