Ny Toyota Avensis?

Allion og Premio er japanske modellbetegnelser, men mye tyder på at denne bilen er den neste Avensis. Trass i at Toyota Norge sier noe annet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er ikke store forskjellen på Toyota Allion og Premio, men fra de bildene vi har fått tak i går det klart frem at det dreier seg om samme bilmodell men at Premio er noe mer luksuriøs enn Allion.

Vårt tips er at dette er arvtakeren etter Toyota Avensis.

Alt peker på Avensis

Og det er flere grunner til det. For det første begynner dagens Avensis å bli moden for utskiftning. Vel fikk den en oppgradering i år 2000, men bilen har vært på markedet siden 1997. Men også målene og motorene på Allion/ Premio er i Avensisland. I Japan tilbys nemlig Allion/ Premio med tre ulike bensinmotorer. Minst er en 1,5-liter med 109 hester og et dreiemoment på 141 Nm, dernest følger en 1,8-liter med 125 hester og 161 Nm. Denne motoren kommer også i en versjon med 132 hester og 170 Nm. Størst er den velkjente D4 motoren som vi finner i dagens Avensis hvilket betyr 150 hester og et dreiemoment på 200 Nm. Alle motorene benytter seg av variable ventiltider (VVT-i).

Litt større

Dagens Avensis er 452 centimeter lang, 171 centimeter bred og 143 centimeter høy. Allion og Premio har nærmest identiske mål med en lengde på 460 centimeter, en bredde på 170 centimeter og en høyde på 147 centimeter.

Firehjulsdrift og CVT

Hva gjelder utstyr vet vi mindre, men det er klart at bilen får forhjulstrekk og at den i Japan også vil kunne leveres med firehjulsdrift. I tillegg synes det klart at bilen vil kunne utstyres med elektronisk stabilitetsprogram (VSC). Tre ulike girkasser blir også levert; manuell, automatgir og trinnløst automatgir (CVT).

Camry?!

Toyota importøren i Norge, Toyota Norge AS, hevder at bilen vi her omtaler som neste generasjons Avensis slett ikke er det. Fra sentralt hold i Toyota får vi høre at Toyota Allion/ Premio er en bil for det amerikanske marked. Merkelig nok hevder Toyota Norge AS at Allion/ Premio i USA blir Toyota Camry. Det er merkelig, for Camry ble nettopp lansert som ny modell i USA – for øvrig lik den Camry vi har her hjemme. Heller ikke målene stemmer med Camry, til det er bilen for liten – og en 1,5-liters motor i en storbil for USA? Neppe.

  • Her finner du flere nyheter om Toyota

  • Les våre tester av Toyota