Ny Toyota Hiace prøvekjørt

Arbeidskameraten til mange håndverkere er på plass i oppfrisket utgave. Svært mange foretrekker Hiace og det gjør den til en av Norges mest solgte biler.

Vis mer

Ny Toyota Hiace prøvekjørt

  1. Store bilder
På lang modell kan tre paller ligge etter hverandre selv om komfortveggen tar litt plass i varerommet. Vis mer
Komfortskillevegg gjør plassen bak rattet god. I tillegg gir det store vinduet god sikt bakover. Vis mer
Navigasjon med stor skjerm koster 16.900 kroner. Klimaanelgg koster 9.500 kroner ekstra. Vis mer
Alle Hiace varebil har tre seter på en seterad. Vis mer


Mot slutten av 2006, når alle bestilte biler er levert, regner Toyota med at det vil være levert cirka 3.800 Hiace i Norge i år. Det er med andre ord mange firmaer som satser på denne bilen i arbeidslivet, og det er få bilmodeller totalt som selger i et høyere antall. Hiace ligger for eksempel salgsmessig rett etter biler som Golf, Passat, Corolla og Avensis.

Det er kvaliteten som har vært det avgjørende for mange, og Hiace har bevist at den tåler mye mishandling gjennom mange år.

Lavt produksjonsvolum


For litt siden gikk det rykter om at bilen skulle forsvinne. Det har nok rot i at Hiace produseres i et svært lite antall. I 2005 ble det kun produsert 18.000 Hiace. Markedet for bilen er over hele Europa, men det er i Danmark, Sverige, Norge og Finland bilen selger best. Bilen selges også i Tyskland og England, men i et veldig lite volum. Til neste år skal den også ut på markedet i Spania, og det skal løfte volumet mye. Det er med andre ord ingen nedtrapping på gang. Toyota jobber heller med å få volumet opp.

På tide med en oppgradering


Dagens modell kom på markedet for ti år siden, og det var for så vidt på tide med en gjennomgang. Utseendemessig er det gjort noen få, men virkningsfulle grep. Fronten er byttet ut, og består nå av en kraftig grill og store lykter. Dette er det eneste som skiller den nye modellen fra den gamle på utsiden. Innvendig har den fått nytt ratt, nye setetrekk og mulighet for navigasjon. Radio og CD koster 3.900 kroner, og full navigasjon med stor fargeskjerm koster 16.900 kroner som ekstrautstyr. Hiace kan også leveres med en komfort skillevegg som gjør at personer med to meters høyde sitter greit bak rattet. Det tar selvsagt litt av varerommet, men ikke mye. Denne veggen koster 6.000 kroner. Manuelt klimaanlegg kommer også i tillegg med en pris på 9.500 kroner.

Totalt sett gjør sitteposisjon og tilgjengelig utstyr at Hiace blir en bil man klarer å tilbringe noen timer bak rattet i.

Motorer


Alle varianter av Hiace leveres med en 2,5-liters dieselmotor med enten 95 hestekrefter og 230 newtonmeter, eller 117 hestekrefter og 294 newtonmeter. Begge motorene kan leveres i både kort og lang variant. I tillegg kan også både kort og lang modell leveres med firehjulsdrift sammen med 117-hesteren. Hiace leveres kun med manuell girkasse, og det er heller ikke mulig med bensinmotor. Det siste er det vel ikke mange som vil savne. Salgsmessig velger cirka 80 prosent firehjulsdrift, og snaut 70 prosent velger lang modell.

Vi testkjørte den lange modellen med 117 hestekrefter og firehjulsdrift. Andelen firehjulsdrift blir høy siden Hiace i utgangspunktet har bakhjulsdrift. Vi regner med at de som har kjørt den med bakhjulsdrift på snøføre, kjøper firehjulsdrift neste gang. Hiace har foreløpig ikke stabiliseringssystem (antiskrens), som Toyota kaller VSC. Volkswagen Transporter har det, og Ford Transit får det også nå. Vi regner med at Toyota også får dette på plass.

Vekter


Det er vesentlig at man kan frakte mye i en Hiace. Det er mulig også. Hovedmodellen som er lang variant med 117 hestekrefter og firehjulsdrift, er godkjent for 895 kilo nyttelast. Alle Hiace varebiler kan trekke tilhenger med en vekt på 2.000 kilo. Den Hiace-varianten som kan laste mest vekt er lang modell med 95 hestekrefter og bakhjulsdrift. Den er tar 1.045 kilo. Ellers svinger lastekapasiteten kun ubetydelig opp og ned på de forskjellige modellene.

Priser

Hiace finnes i en rekke varianter, og en full oversikt finner du nederst i artikkelen. Prisen på billigste variant starter på 223.000 kroner, men hovedmodellen lang med 117 hestekrefter og firehjulsdrift koster 276.800 kroner. I tillegg kommer klimaanlegg, evt radio/CD/navigasjon, alarm og komfortvegg.

Kort Hiace


Hiace kort 4-d D-4D 95hk basic.
Hiace kort 5-d D-4D 95hk std.
Hiace kort 5-d D-4D 95hk delt bakdør.

Hiace kort 5-d D-4D 117hk std.
Hiace kort 5-d D-4D 117hk std dør med blending.
Hiace kort 5-d D-4D 117hk delt bakdør.
Hiace kort 5-d D-4D 117hk delt bakdør med blending.

Hiace kort 5-d 4WD D-4D 117hk std.
Hiace kort 5-d 4WD D-4D 117hk std dør med blending.
Hiace kort 5-d 4WD D-4D 117hk delt bakdør.
Hiace kort 5-d 4WD D-4D 117hk delt bakdør med blending.

Lang Hiace

Hiace lang 4-d D-4D Basic 95hk basic.
Hiace lang 5-d D-4D 95hk std.
Hiace lang 5-d D-4D 95hk delt bakdør.

Hiace lang 5-d D-4D 117hk std.
Hiace lang 5-d D-4D 117hk std dør med blending.
Hiace lang 5-d D-4D 117hk delt bakdør.
Hiace lang 5-d D-4D 117hk delt bakdør med blending.

Hiace lang 5-d D-4D 4WD 117hk std.
Hiace lang 5-d D-4D 4WD 117hk std dør med blending.
Hiace lang 5-d D-4D 4WD 117hk delt bakdør.
Hiace lang 5-d D-4D 4WD 117hk delt bakdør med blending.

8-seters personbil

Hiclass (GL)kort 4-d D-4D 117hk Hiclass.
Hiace 8-seter lang 4-d D-4D 117hk DLX.

Store bilder fra lanseringen finner du her.

Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder