Vis mer

Ny standard: Mercedes-Benz V-klasse

En skapbil er ikke lenger bare en skapbil.

S-klasse i forkledning, sier Mercedes-Benz selv om den nye V-klasse. Det er naturligvis med en liten undertone og et smil i munnviken, men de har på mange måter rett likevel.

V-klasse byr nå på de fleste fasiliteter som er å finne i både nye E-klasse og S-klasse, bare med mye mer plass i tillegg.

Konfigurasjonen på bilen kan du bestemme selv, for den kan leveres med sitteplass for opptil åtte personer - eller mindre.

Slik så den ut da vi skrev om V-klasse første gang

Hvem, hva, hvordan

V-klasse, Viano, Vito. Hvem er hvem, og hva er hva, for de ser jo like ut? Svaret kan lettest forklares med at Vito alltid har vært kassebilen, eller varebilversjonen om du vil. De to andre har på forskjellige tidspunkt vært personbil/bussutgaven av den samme bilen.

Først kom den som V-klasse, før MB ved et generasjonsskifte valgte å døpe den om til Viano. Nå er det igjen generasjonsskifte, og navnet er tilbake der det startet, på V-klasse.

I Norge er det definitivt størst marked for håndverkerutgaven Vito, men det finnes både drosjesjåfører, VIP-transportører og andre som sverger til den luksuriøse V-klasse i stedet.

Se flere bilder av V-klasse:


Fra to til åtte

Setene i V-klasse er festet i skinner i gulvet. Foruten de to stolene foran kan du kjøpe bilen med inntil fire løse stoler bak. På den måten har du en bil med super plass til seks personer.

De fire bakerste kan også settes mot hverandre i en gruppe. Alternativet er å bytte ut de to midterste med en treseters benk, eller rett og slett alle med to treseters benker som kan plasseres etter hverandre.

Du kan med andre ord konfigurere bilen fra å være en toseter til en åtteseter.

LES ALT OM MPV

En motor, tre versjoner

Foreløpig blir V-klasse å få med tre forskjellige motoriseringer. Alle er den 2,1-liter store dieselmotoren som blant annet er bestykket med en totrinns turbolader.

Med tre forskjellige konfigurasjoner har MB hentet ut tre forskjellige effekter:

  • 200 CDI – 136 hk / 330 Nm
  • 220 CDI – 163 hk / 380 Nm
  • 250 BlueTec – 190 hk / 480 Nm

Norgesmodellen kommer uten tvil til å bli 220 CDI, med 163 hk tilgjengelig basert på dreiemomentet på 380 Nm. I Norge vil bilene leveres med en 7-trinns automatkasse i så godt som alle tilfeller.

Å kjøpe en bil som dette med manuelt gir, gir ingen mening. Antagelig vil det også gi et betydelig verditap den dagen du skal selge den.

Når det gjelder V250 BlueTEC har vi dessuten ingen valg. Der er automatkassen standard.

Sikkerhet på agendaen

I den nye V-klasse har Mercedes puttet på med mye sikkerhetsutstyr, både standard og som tilbehør. Det er faktisk så mye som elleve forskjellige systemer for førerassistanse. Disse stammer fra E- og S-klasse, i tillegg til systemer som sidevindassistent, 360-graders kamera som gir deg bilde av bilen i fugleperspektiv på skjermen når du ber om det.

Adaptiv fartsholder, filskiftvarlser, blindsonevarsler, og intelligende lyssystemer er der også. Dette er systemer som normalt ikke er å finne på biler i denne klassen, men Mercedes-Benz vet at heller ikke slike store MPV’er er unntatt kritiske øyne, og velger derfor å implementere.

Se store bilder innvendig:

DELIKAT:: Personbilføelsen har funnet veien inn i skapbilen. Foto: MB
Foto: MB


Stor personbil

Det er imponerende hvor mye personbil Mercedes har klart å bake inn i nye V-klasse. Det er knapt noe krengning, og assistenten som skal kompensere for sidevind fungerer utvilsomt. Dette gjør at bilen går som på skinner i selv høye hastigheter.

Understellet kan justeres i forskjellige posisjoner som gir deg akkurat de komfortable eller sportslige egenskapene du måtte ønske.
Med hjul helt opp i 19-toms størrelse forsvinner heller ikke det mer direkte chassisoppsettet i gummivandring.

Nær støyfritt

På Autobahn fikk vi mulighet for noen etapper i høyere hastigheter. Selv i 160 km/t kan føreren snakke med bakerste passasjer uten å heve stemmen nevneverdig.

Kjøper du bilen med Burmester lydpakke har bilen også aktiv støykompensasjon som standard, noe som bidrar til å bedre støynivået ytterligere.

Nettopp støynivået var da også et av fokusområdene da Mercedes skulle lage nye V-klasse.

Klassens tøffeste?

Personbil i skapdrakt

Det er imponerende å se hvordan Mercedes her har trukket personbilinteriøret inn i en skapbil. Dashbordet er todelt, med dekorbelysning i både dører, midtkonsoll og dashbord. Du kan få den med flere varianter i både stoff og skinn, lyse eller mørke farger, og tredekor eller karbondesign i dahs’en.

Skjermen er montert på samme måte i V-klasse som i de nyere personbilene. Mange av dere lesere mener det ser merkelig ut, men i praksis fungerer det faktisk veldig bra, og det hjelper til med å holde det øvrige instrumentpanelet ryddigere.

Alt i alt fremstår V-klasse som noe nytt og spennende, selv om mange vil mene den ser kliss lik som forgjengeren. Et godt råd er å ta en ekstra titt dersom du er i markedet for en slik bil, for selv om trekkene kan ha en effekt av gjenkjennelse, så er bilen helt ny. Og den har knapt konkurrenter i det hele tatt på dette nivået. Foreløpig er dessverre ikke prisene kjent, men regn med et sted rundt 800.000 for bil med anstendig utstyrspakke.

Bilen kommer på markedet i mai, mens varebilutgaven Vito dukker opp i september.


Mercedes-Benz V 220CDI
  
MotorR4, 16V
Slagvolum2.143 ccm
Effekt @ o/min163 hk @
Dreiemoment @ o/min380 Nm @ 1.400-2.400
0-100 km/t10,8 sek
Toppfart195 km/t
Forbruk0,57 l/mil
CO2-utslipp149 g/km
PrisIkke klart