Ny, større Nissan Qashqai

Qashqai +2 er en ny crossover for barnefamilien. Se store bilder.

Nissan gjør det svært skarpt både i Norge og i Europa for tiden, og hovedårsaken er Qashqai, den kompakte crossoveren som tjenestegjør både som kompakt gate-SUV og romslig Golf-alternativ. Nyeste generasjon X-Trail hjelper også til og spiller en utfyllende rolle i produktspektere med sine mange gode egenskaper med svært klassiske utseende - for å si det mildt.

  • Se store bilder av Qashqai +2!
  • Nissan-boom i Norge

    Her i landet er det i løpet av årets tre første måneder blitt registrert 804 nye Qashqai ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det gir modellen en 8. plass på registrreringsstatistikken så langt i år og gjør at Nissan jumper opp til 6. plass blant de mest solgte merkene i Norge.

    Sjekk hva bilen din er verdt

    Qashqai +2

    Vis mer

    Ny, større Nissan Qashqai

    1. Store bilder!
    Vis mer


    Nå girer altså Nissan opp og lanserer en Qashqai i fullvoksen størrelse - i hvertfall med bedre bakseteplass og en tredje seterad. Den tredje seteraden byr på to plasser for personer opp til 160 centimeter høye - altså i hovedsak barn. Og det dreier seg ikke bare om en enkel forlengelse av eksisterende Qashqai, grunnleggende strukturelle grep er tatt og Qashqai +2, som nykommeren heter, er en egen modell med en økt grad av fleksibilitet og generelt bedre plass. Den er basert på en forlenget versjon av Nissans såkalte C-plattform som Qashqai er utviklet på.

    En ny og større bil

    Ifølge Nissan er Qashqai +2 helt ny fra a-stolpen og bakover, i tillegg til at utseendet både i front og hekk er blitt noe modifisert. Den veier cirka 100 kilo mer enn lillebror. I forhold til Qashqai er +2 blitt 21 centimeter lengre og måler 453 centimeter. Taklinjen er både blitt lengre og har fått en ny profil, hvilket gir en kupé med større takhøyde og dermed bedre rommelighetsfølelse. I alt er bilen fire centimeter høyere enn Qashqai - 164 centimeter. Dette bidrar til at det ikke er så lett ved første øyekast å se at bilen er særlig lengre. En annen årsak er at alle sidedørene er redesignet med rettere vinduskarmer. Når det gjelder akselavstanden er den blitt nesten 14 centimeter lengre og måler nå 276,5 centimeter. De økte dimensjonene er ikke bare blitt benyttet til å føye til en tredje seterad; plass og fleksibilitet er også blitt forbedret for passasjerene i annen rad. Her er det blitt tre centimeter mer plass frem til forseteryggen i knehøyde. Setet kan deles i forholdet 40/20/40 og seteryggen kan lenes bakover. Man har valget mellom ni posisjoner fra 10 til 25 graders vinkel.

    Fleksibil-konkurrent

    Baksetet kan ikke bare deles på en mer fleksibel måte enn på Qashqai, det kan også flyttes frem og tilbake 10 centimeter. Den sentrale delen av seteryggen (de "20" i 40/20/40-forholdet), kan tjene som armlene og har to integrerte koppholdere. Det har også en oppbevaringsboks under lokket med plass til musikkspillere, spillkonsoller og CDer. Den tredje seteraden, som har syv mulige vinkler for seteryggen (delt i forholdet 50/50), kan foldes ned ved å trekke i en stropp uten at hodestøttene må fjernes. I femseters-konfigurasjon er det ifølge Nissan 90 liter mer bagasjeplass i Qashqai +2 enn i Qashqai. I tillegg er lasteterskelen lavere og bagasjeromsåpningen hele 22 centimeter bredere.

    Test deg selv: Klarer du førerprøven?

    To og fire, bensin og diesel

    Mekanisk finner vi de samme løsninger som på Qashqai: Bilen kommer med en 1,5-liters dieselmotor på 106 hestekrefter og en 1,6-liters bensinmotor på 115 hester. Disse versjonene har forhjulsdrift. For de som ønsker mer krefter finnes en toliters bensinmotor som yter 140 hestekrefter og en diesel med samme slagvolum som har en toppeffekt på 150 hester og et dreiemoment på 320 newtonmeter. Man har valget mellom forhjulsdrift og firehjulsdrift med tolitersmotorene. Firehjulsdriften, som på Qashqai, er av typen som i normal (automatisk) modus bare aktiveres ved behov mens man også kan velge permanent firehjulsdrift eller drift kun på forhjulene.

    Priser og utstyrsnivåer vil vi komme tilbake til når lansering nærmer seg her i landet, men vi vet allerede at takskinner og et gedigent panorama-glasstak er standardutstyr.

    Bilen skal etter planen presenteres på bilutstillingen i London i sommer og leveransene starte i oktober.

  • Se store bilder av Qashqai her!
  • Les vår første test av Qashqai (1.5 dCi) her!
  • Les vår andre test av Qashqai (2.0 4x4 CVT) her!
  • Les vår tredje test av Qashqai (toppversjonen 2.0 dCi 4x4 aut) her!
  • Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder