<b>FEIRER:</b> Sånn kan det gå når entusiaster vil feire en gammel kjenning. Audi R8 konverteres til R200 når Skoda 130 RS skal hylles.  Foto: Produsenten
FEIRER: Sånn kan det gå når entusiaster vil feire en gammel kjenning. Audi R8 konverteres til R200 når Skoda 130 RS skal hylles. Foto: ProdusentenVis mer

Ny Skoda sportsbil?

Noen vil kalle det en tragedie, andre vil juble av glede. Midt oppe i dette står det en nordmann.

Det er antagelig lenge siden du tenkte på en klassisk Skoda sist, uten at det kan sies å være merkelig. Nå har du derimot en god grunn, for i år fyller Skoda 130 RS hele 40 år.

Dette er dagens Skoda Octavia RS

Og her kommer nordmannen John Haugland inn i bildet.

Han kjørte for Skoda Racing fra 1971 til 1990, og hadde sine beste år i en Skoda 130 RS. Resultatet ble blant annet 106 seire i klassen.

Heller ikke de øvrige entusiastene for merket lar jubileet gå upåaktet hen. Et knippe blodfans har derfor bestemt seg for å lage en hyllest til klassikeren.

Resultatet ble ikke snauere enn at det havnet på DOX Center for Contemporary Art i Praha. Navnet er R200 Non-Fiction.

Se flere bilder:

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
FEIRER: Sånn kan det gå når entusiaster vil feire en gammel kjenning. Audi R8 konverteres til R200 når Skoda 130 RS skal hylles. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten


Sjelden vare

Å lage en hyllest til 130 RS er å lage en hyllest til noe som knapt har eksistert. 130 RS ble faktisk bare produsert i et antall av 65 biler, og de ble laget i perioden fra 1976 til 1982. Vi snakker med andre ord om kun 12 biler i året i snitt.

Da entusiastene skulle gå i gang med å lage en retroutgave en 130 RS, så fant de det lettere å starte med en eksisterende bil. Valget falt på Audi R8. Eplet har tross alt ikke falt langt fra stammen, for Audi er i dag en del av selskapet.

RS-navnet er ikke ukjent for Audi

Skoda 130 RS: Bilen fyller 40 år, og entusiastene jubler. Foto: Wikimedia Vis mer


Tsjekkisk opphav

Det er den tsjekkiske designeren Petr Novak som har tegnet ombyggingen. Fronten måtte bygges kraftig om for å få den rette frontplaten og et sett store runde lykter.

Disse ble hentet fra Bentley Mulsanne, bare for å gjøre det hele litt enklere.

Også baklyktene er hentet fra en eksisterende modell, men der ble donoren en Lamborghini Gallardo.

Og bilen er, som navnet tilsier, ikke fiktiv. I januar skal bilen settes i produksjon. Målgruppen blir kun 24 samlere, som hver er villig til å legge 255.000 euro på bordet.