Ny Subaru Impreza offisiell

Nåværende Subaru Impreza føles gammel og utdatert tross mange oppdateringer underveis. Derfor er det gledelig at Subaru nå presenterer en helt ny generasjon av den særpregede bilen.

Mange forbinder nok Subaru Impreza først og fremst med rally, Petter Solberg og sportsversjonene for gatebruk, Impreza WRX og WRX STI. Men det finnes en helt vanlig versjon også, eller faktisk to, selv om salget de siste årene har gått trått. Det er imidlertid helt forståelig med tanke på modellens alder og ikke minst konkurrentene som har ligget flere hestehoder foran. Subaru har tatt hintet og viser nå en modell som har gjennomgått betydelige forandringer. Basert på spionbilder trodde mange at nye Impreza bare ville bli levert som kombi, men på disse bildene ser vi at det ikke stemmer.

Kortere og bredere

Vis mer

Ny Subaru Impreza offisiell

  1. Store bilder


Designen er ikke revolusjonerende, og det vil ikke overraske mange at dette er en Subaru første gang de ser den på veien, men det er likevel ikke noen tvil om at det dreier seg om en helt ny bil. Ser man nøye, legger man merke til at nye Impreza har blitt hele 9,5 centimeter kortere. 437 centimeter i totallengde plasserer den mer tydelig i kompaktklassen enn hva tilfellet er med nåværende modell. Til gjengjeld har både bredden og akselavstanden økt. Det tyder bra for kjøreegenskapene og plassforholdene i kupeen.

Boksermotor og firehjulsdrift

Det tekniske konseptet forblir uforandret. Det betyr boksermotor og ekte, permanent firehjulsdrift, noe som er verdt å fremheve siden svært mange produsenter for tiden bruker forhjulsdriftbaserte systemer med lang reaksjonstid som kun er myntet på å bedre fremkommeligheten. Subaru har imidlertid et grunnoppsett av kreftene på 50/50 frem/bak.

1,5 og 2,0

Vis mer


Motorene som benyttes er i utgangspunktet de samme som i dagens Impreza. Det vil si bensindrevne boksermotorer på 1,5 og 2,0 liter. Den norske Subaru-importøren lover imidlertid gunstigere utslippstall. Effekt og dreiemoment kan også være marginalt forandret, uten at vi vet noe konkret om det. Dagens 1,5-liter yter 105 hester, mens 2,0-literen gir 160 hestekrefter.

Dieselmotor snart?

Subaru har til nå vært uten dieselmotor. På bilutstillingen i Genève for kort tid siden viste de imidlertid en helt ny bokserdiesel. Denne motoren vil dessverre ikke være klar til introduksjonen av nye Impreza, men det ville vært rart dersom den ikke ble implementert i modellrekken på et noe senere tidspunkt. Med dagens dieselfokus er man i denne klassen avhengig av en dieselmotor for å oppnå høye salgstall. Dieselmotoren som vi ennå vet svært lite om debuterer for øvrig i Legacy og Outback mot slutten av året. De første dieseldrevne Subaruene vil finne veien til Norge om et snaut år.

Vis mer


Når det gjelder WRX og WRX STI, kommer disse også naturligvis, men tidspunktet er ennå uvisst. Foreløpig vet vi svært lite, men det ryktes at STI får oppimot 330 hestekrefter…

Til Norge i høst

Nye Subaru Impreza vises på bilutstillingen i New York i disse dager. I september får den sin europapremiere på Franfurt-utstillingen. Til Norge kommer den like etterpå. Prisene er ikke klare, men den norske importøren regner med at 2,0-litersmotoren vil havne rundt 300.000 kroner. 1,5-literen blir naturligvis noe billigere. Vi kommer tilbake med fyldigere informasjon om tekniske data og priser samt flere bilder så snart disse er klare.

  • Store bilder finner du her
  • Her finner du mer Subaru-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer