Vis mer

Ny terrengbil fra Toyota

Toyota lanserer nå en ny Land Cruiser av den lille typen. Den store heter V8 og ble lansert i 2008.

Forgjengeren til Land Cruiser kom i 1951 og navnet Land Cruiser ble lansert i 1954. Gjennom årenes løp har det eksistert i et hav av varianter. Det var Toyotas toppsjef den gangen som likte navnet Land Rover så godt at han like gjerne døpte Toyotas terrengbil Land Cruiser.

Selv om Toyota nå forsøker å lage moderne Land Cruisere med avansert elektronikk som iPod-tilkoblinger, antiskrens og mye luksus- og jåleutstyr, er det en ting som fortsatt er helt sikkert. Land Cruiser er ei fjellgeit, og det som rett og slett kan kalles en skikkelig terrengbil.

Terrengkjøring er som kjent ikke lovlig i Norge og hvis noen nå har skylappene på og lurer på hvorfor det finnes terrengbiler her, så finnes det et svar på det. Dette er en bil som Toyota har utviklet for hele verden, og det er et stort sted med mange land og utfordringer! Land Cruiser skal fungere på snø og is, men også særlig i ørken, jungel og andre varme og plundrete steder. Inkludert denne modellen som vi har testkjørt her, selger Toyota Land Cruiser i en eller annen variant i hele 188 land!

Selv om det finnes mange Land Cruisere er dette bare fjerde generasjon i denne serien, som heter Light Duty. Light Duty kom i 1985 og andre generasjon fulgte på i 1996. Denne het Land Cruiser 90. Land Cruiser 120 kom deretter i 2002. Nå erstattes denne av dagens testbil som heter Land Cruiser 150.

Den store Land Cruiseren heter V8 i markedsføringen, og tilhører stasjonsvognserien. Heavy Duty-serien brukes i andre deler av verden enn her. Det er med andre ord tre hovedmodellrekker med Land Cruisere.


Samme bil?

Vi lurer på hvor ny denne bilen egentlig er. Vi ser at den ser annerledes ut enn dagens, men det er mye som tyder på at det henger igjen en del fra dagens modell også. Motoren er den samme. Det er det samme antallet hestekrefter og dreiemomentet er også likt. Girkassa har fem gir i begge bilene og akselavstanden er helt lik. Litt godt inn i papirene på bilen står det skriftlig at den har den samme ramma også. Riktignok er ramma stivet opp, men det det begynner å se ut som om det er den gamle bilen med nytt karosseri.

Det er mindre saker som er nytt. System som forbereder krasj (Pre-Crash), svingbare lykter, iPod tilkobling, bakseteunderholdning og jålete stereo og parkeringsassistent er noe av det som er nytt på den nye Cruiseren.

Av mer interessante ting kan den lille Cruiseren nå også leveres med KDSS og AVS. Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS) er et system som skal sørge for mindre krenging i svinger og Adaptive Variable Suspension er tre demperinnstillinger som strekker seg fra Comfort, via Normal og til Sport. AVS var det ikke på den bilen vi har kjørt, men KDSS har vi kjørt. Bilen virker nå mer sammensatt, hvis vi kan si det slik. I de japanske terrengbilene som Land Cruiser, Pathfinder, Patrol og Pajero har man hatt en følelse av at karosseriet har levd sitt eget liv i forhold til ramma og understellet. De har vært plaget av mye duving og krenging ved landeveiskjøring og brå rattbevegelse. KDSSen hjelper litt, og på dette punktet er den nye bilen bedre enn den gamle.

Firehjulsdrift

Uansett hvor mange iPod-kontakter og bakseteskjermer de putter inn i Cruiseren, er og blir dette en terrengbil hvor det er firehjulstrekk og fremkommelighet som teller. Når vi treffer japanere er det også det de snakker om. Denne bilen skal det være mulig kjøre med over alt, og robust drivlinje er noe det er lagt ned betydelig med ressurser i.

Vi fikk tildelt et sandtak som testarena for bilen, og det var ikke laget ferdige løyper tilpasset bilen. Det var bare kjøre opp lier og over kuler og hull. Som vanlig er man litt forsiktig siden man ikke er vant til dette til daglig. Etter hvert er det lett å merke at bilen har både bakkeklaring og fremkommelighet, og at det helt klart kan tas mere sjanser. Som vanlig med Land Cruiser blir man både fascinert og imponert. Det skal egentlig ikke være mulig å kjøre bil der man kan kjøre Land Cruiser. Terrengkjøring er i tillegg veldig morsomt, lærerikt og bortimot ufarlig siden farten er så lav. En fin bilopplevelse med andre ord.

Land Cruiser har konstant firehjulsdrift, og har i utgangspunktet kraftfordeling 40/60 foran og bak. Fordelingen kan variere mellom 50/50 og opp til 30/70. Dette varierer automatisk, men man kan også sperre i forholdet 50/50 ved å trykke på en knapp i midtkonsollen. Reduksjonsgiret kobles nå inn med en vribryter, og så lenge bilen står stille med girspaken i "N" går det helt knirkefritt.

Fordelingen av krefter rundt på hjulene skjer ved å bremse de hjulene som spinner med bremsene.


Kommer ikke til Norge

Det finnes masse ekstra gizmoer som er tilgjengelig på Land Cruiser, men som ikke kommer til Norge. Multi-terrain Monitor er et system med fire kameraer som filmer omgivelsene rundt bilen, og som skal gjøre det lettere å kjøre i terrenget. Multi-terrain Select kommer heller ikke. Dette er system hvor man velger hvilket type underlag du kjører på og bilen kan stilles inn etter det. Land Rover har hatt tilsvarende opplegg i årevis.

Det siste du kan se langt etter er Crawl Control. Dette har vi testet på Land Cruiser V8 og er et fantastisk system. Du kan aktivere dette når lavserie er valgt og det fungerer som en autopilot i terrenget. Du må styre selv, men farten regulerer du i fem trinnmed vribryter. Du trenger ikke å røre pedalene, det går av seg selv både oppover og nedover. Mekanisk sperre på bakakselen komme heller ikke til Norge. Det er forbeholdt markeder som ikke vil antispinn og antiskrenssystemer.

Motorer

Land Cruiser kommer med to motorer. Den som gjelder her er en firesylindret dieselmotor med 173 hestekrefter ved 3.400 omdreininger. Den yter også 410 newtonmeter fra 1.600 til 2.800 omdreininger. Den kommer med både manuelt gir og automatgir. Vi regner med at norske kunder vil gå for femtrinns automatkasse. Da har du en toppfart på 175 kilometer i timen og en akselerasjon fra 0 til 100 på 11,7 sekunder. 11,7 er normalt noe vi ville kalt litt sakte, men denne bilen har på mange måter ikke fart som sin primære egenskap. Selv med litt nye dingser (KDSS for eksempel) under skallet er ikke dette en bil man skyter rundt svingene med. Det er tross alt en terrengbil.

Maksimal hengervekt er 3 tonn.

Vi noen skulle ønske en V6 bensin motor med 282 hestekrefter finnes også det. Da går 0 til 100 på 9,2 sekunder og toppfarten er 180 kilometer i timen.

Konklusjon

Nå i første omgang har vi kjørt en personbil. Vi legger ikke så mye vekt på det siden 90 prosent av salget vil være toseters varebil. Den tar vi for oss rett utpå nyåret.

Denne personbilen er en VX-utgave med en ekstra utstyrspakke. Den koster da 808.000 kroner som personbil. Klarer du deg med to seter blir prisen 561.300 kroner.

Land Cruiser holder seg til kjerneverdiene, og de som kjører den gamle vil også like denne. Det er en grov bil som ikke med må forveksles med BMW X5 og Mercedes ML. Selv om det på skjermen kan se ganske likt ut så er det ikke det.

Vi liker i grunn de tyske SUVene. De har rimelig gode kjøreegenskaper, går bra og har veldig gode veiegenskaper. Land Cruiser er i bunn å grunn en robust traktor og har den fordelen i forhold til mange andre at den finnes som toseters varebil. De nærmeste konkurrentene slik sett er Nissan Pathfinder, Land Rover Discovery og Mitsubishi Pajero.

Her er resten av prisene.

 Priser varebil
Land Cruiser D-4D Man461.300
Land Cruiser D-4D Aut483.500
Land Cruiser D-4D Man VX508.300
Land Cruiser D-4D Man VX (Skinn og navi)561.300
Land Cruiser D-4D Aut VX523.500
Land Cruiser D-4D Aut VX (Skinn og navi)576.500
Land Cruiser D-4D Aut VX (Skinn og navi) 7S601.400
Land Cruiser D-4D Aut GX 7S659.400
 Priser personbil
Land Cruiser D-4D Man703.000
Land Cruiser D-4D Aut715.000
Land Cruiser D-4D Man VX750.000
Land Cruiser D-4D Man VX (Skinn og navi)803.000
Land Cruiser D-4D Aut VX755.000
Land Cruiser D-4D Aut VX (Skinn og navi)808.000
Land Cruiser D-4D Aut VX (Skinn og navi) 7S847.000
Land Cruiser D-4D Aut GX 7S905.000
Land Cruiser D-4D Aut GX 7S soltak og RSE928.500
Land Cruiser V6 Aut GX 7S soltak og RSE1.240.000