Vis mer

Nybilsalget fortsatt svakt

Den dårlige trenden fra starten av 2009 fortsetter. Nybilsalget er nesten halvert sammenlignet med i fjor.

Nedgangen i januar var på 45,9 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Nå har vi fått en måned til å forholde oss til og trenden har ikke snudd nevneverdig. I februar ble det solgt 40,5 prosent færre biler enn på samme tid i fjor. Sammenlagt ligger vi 43,1 prosent etter fjoråret. Men når vi sammenligner med fjoråret, skal vi også huske på at 2008 var et ganske greit år totalt sett, og faktisk bra de første månedene. Sammenligner vi februar i 2009 med gjennomsnittet for de ti siste årene, finner vi en nedgang på 21,7 prosent, hvilket ikke lyder like dramatisk.

70.000 totalt?

Det er selvsagt de økonomiske nedgangstidene som er årsaken og effekten virker ikke å slippe taket med det første. Mange ser for seg 2009 som et av de verste årene noensinne for bilbransjen. Med dagens salgstakt ligger vi an til å nå rundt 70.000 solgte biler i løpet av 2009. Dette kan sammenlignes med 110.617 biler i 2008 og 129.195 biler i 2007. Men det er ennå mye igjen av 2009 og således alt for tidlig å uttale seg bastant om totale salgstall for inneværende år.

Toyota leder

Volkswagen Golf er Norges mest solgte bil, med Toyota Avensis på andreplass Vis mer


Til tross for en nedgang på 43,5 prosent, er Toyota Norges mest solgte bilmerke i år, like foran Volkswagen. Ford følger et stykke lenger bak på tredjeplass.

Golf Norges mest solgte bil

Tar vi en titt på modellfordelingen, finner vi ingen store overraskelser. Volkswagen Golf er fortsatt Norges mest solgte bil, like foran Toyota Avensis. På tredjeplass finner vi Volkswagen Passat. Avensis’ og Passats erkekonkurrent Ford Mondeo ligger interessant nok på fjerdeplass, til tross for en tilbakegang på hele 73,0 prosent.

CO2-utslipp ned

Vis mer


Nedgangstidene har av mange vært sett på som en mulighet til å vri bilutvalget over i en mer miljøvennlig retning. Dette har vært et sentralt element i debatten rundt amerikansk bilindustri. Det er nok for tidlig å se noen effekt av dette nå, men det er i alle fall interessant å legge merke til at gjennomsnittelig CO2-utslipp så langt i 2009 ligger på 153 gram mot 159 gram på samme tid i fjor. Økt fokus på mindre og mer folkelige biler, samt det faktum at nye biler stadig bruker mindre drivstoff, kan nok bidra til dette.

Andelen biler med firehjulsdrift er for øvrig ikke nevneverdig annerledes sammenlignet med i fjor. 28,1 prosent av bilene som ble registrert i februar hadde firehjulsdrift.

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken