Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Ny Volkswagen Passat

PARIS (DinSide Motor): Folkevogn-storselger nr. to (etter Golf) er på plass i fornyet utgave.

Volkswagen Passat har lenge vært en av nordmennenes favorittbiler. Faktisk er det blitt produsert over 15 millioner Passat siden første generasjon ble lansert i 1973.

Vi har nå tatt en titt på nye Passat - den ble vist allerede i forkant av bilutstillingen i Paris. Dagens generasjon er nummer seks i rekken, og den ble lansert i 2005. De siste årene har den møtt økende konkurranse fra solide aktører i samme segment som Ford Mondeo (som vi nylig prøvekjørte i oppgradert versjon), og nye Toyota Avensis. Snodig nok har ikke fjorårets ”årets bil”, Opel Insignia, vært i nærheten av å true den, ei heller den utmerkede, nylig oppgraderte Mazda 6.

Kraftig oppgradering

Nå har VW lansert det de kaller en helt ny generasjon Passat, og den troner på standen her i Paris. Vi stiller imidlertid spørsmålstegn ved hvor ny den egentlig er, og sant å si er dette mest for en omfattende oppgraderingsoperasjon å regne. Bilen har samme størrelse som tidligere og plattformen er den samme. Når det er sagt er det ikke noe galt i det – utgangspunktet var jo bra, og de lavere kostnadene gjør det mulig å fortsette å selge bilen til relativt ”folkelige” priser, som seg hør og bør en folkevogn.

Hyppigere, men mer begrenset oppdatering

Metoden er ikke ny og ble benyttet da siste generasjon VW Golf ble lansert. Andre produsenter tyr også til fordekte generasjonsskift som egentlig er grundige oppgraderinger av en eksisterende modell – som for eksempel Peugeot 308 som oppgradert 307. Andre gjør det også.

Uansett er designen bragt opp på nivå med det øvrige VW-tilbudet, og familielikheten mellom de forskjellige modellene fra Wolfsburg-produsenten er dermed komplett.

Bare i år har VW nemlig lansert nye versjoner av Touran, Sharan og luksus-SUVen Touareg.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk


Forbedringer

For øvrig understreker VW at komfortnivået er ”kraftig” forbedret. Da må det jo bli svært bra, for selv om Passat ikke var like komfortabel som Mondeo, Renault Laguna eller Citroën C5, var den ikke direkte dårlig på området. Ellers er det som vanlig fokus på miljø med lavere drivstofforbruk (opp til 19% ifølge Volkswagen) og BMT (BlueMotion Technology), med start/stopp på alle dieselmotorer.

Pent motorprogram

Som leseren vil ha forstått er den nye modellen preget av kontinuitet i forhold til forgjengeren. Det betyr blant annet at motorprogrammet i store trekk blir videreført, og det er et pent program med aktuelle common-rail dieselmotorer (1.6 TDI og 2.0 TDI med effektuttak fra 105 til 170 hk), små, men kraftige bensinmotorer (1.4 TSI på 122 hk), samt de sterke variantene 1.8 TSI på 160 hk, 2.0 TSI på 211 hk og 3.2 V6 FSI på 300 hk. Sistnevnte kjørte vi på test i utgående generasjon, og det er imponerende saker. (Les om det her).

Nytt utstyr

For øvrig får den nye Passaten en del utstyr som ikke var tilgjengelig tidligere, og kan takke storebror Touareg for å ha fått dette introdusert i VW-sortimentet. Deriblant: Panoramasoltak, adaptiv fartsholder med antikollisjonssystem, adaptive bi-xenonlys med diodenærlys, vimslevarsler og blindsoneovervåking. Passat vil også kunne leveres med en aktiv parkeringsassistent av annen generasjon som hjelper til å parkere både i luke og i lomme.

Priser snart klare

Nye Passat er ikke endelig priset ennå, men vi kommer med dette om få dager. Fra midten av oktober kan bilen bestilles, nye Passat blir å finne hos forhandlerne fra 6. desember og markedsintroduksjonen finner sted i januar 2011. Stasjonsvognen og sedanen lanseres samtidig og VW-importøren satser på å selge 5.200 biler i løpet av 2011 – hvorav 85% stasjonsvogner.

Vi kommer til å prøvekjøre bilen om et par uker og da får du en mer utførlig idé om hvordan nye Passat er i realiteten.

Alt om Paris-utstillingen og nyheter fra årets gigantutstilling