Ny Vectra: Større

BARCELONA (DinSide): Nye Opel Vectra er blitt buttere i endene, og større. Det er ingen tvil om hvor sedanen med 500 liters bagasjerom sikter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

For fem år siden var dagens Opel Vectra Europas mest solgte mellomklassebil, antagelig trenger Opel at nye Vectra også blir det. Resepten er mer solid enn spennende.

Butt

Den butte fronten har blitt en gjennomgangsmelodi for Opel etter at Speedster ble lansert. Karakteristisk for nye Opel Vectra er særlig profilen på forskjerm og frontlykter, og den svært rette hekken. På mange måter kan Vectra se ut som en miks av andre mellomklassebiler på markedet. Bred c-stolpe og rette/skarpe vinkler på karosseriet som omslutter bagasjerommet gir bilen et visst særpreg. Fronten er karakteristisk nok til å bli et fint Opel kjennetegn.

Interiøret er preget av rette former. Gjennomgangsmelodien er kube-formen, og bortsett fra de interiørelementene som må være runde er det ikke spor av sirkeltrenden som andre produsenter har lagt seg på. Kvalitetsfølelsen er som hos de tyske konkurrentene.

500 liter

Det er viktig å kunne måle seg med de viktige. Ford Mondeo og Volkswagen Passat selger godt, og er på den måten viktige biler i mellomklassen. Med plass til 500 liter i bagasjerommet matcher Vectra Mondeo, og kan tilby 25 liter mer enn Passat.

Vectra er blitt over 10 centimeter lengre, og nesten 10 centimeter bredere. Plassen i baksetet er på det jevne, men i forsetet er det god plass. Det var lett å finne en god kjørestilling, men skinnsetene i bilene vi hadde til disposisjon hadde ikke alt for imponerende sidestøtte.

Solide kjøreegenskaper

Vi skal teste Opel Vectra ordentlig når den blir tilgjengelig i Norge. Førsteinntrykket fra lanseringen er at nye Vectra har solide kjøreegenskaper. Den virker stabil, og er utstyrt med et elektronisk stabilitetsprogram (ESP) med et fornuftig oppsett. Spesielt for systemet i Vectra er at inntil tre hjul kan bremses individuelt, det vanlige er at innerste bakhjul bremses opp for å unngå eller redusere skrens. Opel har valgt å ikke gjøre det mulig å skru av ESP-funksjonen. ESP er standardutstyr på alle utstyrnivå unntatt Club.

Stive biler er ofte velkjørende, og Opel hevder at Vectra er blitt rundt 70 prosent stivere både den ene og den andre veien (vri/bøy). Dessuten er det brukt materialer som aluminium i hjuloppheng og karosseri, og tverrbjelken fra A-stolpene gjennom dashbordet er i magnesium.

Komforten lider ikke i disse stivere omgivelsene, tvert imot virker det som stivheten er med på å gjøre bilen mer komfortabel. Fjæring og demping kan karakteriseres som, med forbehold om at nye Vectra kun er kjørt noen timer, komfortabel. Også lydnivået imponerer, særlig er utgaven med 2,2-liter bensinmotor et stillegående bekjentskap.

Videreutviklet motorprogram

Det er ingen store overraskelser i Vectras motorprogram, men Opel lover at det etter hvert vil dukke opp turbo i bensinmotorprogrammet. For bensinmotorenes del er det mest snakk om justeringer i forbindelse med avgasskrav. I første omgang er det to bensinmotorer som kommer til Norge. En 1,8-liter på 122 hestekrefter ved 6.000 o/min med et dreiemoment på 167 Newtonmeter (Nm) ved 3.800 o/min, som inngangsmodell under 250.000 kroner i Norge vil 1.8-literen dukke opp i en 110 hestekrefters versjon.

2,2 literen med 147 hestekrefter ved 5.600 o/min har et dreiemoment på 203 Nm ved 4.000 o/min, og blir den største motoren i sedanversjonen av Vectra. Det siste alternativet var tilgjengelig for oss under lanseringen i Spania, og den virker mer kultivert en vi kjenner den fra tidligere.

Mer kultivert er også den største dieselen. 2,2-literen yter i Vectra-versjon 125 hestekrefter ved 4.000 o/min og har et dreiemoment på 280 Nm ved 1.500-2.750 o/min. Dieselen som kommer først til Norge er en 2-liter som i Astra. 100 hestekrefter ved 4.000 o/min og 230 Nm ved 1.500-2.500 o/min betyr at konkurrentene har tatt ut mer av sine motorer med omtrent samme slagvolum.

GTS

Til høsten kommer en kombikupè, GTS, som er utstyrt med en 3,2-liters V6 på 211 hestekrefter. Det er meningen at denne skal bane vei for en sportslig image for kombi-utgaven, som vil kommer med flere motoralternativer etter hvert.

Stasjonsvognen kommer først om et år. Den vil komme med lengre akselavstand enn sedanen og kombikupèen, noe som først og fremst skal sørge for stort bagasjerom.

Med samme akselavstand kommer det også en spesiell bil fra Opel. Den kan se ut som en stor kombi, men er en mellomting mellom flerbruksbil, stasjonsvogn og kombi. Navnet er Signum, og skal ifølge Opel bli en rommelig luksusbil.

Priser

Billigste modell blir 1,8 Club med 110 hestekrefter som vil koste 244.500 kroner, 300 kroner mer enn tilsvarende Mondeo-modell. 1,8 liter med 12 ekstra hestekrefter innebærer et sprang opp til 260.500 kroner i Club-versjon, toppmodellen Elegance vil koste 287.500 kroner.

2,2-liter med 147 hestekrefter vil med utstyrsnivå Elegance koste 310.000 kroner. I første omgang er det kun mulig å få 2-literen hvis du ønsker diesel. Comfort-versjonen av denne vil koste 279.500 kroner.

Norgeslanseringen er helt i begynnelsen av mai.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Opel-nyheter
  • Her finner du våre Opel-tester