Ny S-klasse på tegnebrettet

Dagens S-klasse er ikke mer enn fire år gammel, men er likevel blant de eldste Mercedes-Benz-modellene på markedet.

Bildet er manipulert. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

S-klassen ble lansert så sent som i 1998, men siden den gang har Mercedes-Benz lansert en lang rekke nye modeller. I 1999 kom CL og året etter, i 2000, kom den nye C-klassen. I fjor startet produksjonen av nykommeren C Sportcoupé samt nye SL. Og i år har Mercedes-Benz rukket å introdusere både en ny E-klasse og en ny Vaneo. I tillegg lanseres den nye CLKen i disse dager.

A-klassen ble lansert i 1998, og dermed er det bare G-klasse (1979), SLK (1996) og ML (1997) som er eldre enn dagens S-klasse.

Dyr, men populær

Mercedes-Benz S-klasse er en dyr bil, ikke minst i Norge. Billigste utgave, S 320, koster over en million kroner, noe man skulle tro ville legge en effektiv demper på salgstallene. Likevel ble det i fjor solgt hele 52 S-klasser i Norge, noe som forteller en del om prestisjen som ligger i denne eksklusive Mercedes-modellen.

Nytt design-språk

Mercedes-Benz har de siste årene tilegnet seg ett helt nytt design-språk, noe som blant annet preger både nye C- og E-klasse. Og hvis vår samarbeidspartner Automedia får rett, vil den Stuttgart-baserte bilfabrikanten også denne gangen gjøre en grundig jobb. Den nye S-klassen ser nemlig ut til å skille seg kraftig fra dagens utgave.

BMW og Bentley

Bildet er manipulert. Vis mer

Blant annet er hekken fullstendig redesignet. Blant annet gir bagasjelokket inntrykk av å ligge oppå hekken, noe som gjør lokket lett synlig fra siden. Denne løsningen minner påfallende om løsningen BMW har valgt for sin nye 7-serie. Men den fremtidige S-klasse-hekken minner ikke bare om BMW. Vi får i tillegg Bentley-fornemmelser. Mens dagens S-klasse-hekk slutter relativt brått, skråner den nye hekken svakt ned mot støtfangeren - på ekte Bentley-vis.

Rute-formede baklykter

Trekantede baklykter har blitt et stadig mer fremtredende Mercedes-kjennetegn. Hvis Automedia får rett, vil Mercedes forlate den enkle geometrien når den nye S-klassen lanseres. De nye lyktene trekker i stedet tankene mot kortfarven ruter, eller mer vitenskapelig - et paralellogram.

Lang profil

Det høytliggende bagasjelokket vil være blant de viktigste sæpregene når den nye bilen iakttas fra siden. I tillegg vil bilen kjennetegnes ved en lang og kraftig profil som strekker seg i hele bilens lengde - fra front- til baklykt. Dette er et elegant designgrep som medvirker til å tone ned den høye bakparten.

Lengre akselavstand

Bilen vil sannsynligvis ikke bli særlig mye lengre enn dagens utgave, som er 504 centimeter lang. Likevel vil den bli utrustet med bredere bakdører. Hvordan har Mercedes-Benz klart dette? Forklaringen ligger ifølge Automedia i at akselavstanden blir forlenget. Dette medvirker ikke bare til at man får plass til bredere dører, men gir i tillegg kortere overheng. Sistnevnte vil gi bilen en mer sportslig fremtoning.

Nye frontlykter

TYNT GRUNNLAG: Denne bilen er grunnlaget for Automedias spekulasjoner. Automedias spekulasjoner har til tross for det tynne grunnlaget ofte vist seg å stemme overraskende godt. Vis mer

Også fronten vil selvsagt bli fornyet, om enn ikke like kraftig som bakparten. Automedia antar at Mercedes-Benz vil pryde bilen med en ny versjon av sine sammensmeltede frontlykter - et designelement som etter hvert har blitt en del av bilfabrikantens designspråk. Også dagens S-klasse har sammensmeltede frontlykter, i likhet med C-klasse, C-klasse Sportcoupé og nye SL.

Da Mercedes-Benz designet nye CLK, ble Mercedes-stjernen kraftig forstørret og flyttet ned i grillen. Det ser imidlertid ut til at nye S-klasse beholder sin mer beskjedne utgave stående på panseret.

Ikke før 2005

Nye S-klasse vil sannsynligvis ikke bli vist for allmennheten før i 2005, noe som tilsier at det er lenge til bilen er ferdigdesignet. Hvordan kan Automedia allerede nå påstå at de vet hvordan bilen vil bli seende ut?

Treffer godt

Vi kan ikke gi noe fullgodt svar, men regner med at en kombinasjon av spionbilder, lang erfaring og gode kontakter i bilbransjen er blant forklaringene. Uansett, det er ingen tvil om at Automedia har for vane å treffe godt. Blant annet viste det seg at Automedias bilder av nye CLK, som vi publiserte i september i fjor, stemte svært godt overens med de endelige resultatet, som vi omtalte i februar i år.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere spionartikler.