NYBILSALGET: Nå bikker det for alvor

Vi har gått grundigere gjennom statistikken for årets første tre kvartaler.

Til og med september hadde det vært grei skuring om enn med progressivt nedadgående tendens siden i sommer. Men hittil i oktober har det hardnet til, og avdelingssjef Pål Bruhn i Opplysningsrådet for veitrafikken forteller oss at så langt denne måneden (per 13. oktober), ligger registreringstallene for nye personbiler 32 % under fjorårets i tilsvarende periode. Det er tydelig at de gode tider nå er over for nybilmarkedet. Per 13. oktober er nedgangen hittil i år 11,6 %.

Men vi har satt oss litt tilbake og sett nøyere på hva som skjedde i årets første ni måneder.

Golf troner

Etter årets første ni måneder er det VW Golf som troner øverst på salgsstatistikken, tett fulgt av Ford Mondeo med nok en VW, Passat, på tredje plass et stykke bak.

De bilmerkene som hittil i år har hatt den største økningen i antall nyregistreringer er Subaru og Fiat, som har mer enn tredoblet salget, samt Nissan og Mazda - med respektive solide pluss 45% og 31,4%.

Subaru-diesel og Fiat-dynamikk

Subaru har hatt en voldsom økning hittil i år, mye takket være den nye bokserdieselen (Her: Outback). Men så lå de også svært langt nede i fjor. Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Subaru har omsider fått dieselmotorer, hvilket forklarer mye. Fiat er blitt en dynamisk og "kul" merkevare, som også såvidt er blitt synlig i Norge, takket være minibilen Fiat 500 som Fiat håper kan forsterke oppmerksomheten rundt de snertne bilene i segmentene over: Grande Punto og Bravo. Det skal sies at tallene fortsatt er svært beskjedne: Fra 137 nyregistreringer i fjor til 412 i år (Mens markedsleder VW har solgt 12.737 biler så langt i år...)

Nissan gjør det bra takket være folke-SUVene Qashqai, men også X-Trail. Når det gjelder Mazda er det nye Mazda 6, men også den stilige småbilen Mazda 2, som hever merket fra Hiroshima over de grå masser.

Mange i minus

Også Ford, BMW, Mini og Dodge kan presentere solide pluss-tall så langt i år, mens resten av feltet stort sett har ganske traurige minustall å vise til i statistikken. Blant de mest veletablerte merkene faller Opel med 37,5 %, Citroën med 32,5 %, Saab med 29,9 %, Toyota med 26,2 %, Peugeot med 23,4 %, Skoda med 19 %, Mercedes med 17,7 %, Volkswagen med 15,1 % og Volvo med 14,6 %.

Audi og Mitsubishi greier seg bra, det vil si at de holder seg stabile når det gjelder registreringstall hvilket betyr at de øker sine markedsandeler.

Markedet har holdt seg bra

Volkswagen Golf troner på topp like før den skal erstattes av en ny modell. Her: Varianten Golf Plus. Foto: Knut Moberg Vis mer


I løpet av årets ni første måneder har media ved flere anledninger hentet frem krigstypene for å proklamere: BILMARKEDET STUPER!!!

Litt mer is i magen hadde vært på sin plass; statistikk kan som kjent brukes til som mangt, men det er to viktige faktorer å alltid ha i minnet når man sammenligner statistikken over førstegangsregistrering av nye biler år for år, nemlig hvordan året før var (og 2007 var et eksepsjonelt godt år), og om antall virkedager er større eller mindre i angjeldende måned.

La oss presisere, for å være nøyaktige, at vi strengt tatt ikke her snakker om salgstall men om registreringstall. Det er nemlig det som er det statistiske materialet det er mulig å forholde seg til uten å måtte foreta et kjempemessig gravearbeid. For øvrig er alle tall vi benytter oss av i denne artikkelen hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Mot tøffere tider

Årsaken til at vi nå presiserer dette er at det innebærer en viss treghet i systemet; effekten av den internasjonale finanskrisen er det for tidlig å si noe om. Men at renteøkningene har begynt å ha sin effekt er hevet over tvil, og den kollektive psykologi spiller nok også inn når markedet begir seg inn på en mer markant nedadgående trend.

Ingen katastrofe... så langt

Fiat har hatt kraftig vekst - fra svært langt nede. Her: Fiat Bravo. Foto: Knut Moberg Vis mer


Resultatet etter ni måneder av 2008 var at antall nyregistrerte personbiler er 10,6% lavere enn det var under samme periode i fjor. Tendensen har forverret seg mot slutten av september, men det var så langt slett ikke noen katastrofe. Tallene har faktisk vært ganske så solide når man tar i betraktning den ganske merkbare renteøkningen som har funnet sted. Dette har til en viss grad hatt å gjøre med at etterspørselen grunnet behov for å erstatte en foreldet bilpark fortsatt har vært sterk.

Fra et antall nyregistrerte biler på 97.874 biler i løpet av de første ni månedene i fjor, har markedet sunket til 87.456 biler for samme periode i 2008. Det er som nevnt en tilbakegang på 10,6% men et tall som hevder seg helt greit i forhold til gjennomsnittet for de siste ti årene. Vi minner om at tallet i 2006 var en god del lavere: 80.714.

September måned bekreftet og forsterket for øvrig den negative tendensen med en tilbakegang på 9,5% brutto, dette betyr i praksis en kraftigere tilbakegang da september i år hadde 22 virkedager mot 20 dager i fjor og altså burde ha greid å tangere salgstallet fra i fjor med den gjeldende trenden. Antall registreringer var 8.453 i september i år mot 9.340 i fjor.

Bruktimporten utgjør i tillegg 23.159 førstegangsregistreringer så langt i år mot 25.117 under samme periode i fjor.

Både biler med firehjulsdrift og dieselbiler utgjør en noe mindre andel av salget i år enn de gjorde i fjor. Det er bensin og bakhjulsdrift som står for den tilsvarende fremgangen.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken