Vis mer

Ny Subaru Outback testkjørt

Subaru lanserer i disse dager en helt ny Legacy og Outback.

Vi begynner med Outback siden den er antatt å selge best. Vi har kjørt en modellen med toliters dieselmotor og utstyrsnivået som heter Premium.

Det finnes også en versjon som heter Classic som har mindre utstyr og som koster 444.900 kroner. Prisforskjellen på 45.000 kroner fra denne og opp til testbilen består av McIntosh stereoanlegg med masse høyttalere, navigasjon, ryggekamera, skinnseter, elektrisk soltak, elektrisk justerbare seter med minne og nøkkelfritt låssystem med startknapp.

Utover dette finner vi kun metallic lakk som koster 4.950 kroner i tillegg uansett versjon.

Samme motor

Både Legacy og Outback kom endelig med dieselmotor i forrige versjon. Det måtte bli en bokser, og Subaru har laget en bra motor. Når vi kjørte denne bilen i forrige versjon opplevde vi at det var lett å kvele motoren. Nå er dette løst med at Legacy og Outback, i likhet med Forester, også har fått sekstrinns girkasse. Det var en forbedring for landeveiskjøringen sin del også.

Motoren er en toliter med 150 hestekrefter og 350 newtonmeter fra 1.800 til 2.400 omdreininger. Det finnes ingen andre effektvarianter av dieselmotoren per i dag. Ytelsene er greie og 0 til 100 går unna på 9,7 sekunder. Under 10 sekunder er greit for en familiebil. Du har ikke så mye ekstra, men omtrent det du trenger.

Forbruket på blandet kjøring er oppgitt til 0,64 liter per mil, og CO2 utslippet er 167 gram per kilometer.


Rallybil

Outback med dieselmotor har en firehjulsdrift ved hjelp av en sentermontert differensial med differensialbrems og 50/50 fordeling av drivkreftene. Bensinbilen med trinnløs automatkasse, Lineartronic, har firehjulsdrift ved hjelp av en flerplatekløtsj med 60/40 fordeling av kreftene foran og bak. Et litt annet system med andre ord.

Vi har kjørt dieselmotor som kun kommer med manuell girkasse og senterdifferensial. Subaru har nok en gang gjort denne bilen underholdende å kjøre, og turen gjennom skogen på grusvei var morsom. Bilen beveger seg i takt med rattbevegelsene og den er lettkjørt, forutsigbar og sladdevillig hvis man skulle foretrekke det. Det er ikke mange biler med så ordinær motoreffekt som er så underholdende på dårlig vei.

Outback har antiskrensprogram som delvis kan kobles ut. Antiskrensfunksjonen er alltid aktiv, men det tillates mer hjulspinn.

Subaru har også valgt å ikke gjøre den så stiv i fjæringen. Den gynger mer enn tyske biler og ofte er det å foretrekke. Vi har friskt i minne kjøringen av nye BMW X1 som rett og slett er ekstremt hard. Subaruen er mye mer dagligdags og folkelig satt opp. Her er det bare å svinge av veien å kjøre gjennom grøfter og kratt hvis det skulle bli behov for det.

Outback er også en bil som virker robust og lite tander. Det dukker ikke opp varsellamper og feilmeldinger bare det smeller og dunker litt. Vi har opplevd flere ganger at varsellamper for antiskrens og andre funksjoner popper opp i tide og utide. Det er forstyrrende, og det trenger åpenbart ikke å være slik.


Ikke størst

Outback er 4,78 meter lang og er ikke av de største i klassen. Den er akkurat like lang som Toyota Avensis og Volkswagen Passat, men biler som Ford Mondeo og Opel Insignia er større. Outback klarer tilhenger på opp til 1.700 kilo med brems og bagasjerommet rommer 526 liter.

Konkurrenter

Problemet til de fleste konkurrentene er at de ikke leverer firehjulsdrift. Mazda 6, Ford Mondeo og Toyota Avensis har valgt å ikke satse på firehjulsdrift. Opel Insignia har firehjulsdrift, men ikke i en fornuftig prisklasse. Skoda Superb og Volkswagen Passat stasjonsvogn kommer med firehjulsdrift, men ikke med høy bakkeklaring.

Outback 2.0 D Premium har mye utstyr og er en bil vi gjerne anbefaler.