Ny tysk Porsche-utfordrer

Det er en begivenhet av rang: Tyskland får et nytt bilmerke. Oppstarten er diskret men virker solid. Første modell: Den lille sprekingen Artega GT.

Et av de første kjøretøyene vi la merke til på Genève-utstillingen i mars var en sportsbil vi aldri hadde sett før. Designen virket så gjennomarbeidet at bilen fikk plass i fotoalbumet vårt fra utstillingen til tross for at det kun dreide seg om en prototype.

Paragon

Nærmere undersøkelser viste at det dreide seg om noe mer enn bare et konsept. Mannen bak prosjektet, Klaus-Dieter Frers, er ingen hvemsomhelst. Han er sjef for firmaet Paragon som er en solid tysk underleverandør for bilindustrien med sofistikerte elektroniske komponenter som spesiale. I tillegg er han en lidenskapelig bilentusiast, og drømte om å skape en egen bilfabrikk. For å få det til måtte han tromme sammen et team av seriøse proffer fra bilindustrien. Og det gjorde han.

Fisker og Kalbfell

Vis mer

Ny tysk Porsche-utfordrer

  1. Store bilder!


Joda: Alle som har peiling på bil i 2007 vet hvem Fisker og Kalbfell er.

Artega-prototypen som ble vist i Genève var særlig overbevisende på grunn av sin gjennomførte design. Ikke så rart: Mannen ved tegnebrettet var ingen ringere enn Henrik Fisker, som blant annet har Aston Martin DB9 (selv om æren nok må deles med Ian Callum), og V8 Vantage på rullebladet sitt.

Like viktig er det nok at Frers, på business-siden, har ansatt Karl-Heinz Kalbfell, som har hatt lederstillinger både hos BMW, Rolls-Royce og i Fiat-konsernet. En grundig gjennomarbeidet forretningsplan gjør at Frers uten flakkende blikk kan uttale til media at hans prosjekt nok er ambisiøst, men at det er høyst realistisk og seriøst. Dessuten er firmaet Artega, som står for utviklingen av bilen og som vil ha ansvaret for produksjon og salg, klart adskilt fra underleverandørselskapet Paragon. Hvis alt går som det skal med Artega GT er planen å lansere flere modeller i fremtiden.

300-hesters V6

Vis mer


Teknologi og komponenter hentet fra VW-konsernet bidrar til å holde kostnadene nede mens det seriøse preget ivaretas. Motoren, som skal monteres på langs bak kupéen, er en 3,6-liters VW-motor som er god for 300 hester. Salget skal starte i Tyskland i etterkant av Frankfurt-utstillingen (antakelig ikke før 2008) og årlig produksjonskapasitet vil ikke i utgangspunktet overstige 500 eksemplarer. Eksport til flere land er planlagt og vil foregå i henhold til en nøye gjennomtenkt plan.

Under fem sekunder

Bilen har ganske kompakte dimensjoner: Under fire meter i lengden og under 120 centimeter i høyden. Bare bredden på 188 centimeter er over familiebilstandard og hjelper til å borge for stabilitet kombinert med den lave og veldesignede profilen. En masse som visstnok ikke skal overskride i særlig grad 1,1 tonn gjør at de 300 hestekreftene burde være nok i massevis til å gi bilen seriøst sportslige ytelser.

Vi kommer tilbake med mer om denne bilen når vi har undersøkt den nærmere i Frankfurt om en måneds tid.

  • Store bilder finner du her.
  • Fisker har gjort storveies ting før. Les om de heftige sportsbilene Tramonto og Latigo her!