Ny Toyota Land Cruiser V8 priset

Den store Land Cruiseren blir byttet tidlig neste år og leveres kun med V8-motor.

Dette er som det heter en av Toyotas globale modeller og det bærer den også litt preg av. Siden den skal tilfredsstille svært mange behov i veldig mange forskjellige markeder er det inngått en rekke kompromisser, men det er terrengegenskapene som er prioritert. Den skal selges i 140 land verden over og understreker nok en gang Toyotas sterke posisjon i verden i dag. Dette er fabrikken som startet eksport til Saudi-Arabia allerede midt på femtitallet, og i dag finnes det knapt en krok i verden du ikke får tak i en Toyota.

Land Cruiser

Land Cruiser har blitt et begrep for de som trenger terrengegenskaper og bilen har vært produsert i store mengder opp gjennom årene og er verdens mest solgte SUV. Det finnes utellige modeller og varianter helt tilbake til starten av femtitallet, og denne nye modellen tilhører serien som heter Station Wagon. Fra før har disse bilene hatt navnene 55, 60, 80 og 100 og den nyeste heter altså V8. Land Cruiser finnes også i en serie som kalles Light Duty. Den andre Land Cruiseren som markedføres i Norge, 120, tilhører denne serien. Siden det finnes noe som heter Light er det selvsagt også en Heavy Duty-serie. Dette er modeller som BJ (1951 modell, den første), 20, 40 og 60. Dette er røffe og enkle biler som er beregnet for markeder som trenger biler som virker under absolutt alle tenkelige forhold.

Brutal

Vis mer


Land Cruiser V8 kommer med tre motorer. Det finnes to bensinmotorer, begge V8, med henholdsvis 4,7 og 5,7 liter slagvolum. 4,7 yter 288 hestekrefter og 5,7 yter 381 hestekrefter. 5,7 leveres kun i USA. I Norge er det den nye dieselmotoren som vil regjere. Den har 4,5 liters slagvolum, to turboladere og yter hele 286 hestekrefter og 650 newtonmeter. 0 til 100 går unna på 8,2 sekunder og toppfarten er 210 kilometer i timen. Det er med andre ord nok krefter til å skuffe den 2,6 tonn tunge bilen av gårde i hyggelig tempo. Dieselforbruket er imponerende lavt og er oppgitt fra Toyota til 1,02 liter mil på blandet kjøring. Det er omtrent det samme som en 10 år gammel familiebil med firesylindret bensinmotor bruker.

Tilhengervekten er satt til 3,5 tonn.

Vi har kjørt i utmark og i terreng på Fuerteventura - sjekk filmen nederst i artikkelen - og bilen imponerer stort. Den kommer seg frem praktisk talt uansett og den har en rekke funksjoner som forkortes med HAC, DAC, Torsen, A-Trac, VSC, VGRS, AVS, AHC, Crawl Control og KDSS. Hva alt dette er for noe kan man lese om til uken. Foreløpig kommer priser og film.

Priser

Bensin, personbil
V8 5 seter Luxury Grade, 1.311.700 kroner
V8 5 seter Luxury Grade soltak, 1.323.700 kroner
V8 7 seter Luxury Grade, 1.335.900 kroner
V8 7 seter Luxury Grade soltak, 1.347.900 kroner

Diesel, personbil
V8 D-4D 5 seter Luxury Grade, 1.299.600 kroner
V8 D-4D 5 seter Luxury Grade soltak, 1.311.600 kroner
V8 D-4D 7 seter Luxury Grade, 1.321.300 kroner
V8 D-4D 7 seter Luxury Grade soltak, 1.333.300 kroner

Bensin, varebil
V8 5 seter Luxury Grade, 724.500 kroner
V8 7 seter Luxury Grade, 743.400 kroner

Diesel varebil
V8 D-4D 5 seter Luxury Grade, 816.000 kroner
V8 D-4D 7 seter Luxury Grade, 831.700 kroner

Det finnes ikke noe ekstrautstyr. Det kan kun velges mellom 5- og 7-seter og med eller uten soltak. Biler med soltak kan ikke leveres som varebiler. Grunnen til at det er spesifisert 5- og 7 seter i varebilprisene er med tanke på ønske om antall seter ved ombygging til personbil.

Full testkjøring av Land Cruiser kommer til uken.

Film (wmv 20 671 kB)