Ny versting-Mondeo prøvekjørt

Ford Mondeo er nå tilgjengelig med en ny og heftig dieselmotor og et nytt utstyrsnivå. Vi har prøvekjørt Mondeo 2.2 TDCi Titanium S.

Nye Mondeo har helt siden starten vært tilgjengelig i hele seks utstyrsnivåer, deriblant toppnivåene Ghia X og Titanium X. Nå introduserer Ford et syvende utstyrsnivå, Titanium S. Samtidig lanseres et nytt motoralternativ; Mondeo 2.2 TDCi. Denne kraftkilden blir det fjerde dieselalternativet for Mondeo-kunder og er på papiret betydelig heftigere enn dagens topputgave; 140-hesteren 2.0 TDCi.

2.2 TDCi kan nemlig braute med hele 400 newtonmeter og 175 hestekrefter som produseres av en rekkefirer med 2.179 kubikkcentimeter slagvolum. Drivstoffet leveres som i nesten alle andre dieselmotorer i dag via common rail (felles reservoar), mens luften passerer en turbolader med variabel turbingeometri. Kraftkilden er utviklet i samarbeid med PSA-konsernet (Citroën og Peugeot) og er å finne i en lang rekke bilmodeller, deriblant Ford S-Max og Galaxy, Citroën C5 og C8 og Peugeot 407, 607 og 807. Det er forøvrig interessant å merke seg at PSA-merkene har valgt å bruke to turboer (biturbo), mens Ford har nøyd seg med én.

Fin motor

Vis mer
«Men om du går rundt og håper at det er en voldsom forskjell på 2.2 TDCi og lillebror, så risikerer du å bli skuffet - i hvert fall hvis du har for vane å respektere norske fartsgrenser sånn noenlunde.»
Vis mer


Fordi motoren allerede har en stor utbredelse, har vi hatt gleden av by den på dans flere ganger tidligere, noe som har resultert i mange positive omtaler. Her snakker vi nemlig om dieselmotor med myk og fin gange og som oppleves som støy- og vibrasjonssvak. Sammenlignet med dieselmotorer flest har den også en kvikk gassrespons og den kan skilte med et bredt momentregister. Vi opplevde denne gangen at motoren produserer et fint skyv i seteryggen helt fra 1.300 til nærmere 5.000 omdreininger.

Gode tall

Den som er rask i hoderegning vil allerede ha kommet frem til at motoren faktisk produserer 80 hestekrefter og 184 newtonmeter per liter slagvolum. Dette er sterke tall. Når Ford i tillegg oppgir at Mondeo 2.2 TDCi har en egenvekt på relativt beskjedne 1.540 kilo, skulle det meste ligge til rette for en relativt frisk akselerasjons- og fartsopplevelse.

Skapt for høyere fartsgrenser

Ford oppgir at bilen skal nå 100 i løpet av 8,9 sekunder, tall som i henhold til våre uhøytidelige målinger virker realistiske. Og 8,9 sekunder er selvsagt raskt for en så stor familiebil.

Likevel ble vi sittende igjen med en følelse av aldri å ha fått fullt utbytte av papirtallene. Denne motoren skal tross alt levere 35 hestekrefter og hele 80 newtonmeter mer enn lillebror 2.0 TDCi. Vi opplevde ikke at forskjellen er så stor som disse tallene skulle tilsi.

Dette kan selvsagt ha sammenheng med det faktum at 2.0 TDCi er en meget god motor. Vi tror imidlertid hovedforklaringen ligger i det faktum at mange av de kraftige dieselmotorene aldri kommer helt til sin rett innenfor snevre, norske fartsgrenser. Det er først på bane - eller tyske motorveier - at mange av de heftige dieselmotorene viser hva som virkelig bor i sylindrene. Det er først i høye hastigheter, da de mer folkelige motorene begynner å kjenne luftmotstanden som en tettere og tettere vegg, at de moment- og effektsterke dieselmotorene drar fra og viser hva de er gode for.

Effektive forbikjøringer

Vis mer


Dermed ikke sagt at bilen oppleves som treg innenfor norske fartsgrenser. Mondeo 2.2 TDCi er en herlig forbikjøringsbil. Den vil holde følge med en svært høy prosentandel av den norske bilparken og vil selvsagt vise baklyktene til enda flere. Men om du går rundt og håper at det er en voldsom forskjell på 2.2 TDCi og lillebror, så risikerer du å bli skuffet - i hvert fall hvis du har for vane å respektere norske fartsgrenser sånn noenlunde.

Kun manuell girkasse

Vis mer


Den nye motoren kan foreløpig kun leveres i kombinasjon med en manuell sekstrinnskasse. Denne fungerer utmerket, selv om vi har vært borti mange girkasser med strammere og mer sportslig oppsett.

