Ny roadster fra Aston Martin

Aston Martin utvider med enda en modellvariant. Det er i instegsrekken det nå øker på med en roadster.

Vis mer

Ny roadster fra Aston Martin

  1. Store bilder
Vis mer


Aston Martin er et lite merke, men produksjonen øker stadig. I 1992 hadde Aston Martin en svært beskjeden produksjon, og kun 42 biler ble produsert. I år vil fabrikken i Gaydon pøse ut hele 7.000 biler, og selv om det i bilsammenheng fortsatt er veldig lite, kan vi vel antyde at det går den riktige veien.

Salget i Norge er også rimelig imponerende med tanke på et det er kostbart å bli eier av Aston Martin. Hittil i år er det solgt 16 nye biler registrert i Norge. Fem biler i er solgt i Norge på eksport, og det er bruktimportert 13 biler.

Aston Martin har i dag tre modeller. Vanquish S, DB9 og V8 vantage. D9 finnes også som kabriolet, eller Volante som Aston Martin kaller det. Nytt fra nå er at V8 Vantage også kommer uten tak. Den skal ikke hete Volante, men Roadster på grunn av fraværet av baksete.

Tre forskjellige modeller

Selv om Aston Martin bygger tre kupéer, henvender de seg til et veldig forskjellig publikum og lommebøker. Vanquish S er toppmodellen med en pris på 3.315.300 kroner. En sportslig bil med 520 hestekrefter og elektrohydraulisk styrt girkasse. DB9 har samme V12-motor men med mindre effekt (450 hk), og automatgir levert av ZF. En mer cruiserbil for de som vil ha en rask bil, men som er mindre avansert kjøreteknisk. DB9 kupé koster 2.251.400 og DB9 Volante koster 2.375.600 kroner. V8 Vantage er billigmodellen med V8-motor og 380 hestekrefter. Denne leveres i dag med sekstrinns manuell girkasse, og er innstegsmodellen til Aston Martin. V8 Vantage koster i dag 1.632.400 kroner.

Roadster

Kabriolettaket er elektrisk drevet, og det tar 18 sekunder å klappe det helt sammen. Taket kan åpnes og lukkes i en hastighet på opptil 50 kilometer i timen.

Vantage Roadster vil blir tilgjengelig med to girkasser fra lanseringen sommeren 2007. Den ene er en sekstrinns manuell girkasse og den andre er en manuell girkasse med elektrohydraulisk kløtsj. Denne betjenes med spaker bak rattet.

Motoren er den samme som sitter i kupévarianten. Det vil si en 4,3-liters V8-motor med 380 hestekrefter og 410 newtonmeter. 0 till 100 klarer den på akkurat fem sekunder. Dette er samme tid som kupémodellen som er 80 kilo lettere enn Roadster. Roadsteren veier 1.710 kilo

Premieren blir i på bilutstillingen i Los Angeles i slutten av måneden, og bilen er ventet til Norge juni/juli 2007. Forventet pris for V8 roadster 1.750.000 kroner.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Aston Martin-stoff:

  • Nyheter
  • Spionbilder