Vis mer

Ny storbil fra Peugeot

Peugeot 407 har ikke vært den suksessen den franske produsenten håpet. Den skal erstattes.

Vi har tidligere fått klare signaler om at neste generasjon mellomklasse-Peugeot ikke skulle begå samme feilen som 407: Nemlig en design som ofret de praktiske sider og de plassforhold man forventer fra en bil i denne klassen.

607 pensjoneres

Når det gjelder 607, den store Peugeot-modellen i dagens modellrekke, så har den nådd aldersgrensen - for øvrig en bil vi synes har vært undervurdert. En stor og luksuriøs sedan har vært tradisjon hos Peugeot siden 604 dukket opp på 70-tallet med pretensjoner om å konkurrere mot Mercedes (og vi vet hvordan det gikk!)

Over øvre middelklasse

Vi regner med at den modellen som her blir presentert som et konsept, vil erstatte både 407 og 607. Peugeot skriver i en pressemelding at konseptet - 5 by Peugeot - er et svar på endringene i markedet for store, luksuriøse sedaner og refererer til verdiene som deles av kunder i den øvre mellomklassen (Ford Mondeo, Opel Insignia, Toyota Avensis...), og "luksus"-klassen (her menes tydeligvis Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klasse).

Som Audi A6

Ser vi på bilens størrelse, plasserer den seg i skjæringspunktet mellom de to segmentene; 5 by Peugeot Concept er 486 centimeter lang, 188 centimeter bred og bare 142 centimeter høy. Akselavstanden er 281, 5 centimeter. På oss virker det som om Peugeot har brukt Audi A6 som referanse, og dette gjelder også den avrundede designen som gir et unektelig inntrykk av soliditet.


Ingen "haikjeft"

Nettopp designen er for øvrig det andre eksemplet, etter det spenstige sportsbilkonseptet SR1, på Peugeots nye og elegante, men mer nøkterne, designspråk. Produsenten introduserte den nye designretningen offisielt , med fornyet og stilisert logo, i begynnelsen av året. Her kan du se, og lese om, sportsbilen SR1.

508?

I og med at konseptet heter "5 by Peugeot" vil det være logisk at det første tallet i benevnelsen til produksjonsbilen blir en 5. Det har ikke vært noen 5-serie på markedet siden 505, som var populær som sedan og stasjonsvogn på 80-tallet. Det er såpass lenge siden at navnet sannsynligvis vil bli 508 - to generasjonstall vil nok ha falt ut i mellomtiden.

Diesel hybrid

Bilen har ikke en motor, men to. I tråd med Peugeots utviklingsplan er den en dieselhybrid og kan dermed annonsere et snittforbruk per mil på 0,38 liter per mil (utslipp av CO2: 99 g/km) tross en anstendig motorytelse på samlet 200 hestekrefter. Drivlinjen er av en type vi begynner å kjenne til:

En dieselmotor på 163 hestekrefter er montert foran, og kan kombinere sine krefter med en elektrisk motor på 37 hester som er plassert bak. El-motoren opererer på bakhjulene, og gir dermed en firehjulsdrevet konfigurasjon.

"5 by Peugeot" skal vises på bilutstillingen i Genève i mars, og vi håper å få se produksjonsklar bil på Paris-messen i oktober.