<b>SIMULERER:</b> En dukke i bevegelse skal simulere en person som kommer ut i veibanen.  Foto: EURONCAP
SIMULERER: En dukke i bevegelse skal simulere en person som kommer ut i veibanen. Foto: EURONCAPVis mer

Ny test skal forbedre autostopp og redde flere liv

Skal gjøre veien enda tryggere for fotgjengere og bilister.

The European new car assessment programme (NCAP) har nå laget en test som skal bidra til utviklingen innenfor sikkerhetsløsninger i trafikken.

Skal redde liv

- Disse testene vurderer de nye førerassistentene som hjelper føreren å nødstoppe når det kommer hindringer i veien, forteller Generalsekretær Dr. Michiel van Ratingen i NCAP i en pressemelding.

De aller fleste nye biler tilbyr nå autobrems, som hjelper deg å oppdage biler og bremse om du ikke gjør det selv. Noen stopper også helt. Det er derimot ikke alle som klarer oppdage fotgjengere.

- Ved å kontrollere resultatene via Euro NCAPs nettside, kan du som forbruker gå inn å verifisere produsentenes sikkerhetskrav og velge rett utgave, slik at du vet hva sikkerhetspakken din inneholder, forteller Ratingen videre.

Les også: EUs mål for trafikksikkerhet i faresonen

Dukker som prøvekaniner

Testen simulerer de tre vanligste situasjonene en kommer opp i som sjåfør og fotgjenger.

En voksen som løper ut i veien, et barn som løper over veien og et barn som løper ut i veien skjult av andre biler.

Les også: Verdensledende på kollisjonsforskning

For å opparbeide gode poeng, må bilene kunne stanse og unngå kollisjon i opptil 40 kilometer i timen.

I høyere fart, som 40-60 kilometer i timen, håper testen at bilene kan minske farten så mye som mulig, for å forhindre stor skade på den som blir truffet.

- Selv om denne teknologien nå er under rask utvikling, er det fortsatt ikke mulig å unngå alle store ulykker, men kjøretøy som er designet for å gjøre det godt i disse testene vil kunne gjøre det enda bedre ved hjelp av resultatene en får, sier Ratingen.

Testene er allerede blitt utført på flere modeller, og vil i fremtiden bli testet på så godt som alle nye biler. At Euro NCAP tar disse testene inn under vingene legger ytterligere press på bilprodusentene i kampen om full score, som betyr 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstester.

Kravene blir med andre ord strengere etter hvert som nye sikkerhetsteknologier utvikles.

Det kommer deg og meg til gode, enten vi er ute og går, eller sitter bak rattet selv.

Av de som er testet til nå finner vi blant annet Audi Q7, BMW 2-Serie, BMW i3, Ford Mondeo, Lexus NX, Mercedes C-Classe, Mini Cooper, Volvo V40, XC90, Toyota Avensis og VW Passat.

Les også: Denne teknologien skal fange opp de som kommer i feil veibane