Foto: Volkswagen
Foto: VolkswagenVis mer

Ny VW: Rask, men nøysom

Volkswagen viser New Compact Coupe i Detroit - tidsriktig bil med én interessant Porsche-løsning ...

Volkswagen-konsernet har ikke bare greid seg bra gjennom krisen, det har til og med styrket sin posisjon blant de store i verdens bilindustri.

I kulissene, internt i selskapet, har det rast en kamp mellom titaner mot et bakteppe av familiefeide (For å forenkle: Wiedeking mot Piëch), og klanen (Piëch & Co), som har gått av med seieren kan nå konsentrere seg om å forsterke den allerede gode stillingen som er oppnådd - delvis godt hjulpet av svakheten til en del konkurrenter.

Verdensnyhet

Avdukingen av en helt ny modell på første pressedag på bilutstillingen i Detroit illustrerer denne situasjonen bra. Bilen skal projisere inn i fremtiden de verdier VW idag ønsker å stå som globale bærere av: Dynamisme, seriøsitet og miljøbevissthet. Og det er da også tydelig når man betrakter den nye modellen, at designteamet ikke er blitt gitt frie tøyler.

Da har de nylig kunnet boltre seg i større grad med de to "miljøriktige" konseptene som nylig er blitt vist, L1 i Frankfurt og Up! Lite i Los Angeles. e-Up, som ble vist i Genève, var mer tradisjonstro.

  • Mer om elbilen e-Up! her
  • Mer om L1 (0,15 på mila!) her
  • Mer om Up! Lite (Ny, miljøvennlig småbil) her
  • Men VW har også nylig lansert en råtass av en Toyota Hilux-konkurrent - les om den her!
  • Foto: Volkswagen
    Foto: Volkswagen
    Nei, ikke Audi, men Volkswagen... Foto: Volkswagen
    Foto: Volkswagen
    Foto: Volkswagen
    Foto: Volkswagen
    Foto: Volkswagen
    Foto: AbdVolkswagen
    Foto: Volkswagen
    Foto: Volkswagen
    Foto: Volkswagen


    Hybrid kupé

    Bilen vi ser her er en hybridbil. Den heter New Compact Coupe. Det er en sporty utseende kupé som markedsmessig plasserer seg mellom Passat CC (en kupélignende sedan), og Scirocco. Skrått forfra er dette umiskjennelig Volkswagen; skrått bakfra synes vi det minner mer om Audi. Vi mistenker at idéen om å tekkes amerikanerne ikke har vært fjern her. Totalt sett synes vi dette ser ut som en slags neste generasjon Jetta kupé.

    TSI, strøm og DSG

    Som nevnt er dette en hybridbil og forbrenningsmotoren får hjelp av en elektromotor. Forbrenningsmotoren går på bensin og er en 1.4 TSI som i denne bilen yter 150 hk. Elmotoren har en maksimal effekt begrenset til 27 hestekrefter men oppveier delvis med mye trekkraft fra start. Kraftoverføring skjer via Volkswagens nylig introduserte syvtrinns dobbeltkløtsj-girkasse (DSG).

    Foto: Volkswagen
    Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
    Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
    Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei


    Rask og nøysom

    Ytelsene blir totalt sett mer enn akseptable takket være denne konfigurasjonen. Toppfarten er oppgitt til 227 kilometer i timen; 0-100 skal ikke ta mer enn 8,6 sekunder. Samtidig er forbrukstall og utslipp imponerende lave: 0,42 liter per mil er forbruket ved blandet kjøring, hvilket gir et utslipp på 98 gram CO2 per kilometer.

    Og Porsche-løsningen vi nevnte? spør du kanskje. Jo, den finner du under kapitelet seter. Her er nemlig Panamera-inspirasjonen tydelig - blant annet bak, hvor de to setene (New Compact Coupe er en ren fireseter), er adskilt av en forlengelse bakover av midtkonsollen.

    VW har ikke gått ut med noe lanseringstidspunkt for den nye bilen, og vi regner med at den vil få et annet navn enn New Compact Coupe. At merket har mange baller i luften samtidig for tiden er sikkert, og vi kommer til å følge utviklingen fremover med argusøyne.