Ny svensk supersportsbil slår Koenigsegg

Bebi Quercianella heter den nye supersvensken som, hvis alt går etter planen, vil komme på markedet om noen få måneder. Det er en ekte supersportsbil, superlett og superrask - den akselererer fortere fra 0 til 100 enn selveste Koenigsegg!

Vis mer

Ny svensk supersportsbil slår Koenigsegg

  1. Store bilder!
Vis mer


Historien bak det snodige navnet på bilen er litt spesiell. Clas Müller, mannen bak det nye svenske bileventyret, ble inspirert til å ta fatt på prosjektet gjennom samtaler med den berømte bilingeniøren og designeren Giotto Bizzarini, som er oppvokst i den italienske byen Quercianella.

Lettvekter

Müller har vært pådriver for prosjektet siden 1997 da han var i Toscana på bryllupsreise og møtte Bizzarini. Han er overbevist om at det finnes en nisje for en lettvekts supersportsbil, det vil si med ytelser som en Pagani Zonda eller en Ferrari Enzo men halvparten så tung - og dermed også til halve prisen (I praksis under to millioner kroner - utenfor Norge). Den første kjørbare Bebi-prototypen het P1 og ble behørig omtalt i svensk presse. Teamet er sammensatt av dedikerte og dyktige fagfolk med utfyllende kompetanseområder, arbeidet har pågått svært målrettet helt frem til i dag, og det ferdige produktet annonseres altså nå av selskapet, som heter Laboratorio Bebi.

Som lovet er bilen meget lett: kun 525 kilo eller halvparten så mye som en Polo. Bilen er ellers 423 centimeter lang, 192 centimeter bred og 104 centimeter høy.

Vis mer


Over 10.000 omdreininger

Kraftkilden er like spesiell som resten av bilen. Utviklingsteamet har satt sammen en V8-motor av to turtallsglade motorsykkelmotorer, og resultatet er en kompakt 2,4-liter som yter 380 hestekrefter i sin selvpustende versjon mens den leverer 525 sprelske gamper når den får hjelp av en kompressor. I begge tilfeller er maksimal effekt hentet ut ved 10.500 omdreininger i minuttet.

Bebi Quercianella blir dermed en meget potent racer, og topphastigheten er oppgitt til "godt over" 300 kilometer i timen. 0-100 på tre sekunder er også mer enn godkjent samtidig som lett vekt, aerodynamikk og kjøreegenskaper skal hjelpe til å gjøre denne superbilen i stand til å kjøre fra det aller meste både på vei og på bane.

Det er ventet at de første leveransene til kunder vil finne sted tidlig i 2007.

  • Store bilder finner du her.