Bilen på bildene er USA-versjonen, men den skiller seg lite fra Europa-versjonen Foto: Volkswagen
Bilen på bildene er USA-versjonen, men den skiller seg lite fra Europa-versjonen Foto: VolkswagenVis mer

Ny Volkswagen-hybrid

Mens vi venter på Golf hybrid blir Jetta hybrid-alternativet for folk flest fra Norges største bilmerke.

Jetta har aldri slått skikkelig an i Norge, trolig fordi markedet for relativt kompakte sedaner er beskjedent i Norge. Her til lands er det tradisjonelt stasjonsvogner og kombikupeer som selger best. Men nå har Jetta nettopp vist i en utgave som burde være langt mer interessant.

På bilmessen i Los Angeles ble nemlig hybridvarianten av Jetta avduket, og dette er en bil som også kommer til Europa og Norge. Og det er ikke lenge til heller. Bilen skal være på plass i Norge i februar, og salget starter allerede rett over nyttår.

Les mer om vanlige Jetta her.

170 hester

Jetta hybrid har en 1,4-liters turbomotor drevet av bensin under panseret. Den yter 150 hestekrefter. Hybrid blir den på grunn av den elektriske motoren på 27 hestekrefter som støtter bensinmotoren. Det gir en total ytelse på 170 hestekrefter. Vi snakker altså om en ganske sprek hybridbil, og 0-100 kilometer i timen skal gå på 8,9 sekunder.

I motsetning til mange andre hybridbiler får ikke Jetta hybrid en trinnløs girkasse, men snarere en syvtrinns DSG-girkasse. Det tipper vi er en fordel for kjørefølelsen.

TEST: VW Golf VII

95 gram CO2

Forbruk og utslipp teller nok mer enn ytelser når vi snakker om hybridbiler, og det ligger på 0,41 liter og 95 gram i Jetta. Det er bra tall, men ikke helt på nivå med Prius. Til gjengjeld kan Jetta skilte med klart bedre ytelser.

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Egen hybrid-instrumentering i Jetta Hybrid. Foto: Volkswagen
Bilen på bildene er USA-versjonen, men den skiller seg lite fra Europa-versjonen Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
SVÆRT KLASSISK: Jetta har ikke den mest ettertraktede fasongen på det norske markedet... Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen


Golf blir ladbar

Motordataene er for øvrig svært like de man vil finne i kommende Golf hybrid. Men det er en stor forskjell, og det er at Golf blir en ladbar hybrid, eller en såkalt plug-in-hybrid. Det betyr at du kan lade bilen hjemme og kjøre en betydelig distanse bare på strøm.

Jetta er derimot en konvensjonell hybrid, og den kan derfor bare gjøre unna maks 2,1 kilometer på strøm, i hastigheter opp til 70 kilometer i timen. Hvis Jetta oppfører seg som andre hybridbiler, vil man i praksis sjelden kjøre mer enn noen få hundre meter før bensinmotoren starter, men i bytrafikk kan man likevel oppleve at bensinmotoren er slukket ganske store deler av tiden, spesielt i køtrafikk.

Golf som ladbar hybrid er for øvrig ventet i midten av 2014. Les mer om alle Golf-variantene her.

Om lag 335.000 kroner

Det er ikke sluppet noen offisiell pris på Jetta hybrid ennå, men importøren antyder for oss en startpris på om lag 335.000 kroner. Det vil da dreie seg om en velutstyrt utgave, og det blir også den eneste utgaven som skal tas inn.

Noen rimelige prislokkere kommer med andre ord ikke.

Toyota Prius, som nok blir hovedkonkurrenten, starter til sammenligning på 270.000 kroner, men da i en enkel utstyrsutgave. De to dyreste utstyrsutgavene koster i underkant av henholdsvis 310.000 og 350.000. Vi snakker da om vanlige Prius, og ikke plug-in-varianten som er dyrere.

Snaut millionen billigere

Prius har til tider solgt meget godt i Norge, men nå finnes det også langt flere Toyota-hybrider med andre karosseriformer. Volkswagen-importøren selv tør ikke oppgi noen forventede salgstall på Jetta, men med den hybrid-vinden man kjenner nå om dagen, og med det populære Volkswagen-merket i fronten, skal det godt gjøres om det ikke forsvinner en del biler ut på veien. Til tross for at vi snakker om en modell som foreløpig ikke har slått an i Norge. Men så hadde neppe Prius solgt spesielt bra heller, om det ikke var for hybridteknologien.

Den eneste hybridbilen fra Volkswagen i dag er for øvrig Touareg, og den koster til sammenligning fra i underkant av 1,3 millioner.