Ny Smart Fortwo: Større og sterkere krabat

Lille Smart Fortwo vises i helt ny og oppgradert versjon på bilutstillingen i Detroit. Den småvokste toseteren har dessuten blitt betydelig større.

Vis mer

Ny Smart Fortwo: Større og sterkere krabat

  1. Store bilder


Den nåværende Fortwo har vært en stor suksess for Smart. Etter å ha forsøkt seg på en modellforøkning med Forfour og Roadster, måtte Smart innse at det var som utpreget bybil at merket hadde høyest popularitet. Både kompaktbilen Forfour og de sportslige Roadster og Roadster-coupé er nå tatt ut av produksjon, på tross av at de ble lansert senere enn Fortwo. I stedet satser Smart og DaimlerChrysler for fullt på den lille, hekkmotoriserte Fortwo ved å lansere en ny generasjon ni år etter at den første kom til verden.

Betydelig større

Vis mer


Den nye Fortwo har beholdt det tekniske og designmessige særpreget. På grunn av motorens plassering og fraværet av bakseter, har lengden kunnet være svært beskjeden. Forrige generasjon var bare 2,5 meter lang. Den nye har imidlertid vokst ganske kraftig og måler nå snaut 270 centimeter. Fortsatt snakker vi om en svært kort bil, men det spørs om ikke en av de viktigste fordelene og særegenhetene forsvinner med de ekstra 19,5 centimeterne. Forrige Fortwo var nemlig kort nok til å kunne parkeres på tvers i parkeringsfeltene, svært praktisk i overbefolkede storbyer. Den nye kan neppe det, men har til gjengjeld fått bedre fjæringskomfort og mer innvendig plass. I tillegg er sikkerhetsnivået forhøyet, både for passasjerer og fotgjengere.

Beskjeden vektøkning

Det er verdt å notere seg at vekten på tross av større ytre mål kun har økt marginalt sammenlignet med forrige Fortwo. Nye Fortwo kupé veier mellom 750 og 780 kilo. Som før vil det også komme en kabrioletversjon. Denne veier mellom 790 og 820 kilo.

Tresylindret turbomotor

Vis mer


Bensinmotoren på 1,0 liter og tre sylindere stammer fra Mitsubishi er helt ny og større enn den forrige. Ytelsene er også økt, og ved hjelp av turbo yter den 61, 71 eller 84 hestekrefter. Forbruket har likevel ikke økt sammenlignet med den gamle. Fortsatt skal alle bensinmotorene klare seg med under 0,5 liter per mil på blandet kjøring. Versjonen med 71 hester kan også fåes med en automatisk start-stopp-funksjon som angivelig reduserer forbruket med opptil 13 prosent i bytrafikk.

Ny girkasse

Vis mer


Den semi-automatiske girkassen er nyutviklet av Getrag og har i motsetning til forgjengeren fem, i stedet for seks, trinn. Den forrige girkassen fikk imidlertid mye kritikk for å være for treg. Det er lov å håpe at den nye femtrinnskassen gjør en bedre jobb enn sekstrinnskassen i forrige Fortwo.

Også med diesel

Smart Fortwo kommer også med dieselmotor. I likhet med bensinmotoren er den også tresylindret, men måler bare 0,8 liter i slagvolum. Også dieselversjonen har blitt sterkere siden sist og kan nå by på 45 hester. Mer imponerende er nok forbruket; under 0,35 liter per mil på blandet kjøring.

Til Norge til våren

Vis mer


Ironisk nok har lille Fortwo premiere på bilutstillingen i Detroit i USA, SUVenes og pickupenes hjemland. I april er det europapremiere og i løpet av vårparten kommer den også hit til Norge. Prisene vil havne på omtrent samme nivå som for nåværende Fortwo som med minste motor begynner på ca 155.000 kroner.

Smart planlegger også en kraftigere Brabus-versjon som skal lanseres høsten 07.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Smart-stoff:

  • Tester
  • Nyheter