Ny variant av Porsche 911 oppdatert

Nylig fikk vanlige Porsche 911 Carrera og Carrera S en teknisk relativt omfattende ansiktsløftning. Nå skjer det samme med Targa-modellene med firehjulsdrift og stort glasstak.

«...du kan velge mellom to direkteinnsprøytede bokserseksere på 3,6 og 3,8 liter. »


911 Targa er en spesialversjon av vanlige Carrera. Men i stedet for et ordinært ståltak, har den et tak som er laget av hovedsakelig glass. Drøyt 1,5 kvadratmeter stor er glassflaten de reisende kan se opp gjennom. Av disse kan like under en halv kvadratmeter åpnes. I tillegg er det gjort små designendringer på avrundningen av vinduslinjen i bakkant. Targa har en skarp vinkel mens vanlige Carrera er mer buet.

Design

Også bakfra ser man forskjellen ved at det store glasstaket strekker seg helt fra takbjelken foran og ned mot motorluken der bak. I tillegg går det en slags refleksstripe mellom de to baklyktene, ettersom Targa er firehjulsdrevet. Det samme designtrekket finner vi på de vanlige firehjulsdrevne Carreraene.

Ny firehjulsdrift

Foto: Porsche Vis mer

Ny variant av Porsche 911 oppdatert

  1. Store bilder av Porsche 911 Targa


Apropos firehjulsdrift, systemet man benytter er nå helt nytt. Den gammeldagse og ikke særlig effektive viskositetskoblingen er byttet ut i en elektronisk styrt flerplatekløtsj som kan fordele kreftene hensiktsmessig mellom bakhjulene og fremhjulene. Noen flere detaljer om dette systemet oppgir dessverre Porsche ikke. I tillegg til firehjulsdrift sitter det også en mekanisk differensialbrems mellom bakhjulene.

345 eller 385 hester

Motormessig skiller Targa seg ikke fra Carrera-modellene. Det betyr at du kan velge mellom to direkteinnsprøytede bokserseksere på 3,6 og 3,8 liter. Disse yter henholdsvis 345 hester og 390 newtonmeter og 385 hestekrefter og 420 newtonmeter. Det er svært solide tall tatt i betraktning det relativt lave slagvolumet disse motorene har.

Lavt forbruk

Foto: Porsche Vis mer


Samtidig er forbruket senket sammenlignet med de utgående motorene. Noen nøyaktige tall oppgis ikke for Targa, men en vanlig Carrera med den nye dobbelkløtsjkassen slipper ut 230 gram CO2 og bruker relativt sett meget lave 0,98 liter per mil.

Rask

Dette har likevel ikke gått utover akselerasjonen. Targa 4 gjør 0-100 på 5,2 sekunder og Targa 4S bruker bare 4,9 sekunder. Med dobbelkløtsjkassen PDK kappes begge disse tidene med 0,2 sekunder.

Oppdateringen trer i kraft umiddelbart.

  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder