Ny Volvo XC70 prøvekjørt

Etter lanseringen av nye V70 fortsetter Volvo med en ny omgang XC70. Denne kommer også i tredje generasjon og blir for første gang tilgjengelig med sekssylindret motor.

Akkurat det med sekssylindret bensinmotor er nok ikke det som har vært mest etterlyst i Norge, men dieselmotoren er også på plass. Det er den vi kommer til å konsentrere oss om, og det er den som blir volummodellen her hjemme.

XC70 befinner seg i en liten klasse som i tillegg består av Audi Allroad og Subaru Outback. Hvis vi hopper over bensinmotorer, som er lite etterspurt i Norge, sitter vi igjen med Audi Allroad som nærmeste konkurrent. Allroad kommer med tre dieselmotorer og det er den mellomste, 2,7 TDI med 180 hestekrefter og 380 newtonmeter som blir direkte sammenlignbar med XC70 D5 AWD. Allroad kommer også med en større dieselmotor på 233 hestekrefter.

Dette er en spennende klasse hvor bilene er betydelig billigere en store SUVer, og de har nok antagelig mer enn god nok fremkommelighet for de fleste.

V70 basis

XC70 bærer selvsagt på de samme linjene som V70, men har blitt hevet en del, kommer kun med firehjulsdrift og ganske mye "pynte"-plast rundt kantene. Det bidrar til det tøffe utseendet og god fremkommelighet på litt ruskete underlag. Vi kjørte litt rundt i skogen med både søle og bratte bakker og selv om firehjulsdriften er den samme som på V70, V70 D5 AWD kommer snart, kommer bilen seg bra frem, selvsagt med den økte bakkeklaringen som en god støttespiller. Det er høyere bakkeklaring (21 centimeter) på denne i forhold til dagens modell, og angrepsvinklene foran og bak er også forbedret slik at terrengegenskapene slett ikke er så ille. Nedover de bratteste bakkene kan du støtte deg til en utforbakkeassistent som Volvo kaller Hill Descent Control (HDC).

Vis mer

Ny Volvo XC70 prøvekjørt

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Interiøret er det samme som i V70 og midtkonsollen "svever" med luft på baksiden. Komforten er like god som i V70 og som ekstrautstyr kommer også XC70 med det justerbare chassiet Four C. Her har du tre innstillinger som består av comfort, sport og advanced.

To motorer

XC70 kommer med to motorer og det er kun den ene som blir interessant her hjemme. Det er XC70 D5. Det er en 2,4-liters rekkefemmer som yter 185 hestekrefter og 400 newtonmeter dreiemoment. Med manuell kasse klarer den 0 til 100 på 9,3 sekunder og bruker 9,9 med automat. Modellen med manuell kasse er raskere i akselerasjonen, bruker mindre drivstoff og koster 54.000 kroner mindre enn en med automat. Automatmodellen er så mye dyrere i stor grad på grunn av høyere CO2-utslipp.

Totalt sett er D5-motoren sterk nok for bilen og vi hadde ingen problemer med å holde solid tysk motorveifart. Støynivået er også behagelig selv i høy fart.

Vi har også kjørt XC70 3.2 og det er i grunn en fin bil, men koster veldig mye mer enn dieselmodellene og har ikke bedre ytelser. Den er kun marginalt raskere enn dieselbilen fra 0 til 100, og i mellomakselerasjoner regner vi med at den er dårligere. Motoren yter 238 hestekrefter og dreiemomentet er 320 newtonmeter. Motoren er også svært stillegående og komfortabel. Vi regner med at denne bilen egentlig var ment for de amerikanske biljournalistene som deltok sammen med oss.

Firehjulsdriften er 3. generasjon Haldex og den har 5 prosent av trekkraften permanent på bakhjulene. I beste fall kan opptil 65 prosent av kraften sendes bakover og 35 prosent forover.

XC70 kan trekke tilhengere med en totalvekt på opptil 2.100 kilo. Volvo oppgir ikke hvilke motorer og girkasseløsninger som trekker mest vekt.

God plass

XC70 har av åpenbare årsaker blitt større en forgjengeren. Det har særlig betydning for de som sitter bak. Takhøyden er suveren og det er plass til bena, selv for voksne. Baksetet kan også deles i forholdet 40/20/40 og kan leveres med de samme barnesetene som V70. Førermiljøet har Volvo hatt kontroll på lenge og de som sitter foran har det fortsatt svært behagelig. Setene er ikke dype og harde, men heller litt flate og myke. XC70 fortsetter også med å ha alle knappene i dashbordet i stedet for multihjul som BMW og Audi bruker. Når man først har oversikten over XC70-dashbordet er det ikke mulig å gjøre feil. Dette er lettbrukt. Bagasjerommet har også vokst og rommer nå 575 liter som er det samme som i nye V70.

XC70 kan også leveres med luksusutstyr som et svært velbygd stereoanlegg, avstandsradar kombinert med fartsholderen, blindsonealarm (BLIS), lufting i seter og riktig elegante farge- og materialvalg.

Priser og utstyr

Oppstartspris for XC70 D5 med manuell girkasse blir 579.900 kroner med utstyrsnivået Kinetic. Med høyeste utstyrsnivå, Summum, koster bilen 601.900 kroner. Det er fortsatt med manuell girkasse. Volvo har det samme problemet er her som på V70. Automatkassen på D5-motoren hever CO2-utslippet fra 193 til 219 gram og prispåslaget for automat blir dermed hele 54.000 kroner. Det er med andre på sin plass å vurdere å aktivisere venstrefoten i denne bilen. Bensinmodellen XC70 3.2 vil koste fra 781.900 kroner med automatgir.

Bilen er i salg i Norge nå.

Store bilder finner du her.