Foto: Ford
Foto: FordVis mer

Ny, viktig modell fra Ford

Ford introduserer en splitter ny Focus og velger å gjøre det i USA.

Bare to år etter at den utgående Ford Focus fikk sin ansiktsløftning for å konvertere den til "Kinetic Design", presenterer Ford nå en helt ny generasjon av sin konkurrent i Golf-klassen, eller - mer nøytralt - C-segmentet, som klassen for kompakte familiebiler ofte kalles i marketing-miljøene i bilindustrien.

Vises i Detroit

Det er bilmessen i Detroit, som nettopp har åpnet sine dører, som er valgt som åsted for denne avdukingen. At det er dette, USAs viktigste møtested for bilbransjen, som er valgt, er et symbol i seg selv. Med nye Focus akter nemlig Ford å ta nok et skritt i retning av å produsere globale produktrekker. Ifølge Ford skal denne nyutviklede C-segmentplattformen stå for mer enn 2.000.000 produserte biler i året fra 2012.

Historisk Golf-konkurrent

Ford Focus, som så langt er blitt solgt i over ni millioner eksemplarer, er blitt et veletablert navn i C-segmentet, også her i Norge hvor den har vært VW Golfs nærmeste og farligste europeiske konkurrent i flere år sammen med Peugeot 307. Første Focus kom på markedet i 1998 og hadde den tøffe oppgaven å overta etter den etter hvert smått legendariske Escort. Focus introduserte den gang en spennende ny designretning kalt "New Edge", som gjorde Focus til et annerledes og spenstig innslag i trafikkbildet. Annen generasjon, som dukket opp i 2004, tonet ned det spennende til de grader at bilen fremsto som temmelig anonym frem til den i 2007 fikk en ny front inspirert av den nye designretningen som overtok etter New Edge, nemlig "Kinetic Design" - et grep som unektelig har utgjort en velkommen foryngelseskur for modellen.

Designen har imidlertid ikke vært helhetlig som på Mondeo, S-Max eller friskusen Fiesta. Det blir det en forandring på nå, som vi kan se av bildene Ford har sluppet i forbindelse med at bilen vises i Detroit.

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford


Angående den globale tilnærmingen til design kommer følgende skrytetirade fra Ford:

- Focus representerer en ny trend, sier J Mays, ansvarlig kreativ leder i Ford Motor Company. - Vi har formgitt den for kunder over hele verden, med skreddersøm for individuelle regioner. Nye Focus markerer en videre utvikling av Fords designretnig kinetic design, som har sikret selskapets nyere biler økende popularitet. Med sitt atletiske preg sender nye Focus klare signaler om den kjøreopplevelsen og kjøregleden som venter kundene. Det dynamiske uttrykket forsterkes av interiøret, der funksjoner og materialer skaper en sterk følelse av å kjøre i en bil av langt høyere klasse.

Sedan-versjonen: En mini-Mondeo:

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford


Europeisk utviklet

Vi vet lite angående motorisering og vi har generelt ikke mange tekniske detaljer. Imidlertid vet vi at det skal utvikles rundt 10 ulike modeller på den nye plattformen, inklusive en modell vi har omtalt tidligere, de helt nye fleksibilene, VW Touran-konkurrentene C-Max og Grand C-Max. (Her kan du lese om Fords nye syvseter). Fords toppsjef Alan Mulally forteller at bilen for en stor del er utviklet i Tyskland mens motorutvikling har foregått i Storbritannia. Fords nye bensinmotorteknologi kalles EcoBoost, og vi forventer både 1.6- og 2.0-versjoner i nye Focus, sannsynligvis med førstnevnte som mest aktuell for Europa. Vi vil få anledning til å prøvekjøre disse motorene for første gang senere i vinter, i oppgraderte S-Max og Galaxy. På dieselsiden forventer vi at Peugeot-Citroën-motorene vil fortsette å gjøre tjeneste i Ford-innpakning, i oppgraderte utgaver.

Nye Focus skal etter planen lanseres i en elektrifisert utgave i løpet av 2011.

Automatgirkasse vil tilbys i en elektronisk styrt sekstrinns dobbeltkløtsjvariant (Ford PowerShift).

Mer avansert utstyr

Interior detail of the next-generation Ford Focus revealed at the 2010 North American International Auto Show Vis mer


Av utstyr som vil være tilgjengelig fremhever Ford kontrollsystemet MyFord, med en 8-tommers berøringsskjerm hvorfra føreren kan kontrollere et bredt utvalg funksjoner. MyFord kan utfylles av Fords SYNC, som omfatter stemmestyring, Bluetooth og satellittnavigasjon, sammen med tilkobling for en rekke eksterne enheter og mediespillere.

Andre tilgjengelige teknologier er nøkkelfri adkomst og start, ryggekamera og parkeringsassistanse, et avansert system som styrer kjøretøyet inn i en parkeringsluke (tidligere sett hos VW og Toyota).

Dette er det vesentlige av informasjonen Ford har sluppet i denne omgang. Vi kan først vente oss mer informasjon om motorer, utstyr og priser nærmere lanseringstidspunktet.

Nye Focus kommer ikke i produksjon før mot slutten av året og kan ventes på markedet tidlig i 2011.

Mimrehjørnet

Her kan du lese vår første sammenligning mellom den gang nye Ford Focus av første generasjon og VW Golf...