Vis mer

Ny storbil i dynamikkens tegn

Opirus - sier det deg noe? Hvis ikke er det like greit.

Her er nemlig et nytt eksempel på at koreanerne er kommet langt på læringskurven når det gjelder vestlig bilsmak - også når det gjelder store biler.

Glem Opirus

Det dreier seg her om Cadenza, Kia Motors' helt nye bidrag i den øvre middelklasse og bilen erstatter den forglemmelige Opirus som hadde en slags ubehjelpelig, halvpompøs og vagt Mercedes-inspirert design. Dette er noe helt annet og Kias designsjef, Peter Schreyer, er ikke redd for å stikke hodet frem. Schreyer er mannen som skapte den opprinnelige Audi TT og fikk jobben hos Kia i 2006.

Imageløft

Kia, som er en del av det fremadstormende Hyundai-konsernet har den senere tiden forbedret sitt image kraftig, i særlig grad takket være cee'd, Golf-konkurrenten som ble introdusert sammen med merkets sterke 5+2-årsgaranti og som nylig fikk en Schreyer-styrt ansiktsløftning. Kia Soul med sin originale og trivelige formgivning er blitt lagt merke til og den kompakte Venga er et friskt pust i sitt segment. Sedanen Forte, som nylig ble introdusert som hybrid, men som ikke blir importert til våre breddegrader, har også en tidsmessig og relativt dynamisk design.


Stor

Men her er det altså storbil som gjelder. Nye Cadenza - som heter K7 i Korea, vil lanseres utenfor Korea om kort tid; først ut er markeder i Midtøsten. Bilen er lang, 497 centimeter, og plasserer seg dermed hakket over premiumbilene Audi A6, Mercedes E-klasse og nye BMW 5-serie i størrelse. Designmessig er den utpregede sedanfasongen forgjengeren hadde tonet kraftig ned og den flytende men atletiske linjeføringen fører våre tanker hen mot Opel Insignia. Vi mener også å kunne spore noe Citroën C5-inspirasjon sett bakfra. Kia har jobbet for å holde vekten nede og har lykkes med det; en egenvekt på 1.575 kilo må sies å være moderat bilens dimensjoner tatt i betraktning.

V6

I denne omgang presenteres Kia Cadenza med en kraftpakke av en motor. Det dreier seg om den som blir benyttet i hjemlandet hvor man forventer seks sylindre i en slik bil. V6-motoren på 3,5 liter yter 290 hestekrefter og et dreiemoment på 338 newtonmeter. Det er tilstrekkelig for at den ambisiøse koreaneren greier 0-100 på 7,2 sekunder. Toppfart er 230 km/t.

Andre motorer vil bli tilgjengelige men noe dieselalternativ nevnes ikke nå. Det ser ikke ut til at import til Norge er aktuell i den nærmeste fremtid - og noen prisindikasjon er derfor ikke tilgjengelig inntil videre. Men det er interessant å følge med på hvordan Kia beveger seg inn i fremtiden også i storbilsegmentet.