Ny russisk luksusbil til over ti millioner

Det gjenfødte bilmerket Russo-baltique fra tsartidens Russland overrasket under vårens eleganse-show ved Villa d'Este i Italia. Og dette er ingen konseptbil men prototypen på en kommende bil i superluksus-klassen, med biturbo V12-motor og masse hestekrefter.

Vis mer

Ny russisk luksusbil til over ti millioner

  1. Store bilder!
Vis mer


Vanligvis er det italienerne med Ferrari i spissen som tiltrekker seg mest oppmerksomhet ved Villa d'Este. I år ble ganske mye viet denne retro-barokk-moderne skapningen fra Moskva: Russo-Baltique Impression. Navnet Russo-Baltique ringte en bjelle kun hos de mest lærde bilentusiastene.

Kort historikk

Firmaet ble grunnlagt i 1907 og spesialiserte seg på sportslige og aristokratiske kjøretøyer. Det ble hoffleverandør for tsaren Nikolaj II samtidig som de tidlig ble aktive i bilsport: Suksess i Rally Monte Carlo så tidlig som 1912. Kort tid etterpå ble det verdenskrig og det ble flyproduksjon i stedet. 1917-revolusjonen tok så livet av den unge, ambisiøse bedriften. Det eksisterer visstnok kun tre eksemplarer av den tidens bilproduksjon i verden i dag. Nå har altså fremadstormende russiske forretningsfolk grepet tak i det tradisjonelle merkenavnet og presentert sin prototype som de startet utviklingen av i 2003.

Vis mer


12 sylindre, biturbo

Det er fasong og stil på karosseri og interiør som i hovedsak er egenutviklet; drivlinje er hentet fra Mercedes. Og Russo-Baltique folkene har forsynt seg ipå øverste hylle; her er det snakk om en V12-motor med to turboladere. Motoren yter 555 hestekrefter og er koblet til en automatisk sekstrinns girkasse. Bilen er utstyrt med luftfjæring og ruller på imponerende hjul med 22-toms felger.

Svær og luksuriøs

Designen på bilen er svært inspirert av det mest prestisjefylte fra 30-tallet som Bugatti og Delage. Impression gjør inntrykk med en lengde på 518 centimeter og en akselavstand på 315. Det er enormt for en todørs kupé - denne har god plass til fire personer. Interiøret er forøvrig veldig spesielt - her er det ikke snakk om Liberace-aktig dårlig smak men om en ganske nøktern design som oppveies av materialvalgene: Zebrano-tre (håndformet i ett stykke) for dashbordet med elementer av samme treverk i sidepaneler og ratt, lettmetall og hud for det øvrige.

Vis mer


Det har tatt bortimot tre år å utvikle prototypen. Nå er Russo-Baltique Impression klar for produksjon. Selve byggingen av bilen finner sted i München, hos Gerg gmbH. Kapasiteten er begrenset til to eller tre eksemplarer i året da hver bil er eksklusiv og håndbygget over en periode på 12 til 18 måneder, ifølge produsenten. Bilen blir dermed både eksklusiv og sjelden (Russo-Baltique regner ikke med å produsere mer enn 10-15 stykker). Derav følger logisk nok en temmelig stiv pris: Regn med godt over ti millioner kroner hvis du vil unne deg noe så spesielt som en russisk super-luksusbil med et nesten hundre år gammelt merkenavn.

  • Store bilder finner du her.