Foto: Ford
Foto: FordVis mer

Ny, tøff SUV fra Ford

Bilen som gjorde SUV-begrepet alment kjent kommer i helt ny og mer tidsriktig utgave.

Før 1990 var SUV-begrepet ukjent. Man snakket om terrengbiler, firehjulstrekkere eller, i Nord-Amerika, light trucks. Så kom Ford Explorer på markedet.

Mellomstor SUV

Neida, Ford Explorer var ikke den første SUV. Men den satte for alvor fart i salget av denne typen kjøretøy som på nittitallet fortsatt gjerne var en høy stasjonsvogn på en pickup-plattform. Firehjulstrekk var gjerne tilvalg - så også på Ford Explorer, som for øvrig ble - og fortsatt blir - definert som mid-size SUV.

Tungsolgt

Men det har gått nedover med de gamle guder, og Explorer, som ble solgt i over 440.000 eksemplarer bare i løpet av år 2000, hadde i fjoråret et salg på bare noe over en tidel - litt over 50.000 biler. Den generelle nedgangen i salget av SUVer har gjort seg gjeldende i tillegg til at modellen begynte å fremstå som gammeldags på flere måter. I tillegg ble bilen offer for en lite heldig mediedekning i forbindelse med at mange eksemplarer hadde veltet - noe som viste seg å ha forbindelse med typen dekk som var montert.

Optimister

Men nå skal det bli andre boller, skal vi tro Fords PR-folk, som i anledning lanseringen av nye Explorer virkelig slår på stortromma. En PR-kampanje av sjeldne dimensjoner har rullet over det nord-amerikanske kontinentet og nyheten, som er strategisk svært viktig for Ford, har selvsagt sin egen Facebook-side. Ford går så langt som til å hevde at de med denne bilen definerer SUVen på nytt, at dette dreier seg om et tidsriktig, politisk korrekt kjøretøy, og at det miljøfiendtlige stempelet som i stadig større grad er blitt gjort SUVene til del ikke er relevant for den nye Ford-SUVen.

2011 Ford Explorer: Command seating and intuitive controls help keep the Explorer drivers hands on the wheel and eyes on the road. (07/26/2010) Foto: Wieck
2011 Ford Explorer: Explorer second row seating offers industry-exclusive inflatable rear seatbelts. (07/26/2010) Foto: Wieck
2011 Ford Explorer: Explorers second-row offers 60/40 split fold flat bench seating. (07/26/2010) Foto: Wieck
2011 Ford Explorer: Explorer second-row seats fold flat for easy cargo loading. (07/26/2010) Foto: Wieck
2011 Ford Explorer: Folding Explorer second- and third-row seats gives 80.7 cubic feet of cargo space. (07/26/2010) Foto: Wieck
Foto: Ford
Foto: Wieck
2011 Ford Explorer: Switch the terrain management knob to the mud setting, and the system will optimize powertrain behavior for maximum traction and driver control.
2011 Ford Explorer: The all-new Ford Explorer with intelligent 4WD and terrain management will comfortably take your crew and their watercraft upstream.
2011 Ford Explorer: Behind the three-bar grille, Explorer features a composite bolster supporting the radiator. This innovative component saves weight - and fuel - while reducing manufacturing complexity.
2011 Ford Explorer: Explorer offers the Ford exclusive Easy Fuel capless fuel filler system. No more lost caps! (07/26/2010) Foto: Wieck
2011 Ford Explorer: The all-new Explorer interior features soft touch materials. (07/26/2010) Foto: Wieck
2011 Ford Explorer: The console-mounted knob controls the terrain management system, offering four settings for various road conditions and hell descent control. (07/26/2010) Foto: Wieck
2011 Ford Explorer: Explorer comes standard with three rows of seating (07/26/2010) Foto: Wieck
2011 Ford Explorer: With second- and third-row seats folded, Explorer offers 80.7 cubic feet of cargo space. (07/26/2010) Foto: Wieck
2011 Ford Explorer: Taut, athletic lines give the all-new Explorer a muscular appearance. (07/26/2010) Foto: Wieck
2011 Ford Explorer: The all-new Explorer features bi-functional projector beam halogen headlamps. (07/26/2010) Foto: Wieck
2011 Ford Explorer: The strong C-pillar gives the new Explorer visual linkage to previous models. (07/26/2010) Foto: Wieck
2011 Ford Explorer: The all new Explorer features a weight-saving aluminum hood. (07/26/2010) Foto: Wieck
2011 Ford Explorer: The all-new Explorer features bi-functional projector beam halogen headlamps. (07/26/2010) Foto: Wieck


Liten, men sterk motor

Nye Explorer er da heller ikke lenger bygget på ramme og basert på en pickup, men på Fords mellomklasseplattform for personbiler. Det dreier seg nå om en moderne, mellomstor SUV med plass til syv om ønskelig. Her snakkes ikke lenger om V8-motorer; som standard kommer Explorer med en V6-motor på 3,5 liter (295 hk/347 Nm), kombinert med forhjulsdrift og en sekstrinns automatgirkasse. Men trenden med downsizing har nådd også dette markedssegmentet, og nye Explorer kommer til å bli utstyrt med en R4-motor (fire sylindre i rekke) på bare to liter! Det dreier seg om en variant av den nye 2.0 EcoBoost-motoren som vil yte 240 hestekrefter og solide 340 newtonmeter dreiemoment hele veien fra 1.700 til 4.000 omdreininger.

Mer økono- og logisk

Dette betyr at et av ankepunktene mot SUVene her mister en del av sin relevanse i og med at forbruk og utslipp, ifølge Ford, vil befinne seg på omtrent samme nivå som mange mellomklasse-personbiler.

Som ekstrautstyr kan Explorer få firehjulsdrift som kontrolleres elektronisk via en dreiebryter på midtkonsollen hvor føreren velger innstilling etter typen vei/føre. Av annet utstyr kan man, avhengig om man velger nivået "Standard", XLT eller "Limited". Fjernkontroll for start av bilen, el-justerbare pedaler, ryggekamera, garasjedøråpner og lignende.

Sikkerhetsmessig har Explorer sensorer som skal bidra til at stabilitetssystemet også griper inn for å hindre rundvelt, noe SUVer har vært en del belemret med.

Ford, som ser på japanske SUVer som Honda Pilot og Toyota Highlander som hovedkonkurrenter, håper å selge i overkant av 200.000 nye Explorere per år og leveransene av bilen vil starte på sensommeren/høsten.

Prisen er nå kjent; i USA starter nye Explorer på rett under 180.000 norske kroner.