Vis mer

Ny storbil for familien

Fleksibil-segmentet får en ny, spennende aktør: Peugeot 5008

Peugeot utnytter 308-plattformen til fulle. Etter kombikupéen 308 og SW-versjonen, prøvekjørte vi nylig den SUV-lignende 3008 basert på samme plattform, og nå annonserer Peugeot sin første fullverdige fleksibil. Vi kunne vise bilder av den på vintertest i januar, riktignok tungt kamuflert.

Dobbeltnull

Men nå er den altså offisiell. Den får navnet 5008 i henhold til merkets logikk som ble introdusert med 1007 i 2005. Systemet innebærer at to nuller i stedet for én i midten av modellbetegnelsen indikerer at vi har med en modell som ligger utenfor de tradisjonelle markedssegmentene å gjøre.

Fleksibil

5008 plasserer seg i et segment som i sin tid ble skapt av Renault med modellen Scénic og som salgsmessig ledes an her i landet av Volkswagen med modellen Touran. Den vil også måtte bryne seg på konkurrenter som Ford S-Max (som riktignok er en del større enn de andre), Mazda 5, Citroën C4 Picasso/Grand Picasso og Opel Zafira. Fleksibilene plasserer seg størrelsesmessig mellom flerbruksbilene (som Ford Galaxy og Peugeot 807), og minifleksibilene (som Opel Meriva og Citroën C3 Picasso). Felles for disse bilene er at de, hovedsaklig ved å være bygget i høyden, er geniale familiebiler og de rene plassvidundere i forhold til kompaktklasse-bilene de som oftest er basert på.

Mye plass, mange muligheter

Vis mer


Peugeot 5008 er intet unntak. Den er 453 centimeter lang, 183 centimeter bred og 164 centimeter høy. Bilens silhuett er svært lik den til Citroën C4 Picasso, noe som ikke er så rart da Peugeot og Citroën tilhører samme konsern. Bilens front er ganske lik den som ble introdusert på 3008 og de bumerang-formede baklyktene - som det er delte meninger om - identifiserer bilen som et medlem av 308-familien.


Innvendig har 5008 fått et interiør som er dels 3008-inspirert og dels hentet fra C4 Picasso når det kommer til funksjonalitet. Førermiljøet ser ut til å være det mye av det samme solide og høyverdige vi nylig opplevde i 3008 (Les om vår oppevelse av den her), mens fleksibiliteten er ivaretatt i passasjeravdelingen ved at en mengde konfigurasjoner er muliggjort. Baksetene (tre, like brede), på annen rad kan flyttes 13 centimeter i lengderetningen og ryggvinklen justeres. Bagasjeplassen kan varieres etter behov opp til maksimalt 2,5 kubikkmeter.

Som C4 Picasso har også 5008 store glassflater og en panoramafrontrute som er trukket langt opp på taket. Velger man i tillegg panoramatak i glass blir den totale gjennomsiktige overflate på bilen nesten seks kvadratmeter!

Nytt utstyr

Vis mer


Av utstyr introduserer 5008 noen nyheter som dukket opp i 3008 slik som frontruteprojisering av informasjon (head-up-display) og avstandsvarsling samt det mer avanserte antispinn-oppsettet kalt Snow Motion som skal gjøre kjøring på glatt og vanskelig føre mer effektivt. Bilen kan selvsagt utstyres med videobasert underholdning for barn med skjermer integrert i hodestøttene; det er mulig å adskille bruksområdene eksempelvis med DVD på den ene siden og spillkonsoll på den andre.

Kjente motorer

Motorrekken i 5008 er velkjent fra den øvrige 308-serien med en fin og kultivert 1,6-liters bensinmotor i to varianter - 1.6 VTi 120 hk og 1.6 VTi 156 hk og, på dieselsiden, valget mellom den kritikerroste og sterke 1.6 HDi på 109 hester og toliteren på 150 hestekrefter med manuell girkasse eller 163 hestekrefter med automat.

5008 får sin verdenspremière på bilutstillingen i Frankfurt i september. Hva angår lansering i Norge og ikke minst priser, vil vi komme tilbake med mer informasjon når den tid kommer.