Forbruket oppgis av Ford til 0,62 liter per mil ved blandet kjøring, noe som gir utslipp av 165 gram CO2 per kilometer. Dette er langt i fra imponerende tall, erkekonkurrent Volkswagen Passat med 170 dieselhester nøyer seg med 0,56 liter og 149 gram. Men horribelt er forbruket ikke og en tank på 70 liter sørger for 113 mil rekkevidde. Legg forøvrig merke til at Mondeo 2.2 TDCi lovlig kan trekke hele 2.000 kilo på kroken, 200 kilo mer enn Mondeo 2.0 TDCi med manuell girkasse.

Styling

Vis mer


Utstyrsnivået Titanium S er åpenbart utmeislet for å tiltrekke seg unge og kjøreglade menn som liker å bli lagt merke til. Blant annet har bilen flere designmessige særtrekk, som sølvfarvet innramming av luftinntak og tåkelykter, sølvfarvet "diffuser" i bakfangeren, sideskjørt, lepper og bikubemønster i grill og luftinntak. Innvendig kan eieren stolt vise frem alupedaler med gummiknotter, flere meter rød kontrastsøm og pianolakkert dashbordkonsoll.

Kjøreglede

I tillegg er bilen utrustet med sportsfjæring, noe som betyr at den er senket med rundt 10 millimeter. Og ikke nok med det - den hviler på dekk i dimensjon 235/40-18. Mondeo er allerede i utgangspunktet en meget velkjørende og sportslig bil. Med så store felger og forkortet fjæringsvei blir den enda mer kjøreglad. Ja, bilen er så stram og fast i fisken at den til tross for sin forhjulsdrift og voldsomme ytre dimensjoner nesten leverer sportsbilaktig kjøreglede. Flotte bremseegenskaper og velfungerende antiskrens sørger i tillegg for at inspirerte kjøreturer er mindre risikable enn i mange andre biler.

Går sine egne veier

Vis mer


Men - og det er et stort men - den sporer. Vi opplevde faktisk at den sporet så mye at det ble en plage. Ikke ved inspirert landeveiskjøring, da vi uansett har godt grep om rattet med begge hender. Men på rene transportetapper - da vi fortrinnsvis ønsker å slappe av, lytte til radioen og slippe å tenke så mye på at vi faktisk kjører bil. Dette er nærmest ikke mulig, fordi rattet - så snart det oppstår spor i veibanen - begynner å styre på egen hånd. Ja, vi opplevde til og med sporing mens vi trillet ned mot en rundkjøring med girspaken i fri og under 10 km/t på fartsmåleren. Og måtte nok en gang hive begge hender på rattet og korrigere. Vår uke med denne bilen var en nyttig påminnelse om hvor viktig en bils retningsstabilitet faktisk er.

Tenk deg om

Vis mer


Det kan selvsagt hende det var noe spesielt ved vårt testeksemplar. Vi kontrollerte imidlertid lufttrykket, som viste seg å være i overensstemmelse med Fords anbefalinger. Vi vil derfor råde deg til å tenke deg nøye om før du velger Mondeo med 235/40-18-dekk og felger. Du skal også være klar over at Mondeo Titanium S grunnet sine sportsfjærer er mindre komfortabel enn andre Mondeo-varianter - selv om vi lot oss overraske over hvor godt hjulopphenget faktisk kamuflerer ujenvhenter også med fjæring og dekkutrustning som i mange andre biler helt tar knekken komfortopplevelsen.

437.000 kroner

Vis mer


Mondeo 2.2 TDCi Titanium S koster 437.000 kroner. Er den et godt kjøp? Vel, Mondeo er for tiden vår klare favoritt i mellomklassen, i hvert fall hvis det er stasjonsvogn du er ute etter (Skoda Superb må vurderes av den som er ute etter sedan eller kombi). Og klassefavoritt-stempelet er selvsagt ensbetydende med at en bil i våre øyne er et godt kjøp. Spørsmålet blir derfor hvilken Mondeo-stasjonsvogn du bør velge.

Intet valg

Skal du ha den kraftigste dieselmotoren har du ikke noe valg, den norske importøren markedsfører kun 2.2 TDCi i kombinasjon med utstyrsnivå Titanium S.

Men trenger du egentlig verstingmotoren - som i våre øyne ikke er voldsomt mye råere enn lillebror?

Konklusjon

Vis mer


Nei? Da satser du heller på Mondeo 2.0 TDCi i utstyrsnivå Titanium X (moderne betoning) eller Ghia X (luksus-betoning). Da får du en nesten like velutstyrt, mer komfortabel og mer drivstoffgjerrig bil - samtidig som du slipper unna med 366.000 kroner.

Det betyr at du har hele 71.000 kroner til overs. Disse pengene kan du for eksempel bruke på automatgir (32.000 kroner), som altså ikke er tilgjengelig i kombinasjon med 2.2 TDCi. Du vil også kunne fylle opp bilen din med godsaker som navigasjon, radarbasert avstandsholder, parkeringssensorer, telefon og integrerte barneseter. Eller bygge garasje. Valget er uansett ditt.

  • Info om pris, utstyr og tekniske data finner du her.
  • Store eksteriørbilder av Mondeo 2.2 TDCi Titanium S finner du her.
  • Store interiørbilder av Mondeo 2.2 TDCi Titanium S finner du her.