Vis mer

Ny versting i XX-serien

Ferrari vist for litt siden prototypen 599XX. En bil for et spesielt klientell sier de selv...

Og det tror vi så gjerne. I utgangspunktet er en 599GTB en ganske flott vogn med frontmontert V12-motor med 620 hestekrefter. Den klarer 0 til 100 på 3,7 sekunder og veier faktisk ikke mer enn snaue 1.600 kilo.

Ferrari fikk nok litt panikk da Mercedes severte Mercedes SLR McLaren noen år før. SLR har nemlig veldig like data, nemlig 626 hestekrefter og 0 til 100 på 3,8 sekunder.

Nå tar Ferrari igjen fram dobbel-X merket, og selv om dette er en prototype, går ryktene om at dette blir en produksjonsbil i et lite opplag som blir gjort tilgjengelig for de som kjenner sjefen personlig.

Ferrari har fra før gjort det samme fremstøtet med FXX, som også har generert modellene FXX Racing og FXX Evolution. Ferrari Enzo var donorbilen til disse modellene.

Motormessig er 599XX "oppdatert". Effekten er heiset til 700 hestekrefter og maksimalt turtall er satt til 9.000 omdreininger i minuttet.

Av andre forbedringer er det brukt svært mye karbon i stedet for stål og aluminium og vekten er betydelig redusert i forhold til en vanlig 599.

Girkassa er også gjennomgått og nå skal den skifte gir på 60 millisekunder.

Prisen skal være omtrent 10 millioner kroner. Da blir du testkjører for Ferrari og får kjøre på diverse baner i en av bare 15 599XX.

Les testkjøring av Mercedes SLR McLaren