Ny variant av Audi RS6

Audis effektmonster RS6 kommer nå også som sedan.

«...RS6 sedan bruker 4,5 sekunder på den klassiske sprinten.»


Som regel kommer sedanen før stasjonsvognen når en ny bilmodell skal introduseres. Men Audi er glad i stasjonsvogner, spesielt i kombinasjon med store motorer. Derfor kom også nye RS6 først som stasjonsvogn. Nå slipper man imidlertid sedanen også, og den har den samme fryktinngytende motoren.

Massive krefter

V10eren er på 5,0 liter yter nemlig hele 580 hestekrefter og har et voldsomt dreiemoment på 650 newtonmeter. Dette er imidlertid ikke oppsiktsvekkende høyt i forhold til slagvolum, effekt og det faktum at motoren har to turboer. Men når man ser på spennet dette momentet er tilgjengelig i, skjønner man hva Audi har prioritert.

Bredt register

Vis mer

Ny variant av Audi RS6

  1. Store bilder av Audis sterkeste


For maksimalt dreiemoment er nemlig tilgjengelig hele veien mellom lave 1.500 og høye 6.250 omdreininger. Like spesielt er det at maks effekt starter samtidig, altså på 6.250 omdreininger. Denne vedvarer så opp til 6.700 omdreininger.

Stopp på 280

Sedanen veier litt mindre enn stasjonsvogna, slik at 0-100 går ett tiendel kjappere. Det betyr at RS6 sedan bruker 4,5 sekunder på den klassiske sprinten. Toppfarten er begrenset til 250 eller 280 kilometer i timen, dersom du velger å heve fartssperren.

Digre bremser

Vis mer


Rent teknisk er det meste felles med stasjonsvognen. Det betyr at du har både 19-tommers hjul, aktive støtdempere og 390 millimeter store bremseskiver foran. Dersom du ønsker det, kan du også bestille keramiske skiver på hele 420 millimeter foran, men da må du også opp på 20-tommers hjul.

Audi RS6 sedan skal vises på bilutstillingen i Paris i oktober og er tilgjengelig for kunder kort tid senere.

  • Her kan du se større og flere bilder.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder