Ny teknologi gir nytt håp for elbilene

Da de første mobiltelefonene kom på markedet, var standby-tiden begrenset til mellom 10 og 20 timer. Ved hjelp av ny teknologi har mobiltelefon-produsentene mangedoblet batterienes kapasitet. Det samme er nå i ferd med å skje i bilbransjen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Think har fått mye positiv omtale, men når det kommer til stykket er de fleste enige om at rekkevidden er altfor kort. Da vi hadde Think på test stanset vi etter bare 45 kilometer.

Dette problemet er selvsagt hele bilbransjen klar over, og bransjen arbeider derfor hardt for å utvikle og ta i bruk ny batteriteknologi. Mitsubishi er åpenbart blant dem som har nådd lengst. Den japanske bilfabrikanten har nemlig utviklet en elbil med en rekkevidde som nærmer seg bensinbilene.

40 mil

Ifølge Mitsubishi har prototypen Eclipse EV tilbakelagt hele 40 mil på én lading. Hemmeligheten bak den lange rekkevidden ligger i batteriene, som er av typen litium-ion (Li-Ion).

Dette er den samme batteritypen som vi finner igjen i mange av dagens mobiltelefoner. Litium-Ion-batterier er langt mer effektive og raskere å lade opp enn de mer gammeldagse nikkel kadmium-batteriene (NiCad). Sistnevnte er blant annet å finne i Think.

136 hestekrefter

Ifølge Mitsubishi veier selve el-motoren bare 47 kilo, noe som medvirker til at Eclipse EV blir relativt lett. Motoren yter respektable 136 hestekrefter og 250 newtonmeter, noe som skulle gjøre det problemfritt å holde følge med den øvrige trafikken.

Vi lover å komme tilbake til saken hvis det skulle vise seg at Mitsubishi setter Eclipse EV i produksjon.

Relaterte artikler:


  • DUELL: Think City Vs. Peugeot 106 Electric
  • Elbilene blir billigere
  • Th!nk-konkurrent?: Også Mitsubishi med elbil